کد خبر: ۴۳۶۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸

سخنان جالب رییس جمهور تونس در دیدار با وزیر ارشاد ایران

رییس جمهور تونس در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که به آن کشور سفر کرده است، از سیاست‌ها و مواضع دولت یازدهم تجلیل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر ارشاد که در تونس به سر می‌برد، امروز در دیدار الباجی قاعد السبیی، رییس جمهور این کشور ضمن ابلاغ پیام حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت: «به توسعه روابط با تونس تاکید داریم.»

صالحی امیری همچنین بیان کرد: «در حال حاضر زمینه های بسیاری برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور فراهم است. ایران کشور بزرگی در منطقه است و شرایط منطقه نیز بعد از حوادث عراق و سوریه تغییر کرده است. نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این شرایط حائز اهمیت است و اگر ایران ایفای نقش نمی کرد امروز تروریست ها در بغداد و دمشق بودند و همه دچار ویروس آن ها می شدند.»

وزیر ارشاد ادامه داد: «در این شرایط کشورهای منطقه باید همکاری موثری با ما می کردند. ما هزینه سنگینی برای حفظ امنیت کشور پرداخت می کنیم. کشور تونس نیز از معدود کشورهایی است که در مواجهه با تروریسم به صورت جدی برخورد می کند. معتقدم مبارزه امنیتی با تروریسم پایانی ندارد.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بر همگامی وزارتخانه های فرهنگ دو کشور برای ایجاد جبهه فرهنگی با هدف مقابله با تروریست ها تاکید کرد.

صالحی امیری با اشاره به تاکید دولت تدبیر و امید بر اعتدال و عقلانیت گفت: «حوزه فعالیت های فرهنگی در ایران بسیار گسترده است. در زمینه سینمایی حرف اول را در منطقه می زند و در حوزه هنر هم از قدمت طولانی برخوردار است. دو کشور در زمینه های رسانه ای می توانند همکاری های مشترکی با یکدیگر داشته باشند.»

رییس جمهور تونس نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام خود به دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان گفت: «ما پیگیر مواضع ایشان هستیم. و از چالش های پیش روی آقای روحانی مطلع هستیم. امیدواریم آقای روحانی و دیدگاه های ایشان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران رای بیاورند.»

رییس جمهور تونس گفت: «ایران کشوری بزرگ با میراث فرهنگی گسترده‌ای است و اسرائیل و حامیان آن تلاش می‌کنند که ایران را منزوی کنند. بازگشت ایران به حوزه سیاست منطقه بازگشتی موفق بوده و باید چالش های خود با برخی کشورهای منطقه را حل کند تا بتواند نقش سازنده خود را ایفا کند. ایران باید در عرصه های مهم نقش آفرینی کند.»

او گفت: «فکر نکنید اختلافات ایران با برخی کشورهای منطقه، ذهنیت همگان نسبت به این کشور اسلامی باشد.»

رییس جمهور تونس با اشاره به دیدار چند روز گذشته خود با نخست وزیر عراق ادامه داد: «در این دیدار بر وجود روابط خوب کشورمان با ایران تاکید کردم.»

او گفت: «در زمینه برجام کار بسیار خوبی صورت گرفت و ایران باید همچنان بر حضور موفق خود در منطقه تلاش کند. ما نیز کشوری مستقل هستیم و تحت تاثیر هیچ کشوری در روابط دو جانبه قرار نمی گیریم.»

او با اشاره به مسائل سوریه گفت: «در رابطه با مسائل این کشور، افکار عمومی جهان اسلام و عرب تحت تاثیر القائات سوء قرار گرفته‌اند. برای شهدایی که ایران در سوریه تقدیم کرده، احترام قائلیم. برای اینکه سوریه بتواند به نقش سابق خود بازگردد باید ده ها سال صرف بازسازی خود کند. امیدوارم وضعی پیش بیاید که همه کشورهای اسلامی و عربی در کنار ایران قرار بگیرند. ایران تنها امید باقی مانده در مقابله با اسرائیل است و امیدواریم جهان اسلام و عرب در این مواجهه در کنار ایران قرار بگیرد. کشور یمن در حال متلاشی شدن است. از ابتدا مخالف حملات نظامی به این کشور بودیم زیرا راه حل این کشور نظامی نیست و باید با گفت و گو حل بشود.»

او در پایان افزود: «ما در تونس پیگیر اخبار مربوط به ایران هستیم و پیشینه و نقش این کشور را در منطقه می شناسیم.»

تاکید بر ضرورت مبارزه با اندیشه تکفیری و تروریسم

صالحی امیری صبح امروز هم با احمد عظوم وزیر امور دینی تونس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رضا صالحی‌امیری ضمن تشریح چهره امروز جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بخش‌های مختلف امور دینی در کشورمان درباره انتقال تجربیات کشورمان به طرف تونسی اعلام آمادگی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان همچنین برای مشارکت دادن بخش‌های دینی تونس در فعالیت های فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی خصوصا در مسابقات قرآن کریم اعلام آمادگی کرد.

احمد عظوم نیز ضمن خوش آمدگویی به اعضای هیئت ایرانی، با اشاره به اهمیت دادن فراوان جمهوری اسلامی به امور دینی و تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ دینی در کشورمان، بر ضرورت استفاده از تجربه طرف ایرانی در حج و زیارت، امور مساجد و حوزه هنر دینی و همچنین سینمای دینی و دیگر همکاری های مشترک تاکید کرد.

تاکید دو مقام ایرانی و تونسی بر خطر جدی تروریسم و ضرورت مبارزه با اندیشه تکفیری و تروریسم از دیگر محورهای مطرح شده در این دیدار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
یاسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
0
0
این خط این نشان ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین