کد خبر: ۴۳۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۱

تاکید مورالس بر همکاری با امریکا

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري رويتر، اوو مورالس، رييس‌جمهور بوليوي، رهبر چپ گراي سومين كشور توليدكننده‌ي كوكائين در جهان كه به عنوان رييس‌ جنبش كوكاكاران كشورش قدم به عرصه‌ي سياست گذاشته، در نخستين ديدار خود از زمان آغاز به كار در ژانويه گذشته صميمانه به كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در مراسم تحليف رييس جمهور شيلي خوش‌آمد گفت.

مورالس در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش خود را كابوس واشنگتن خوانده بود اما مقامات وزارت امور خارجه‌ي آمريكا كه در نشست مذكور حضور داشتند جو حاكم بر ديدار طرفين را دوستانه ارزيابي كردند.

 مورالس و رايس در نشست مشتركي كه در حاشيه‌ي مراسم تحليف، مشيله باشلت، رييس‌جمهور جديد شيلي برگزار شد، به بحث و تبادل نظر در خصوص سياست‌هاي بوليوي و آمريكا پيرامون مواد مخدر و سياست‌هاي تجاري پرداختند.

رايس به مورالس گفت: آمريكا و بوليوي بايد با همكاري مشترك با تجارت مواد مخدر مقابله كنند، ما خواستار روابط خوب با بوليوي هستيم و همچنين مي‌خواهيم به مردم بوليوي كمك كنيم  از راه گسترش فرصت‌هاي تجاري كامياب و موفق شوند.

اين درحاليست كه دولت آمريكا از ديرباز بابت صدور مجوز افزايش كشت و توليد كوكا توسط مورالس نگران بوده است. گياه كوكا، ماده‌ي اوليه‌ي مورد استفاده در توليد كوكائين محسوب مي‌شود و آمريكا براي ريشه‌كن ساختن اين گياه هزينه‌هاي بسياري  صرف مي‌كند.

مقامات ‌آمريكا بيان داشتند كه رييس‌جمهور بوليوي بر اهميت ايجاد مناسبات مثبت با دولت آمريكا تاكيد كرد و گفت كه به مبارزه با داد و ستد مواد مخدر پايبند است.

كشت و فروش ميزان محدود كوكا در بوليوي قانوني است اما آمريكا معتقد است كه توليد بي‌رويه‌ي اين گياه كه جزء سازنده‌ي كوكائين به شمار مي‌آيد در نهايت بستر قاچاق مواد مخدر را فراهم مي‌سازد.

مورالس در جريان مبارزات انتخاباتي خود و عده داده بود كه مانع تلاش هاي آمريكا براي كاهش توليد كوكا خواهد شد.

اما از آن مقطع زماني تاكنون از كشاورزان كشورش مصرانه خواسته تا به قانوني كه به موجب آن هر خانواده از ميزان محدوده‌ي سهم در توليد كوكا بهره‌مند مي‌شود، احترام گذارند.

مناسبات نزديك مورالس با فيدل كاسترو، رهبر كمونيست كوبا و هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا كه جورج بوش را تروريست خوانده‌اند، باعث شده تا واشنگتن نسبت به همكاري خود با نخستين رييس‌جمهور سرخپوست بوليوي به ديده‌ي شك و ترديد بنگرد.

مورالس در ديدار خود با رايس بيان داشت: ما همواره باب مذاكره را گشوده‌ايم، ما مي‌توانيم با بوش گفت و گو كنيم و در عين حال با كاسترو نيز مراوداتي داشته باشيم.

كولين برادفورد، از موسسه‌ي بروكينگز مي‌گويد: اهميت ديدار مورالس و رايس از آنجا نشات مي‌گيرد كه وزير خارجه‌ي آمريكا قصد داشت با ديدارش نشان دهد كه انتخابات بوليوي را دموكراتيك دانسته و آماده‌ي همكاري با مورالس است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین