کد خبر: ۴۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۸

مبارک و مرکل: خاورمیانه صلح می خواهد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري عراق، حسني مبارك رييس‌جمهور مصر كه در ادامه‌ي سفرهاي دوره‌اي خود به كشورهاي اروپايي به آلمان سفر كرده، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با  مركل صدراعظم آلمان كه در دفتر وي در برلين برگزار شد، بر ضرورت به كارگيري تمامي راه‌هاي ديپلماتيك جهت حمايت از روند صلح و هم‌چنين حمايت از محمود عباس (ابومازن) رييس تشكيلات خودگردان تاكيد كرد.

دو طرف هم‌چنين همكاري‌هاي بين‌المللي را با توجه به شرايط سخت و دشوار در خاورميانه ضروري و مهم دانستند و بر ادامه‌ي تلاش‌ها جهت حل ديپلماتيك برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكيد كردند.

مبارك هم‌چنين بر لزوم عاري سازي منطقه‌ي خاورميانه از جمله اسراييل از سلاح‌هاي كشتار جمعي تاكيد كرد و افزود: بايد تمام تلاش خود را براي عاري سازي منطقه از سلاح‌هاي كشتار جمعي و توسعه و گسترش اين سلاح‌ها به كار گيريم. مركل نيز ابراز خرسندي كرد كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران در شرايط امن، حل و فصل شود.

وي هم‌چنين دولت حماس را موظف به پذيرش و احترام به حقايق دانست و خاطرنشان كرد: اعمال خشونت نمي‌تواند راه‌حل مناسبي براي مشكلات باشد.

صدراعظم آلمان احترام حماس به توافقنامه‌هاي انجام شده بين اسراييل و فلسطين در راستاي طرح نقشه‌ي راه را شرط مهم و اساسي براي تشكيل كشور مستقل فلسطين دانست.

وي با اشاره به اوضاع نامناسب اقتصادي  فلسطين، بار ديگر عنوان داشت كه خشونت راه‌حل مشكلات نيست. مبارك نيز حمايت تمامي گروه‌هاي منطقه‌ را از روند صلح بين فلسطين و اسراييل ضروري دانست.

طرفين در اين نشست كه اولين نشست بعد از تعيين مركل به عنوان صدراعظم آلمان است، از اوضاع نابسامان عراق ابراز نگراني كردند.

مركل و مبارك هم‌چنين با اشاره به انتشار تصاوير موهن از پيامبر اكرم (ص)، تاكيد كردند كه اين اقدامات تاثير منفي بر روابط اتحاديه‌ي اروپا و جهان اسلام خواهد داشت. سفر دوره‌اي مبارك به كشورهاي اروپايي با سفر وي به اتريش و ديدار با مقامات اين كشور به پايان مي‌رسد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین