کد خبر: ۴۳۶۶۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
گزارش هاآرتص از هراس اسرائیلی ها از پیشرفت موشکی ایران و متحدان منطقه ای اش

چاره اندیشی اسرائیل برای مقابله با تهدید موشکی ایران، حزب الله و حماس چیست؟‌

روزنامه چپگرای اسرائیلی «هاآرتص» که از جمله منتقدان دولت نتانیاهو محسوب می شود در گزارش تازه ای اشاره می کند که دور تازه ای از مسابقه تسلیحاتی میان اسرائیل، حزب الله و حماس و گروه های ضد اسرائیلی دیگر آغاز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این روزنامه اسرائیلی با اشاره به استقرار عملیاتی سامانه دفاعی زنجیر دیوید به عنوانی یکی از سامانه های سیستم دفاع موشکی اسرائیل اشاره می ند که این سامانه برای رهگیری موشک های میان برد طراحی شده است و مکمل سامانه موشکی پیکان اسرائیل بوده است که موشک های دوربرد را رهگیری می کند و هم چنین مکمل گنبدآهنین که راکت های کوتاه برد را هدف قرار می دهد. هم چنین زمان توسعه این سیستم رهگیری موشکی به اوایل دهه ۹۰ میلادی باز می گردد. 

به گزارش آفتاب نیوز هاارتص اشاره می کند که اگرچه نطفه اولیه این ایده مربوط به اواسط دهه ۸۰ میلادی بود (زمانی که امریکا در حال توسعه سیستم رهگیری موشک های بالستیک شوروی بود) موشک های اسکاد که عراق در طوب جنگ خلج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی به سوی اسرائیل پرتاب می کرد موجب توسعه سیستم دفاعی پیکان شد. تهدیدهای راکتی از سوی حزب الله نیز در طول جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی سبب توسعه سامانه دفاعی و استقرار گنبد آهنین شد. 

این روزنامه اشاره می کند که هر سه سیستم با استفاده از قابلیت های فنی صنعت دفاع ملی اسرائیل تهیه شده اند. این روزنامه اما می نویسد:«بدون کمک امریکا و کمک های مالی از سوی مالیات دهندگان امریکایی این اقدامات امکان پذیر نبودند. اعلام استقرار سامانه دفاع موشکی زنجیر دیوید یک پیام روشن به کشورهای منطقه نیز می فرستد. نخست آن که اولویت ایران است. 

اسرائیل اعلام کرده که آماده مقابله با هر نوع تهدید موشکی است و دیگر نیازی افزایش استقرار گنبد آهنین و پیکان برای جبران محدودیت های عملیاتی پیشین خود به منظور مقابله با موشک های میان برد ندارد. این موضوع اردوگاه دشمنان اسرائیل یعنی ایران، حزب الله و تا حدی حماس و جهاد اسلامی (که هر دوموشک هایی دست ساز دارند) را واداشته تا برای دور زدن آخرین پیشرفت های فناوری نظامی اسرائیل مسابقه تسلیحاتی را شدت بخشند. مقام های ارشد دفاعی اسارئیل می گویند که زنجیر دیوید فقط یکی از پاسخ ها به موشک های میان برد است و می تواند به طور بالقوه موشک های کروز و موشک های ضد هوایی و هواپیمای بدون سرنشین را نیز رهگیری کند. 

اعلام خبر استقرار سامانه موشکی زنجیر دیوید در حالی صورت می گیرد که ماه گذشته، سامانه دفاع موشکی پیکان، موشک ضد هوایی سوریه که حریم هوایی اسارئیل را در دره اردن نقض کرده بودند را رهگیری کرد. این اولین رهگیری عملیاتی توسط سامانه دفاع موشکی پیکان بود که اسرائیل آن را تایید کرد. با این حال، سامانه دفاع موشکی اسرائیل هنوز هم در برابر تهدیدات موشکی آسیب پذیر است». 

هاارتص در ادامه با اشاره به مشکلات سامانه دفاع موشکی اسرائیل می نویسد:«در وهله نخست مشکل اقتصادی است. هزینه های اداره و استقرار سامانه ها زیاد هستند بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای گنبد اهنین و ۳ میلیون دلار برای پیکان. این بدان معناست که شما نمی توانید بدون توجه به هزینه ها از سامانه های دفاع موشکی استفاده کنید. محاسبه ساده است. حزب الله در حدود ۱۰۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد در حالی که حماس چندین هزار موشک دارد. در نتیجه در زمان جنگ دشمن سعی خواهد کرد تا با موشک های خود به طور همزمان تاسیسات دفاع موشکی اسرائیل را اشباع کند. در نتیجه، اسرائیل نیازمند سیاستگذاری برای مدیریت بحران است تا اطمینان حاصل شود که می تواند موشک ها را رهگیری کند. 

در نوار غزه مشکل محدود شده است. ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل در طول سال های اخیر اشاره کرده اند که سازمان های فلسطینی تعداد موشک های میان برد بسیار کمی دارند و بسیاری از آن ها ساخت داخل هستند به خصوص از زمانی که مصر تا حد زیادی قاچاق تسلیحات ایرانی به عزه در سال های اخیر را محدود کرده است. در نتیجه، در این حوزه گنبد آهنین مشکلی در رهگیری موشک ها ندارد و این موضوع در خنثی کردن راکت های شلیک شده به سوی تل آویو در طول جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی اثبات شد. یکی از پاسخ های حماس به این مشکل ساخت موشک های سنگینی است که محدوده ای تنها چند کیلومتری را طی می کنند و می توانند به سوی نیروهای متمرکز و جوامع در نزدیکی مرز غزه شلیک شوند. امید این سازمان آن است که گنبد آهنین در چنین برد کوتاهی مشکل عملیاتی داشته باشد». 

هاارتص اشاره می کند که مشکل بزرگتر در جبهه شمال است.  این روزنامه می افزاید:«در آنجا حزب الله دارای زرادخانه عظیمی از موشک در تمامی محدوده ها است. ظاهرا موشک های با دقت بالایی را در اختیار دارد. اگرچه دستاوردهای فنی اسرائیل آن رژیم را قادر به موفقیت در رهیگری موشک ها در هر محدوده ای می سازد پرسش این است که چگونه می تواند با توده ای همزمان از موشک ها مقابله کند. 

وضعیت شلیک صدها موشک از نقاط متفاوت است و برای هر گونه جنگ احتمالی در آینده باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. واقعیت آن است که اقدامات سال های اخیر ارتش برای مقابله با این تهدید از سوی حزب الله کافی نبوده اند. به همین خاطر است که افسران ارشد و وزرای کابینه اسرائیلی اخیرا گفته اند که ممکن است اسرائیل به تاسیسات اسراتژیک و زیرساخت های لبنان در صورت وقوع جنگی در شمال حمله کند. این تلاش با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر حزب الله لبنان و دولت ان کشور است تا از هرگونه صدمه وارد شدن جدی به حیفا و یا تل آویو جلوگیری شود و در مقابل صدمه ای جدی تر به بیروت وارد شود». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
0
خوبه که شما تمام و کمال تبلیغات اسراییل رو تو سایت نحستون کپی پیست میکنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین