کد خبر: ۴۳۷۵۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

روزنامه‌ها سال ۹۶ گران می‌شوند؟

امسال اغلب روزنامه‌ها علیرغم افزایش هزینه‌های دستمزد، تولید، چاپ و ... که به گفته‌ صاحبان آنها هر ساله بر آنها تحمیل می‌شود، افزایش قیمت نداشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
اغلب روزنامه‌ها سال گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بودند، به نوعی که با ورود به سال جدید شاهد تغییر در قیمت روزنامه‌ها نبوده‌ایم. بانی‌فیلم از معدود روزنامه‌های است که در سال جدید به روزنامه‌های دو هزار تومانی پیوسته است.

خبرنگار ایسنا گفت‌وگویی با تنی چند از مدیران مسؤول روزنامه‌ها، درباره‌ی دلایل افزایش قیمت رونامه‌ها داشته است.

اسفند ۹۵ بود که قیمت روزنامه شرق از ۱۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

مهدی رحمانیان - مدیرمسؤول روزنامه شرق - درباره دلیل این افزایش قیمت اظهار کرد: آخرین بار که قیمت روزنامه شرق تغییر کرد، اسفند سال گذشته بود که پس از پنج سال به ۲۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد؛ البته تمام تلاش ما این بوده است که قیمت روزنامه را به احترام مخاطبان ثابت نگه داریم اما پس از پنج سال به جهتی مجبور شدیم قیمت را بالا ببریم؛ البته در این گران کردن، قیمت غیرروتین نمی‌توان روی روزنامه گذاشت به همین دلیل قیمت ۲۰۰۰ تومان را بر روی آن گذاشتیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید بیش از ۱۰۰۰ تومان می‌شد، پول چندانی دست روزنامه را نمی‌گرفت؛ بنابراین مجبور شدیم قیمت‌ها را افزایش دهیم.

رحمانیان سپس یادآور شد: با توجه به اینکه اسفند ۹۵ روزنامه را گران کردیم، این اتفاق در سال ۹۶ نخواهد افتاد؛ البته افزایش قیمت روزنامه بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. از جمله‌ی این پارامترها می‌توان به افزایش حقوق و دستمزد، کاغذ، چاپ، سیستم توزیع و همچنین دیگر متغیرهای بیرونی اشاره کرد؛ به عنوان مثال گران شدن سوخت هزینه‌ها را بالا می‌برد یا هزینه‌های هواپیمایی که تأثیرگذار هستند.

***

الیاس حضرتی - مدیرمسؤول روزنامه اعتماد - نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی افزایش قیمت روزنامه‌ها در سال جدید اظهار کرد: روزنامه اعتماد از سال ۸۸ تا سال ۹۵ تغییری در قیمت خود نداشته است. اما پس از حدود هفت سال که هیچ تغییری نداشتیم و با توجه به اینکه به طور متوسط سال به سال میزان تولیدات و حقوق پرسنل‌ همچنین هزینه‌های چاپخانه افزایش ۱۵ درصدی داشت، مجبور به افزایش قیمت شدیم. هرچند بنا نداشتیم افزایش قیمت داشته باشیم اما مشکلات اداره یک رسانه فرهنگی الزاماتی دارد که این تصمیم تلخ را گرفتیم و از بهمن سال ۹۵ قیمت روزنامه اعتماد از ۱۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ تومان قیمت زیادی برای یک کالای فرهنگی نسبت به سایر کالاهای فرهنگی نیست، توضیح داد: یک کالای فرهنگی به اسم روزنامه که ده‌ها صاحب‌نظر، صاحب اطلاعات و خبرنگار باسابقه پشت آن کار می‌کنند تا روزنامه هر روز چاپ می‌شود و به موقع در تمام دکه‌ها قرار می‌گیرد، کار طاقت‌فرسایی است. قیمت ۲۰۰۰ تومان برای روزنامه در مقایسه با سایر کالاهای فرهنگی، چندان قابل توجه نیست.

***

میرا قربانی - دبیر تحریریه و عضو شورای سیاست‌گذاری روزنامه قانون - نیز در گفت‌وگویی درباره افزایش قیمت روزنامه قانون توضیح داد: روزنامه قانون سال گذشته پس از رفع توقیف که تیر ماه اتفاق افتاد، افزایش قیمت داشته است و اکنون به قیمت ۱۰۰۰ تومان در دکه‌ها قرار گرفته است.

او توضیح داد: این روزنامه برای مدت طولانی پیش از این در ۱۲ صفحه به قیمت ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد و در حال حاضر نیز در ۲۰ صفحه و با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قربانی سپس یادآور شد: مدیریت در حال حاضر فشار این هزینه‌ها را تحمل می‌کند تا این کورسو روزنه امید گرفته نشود و واقعا این فشار را تحمل می‌کند که بتواند قیت روزنامه را ثابت نگه دارد. اما نمی‌دانیم تا چه زمانی با این فشار قیمت را ثابت نگه داریم. در شرایطی که ارشاد هم کمکی در این خصوص نمی‌کند.

او با انتقاد از عدم حمایت ارشاد نسبت به برخی روزنامه‌ها، اظهار کرد: متاسفانه روزنامه‌هایی که سعی می‌کنند قیمت را ثابت نگه دارند کمک کمتری به آن‌ها می‌شود و بیشتر به روزنامه‌هایی کمک می‌شود که قیمتشان گران‌تر و شیک‌تر است. این نگاه و برخورد غلطی است که نسبت به روزنامه‌ها شکل گرفته است و چندان جالب نیست.

وی در ادامه یادآور شد: افزایش قیمت فعلا در برنامه‌های ما نیست اما به طور کلی نمی‌دانیم تا کجا مدیریت فشار این هزینه‌ها را تحمل خواهد کرد. قطعا مخاطب برایمان مهم‌تر بوده است که این فشار تحمل می‌شود.

***

حسین قربان‌زاده - مدیرمسؤول روزنامه همشهری - نیز یادآور شد که روزنامه همشهری بیش از یک سال و نیم است که افزایش قیمت نداشته است.

او ادامه داد: روزنامه همشهری در سال جدید به همین قیمت عرضه خواهد شد و تغییر نخواهد کرد.

***

اما در میان روزنامه‌ها، بانی فیلم هم به روزنامه‌های دو هزار تومانی پیوست.

این روزنامه در اولین شماره خود در سال جدید یادداشتی را با عنوان «توضیحی که خواندنش ضروری است» منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است:

«امروز و پس از نزدیک به ۲۰ روز، نخستین شماره روزنامه بانی فیلم در سال جدید در دسترس شما خوانندگان محترم وگرامی قرار دارد.

در حالی چهارشنبه  شانزدهم سال نود و شش را با انتشار شماره ۳۴۲۳ نخستین روزنامه سینمایی ایران شروع می کنیم که حمایت های بی شائبه و دلگرم کننده خوانندگان محترم همچنان ما را به آینده امیدوار می سازد.

تلاش مان را در سال گذشته با تمامی فراز و نشیب ها و با همه افت و خیزها شما عزیزان همراه، شاهد بودید و ناظر تمامی موارد، از آماده سازی تا قرار گرفتن روزنامه روی کیوسک های مطبوعاتی که به جز اعتماد و اعتنا به پشتوانه های دلگرم کننده همراهان همیشگی روزنامه، تحقق اش نشدنی بود.

همین اعتماد که ما نیز تلاش کردیم به شکل دو سویه و بسیار پررنگ باشد به ما این جرات را می دهد که شما را به عنوان محرمان اسرار و سنگ صبورها از مشکلات آگاه نماییم.

روزنامه های بخش خصوصی نه با اتکا به بودجه های ریز و درشت و نه با توسل به امتیازات و رانت های آشکار و پنهان، صرفا بر اساس یک تعریف منطقی از چرخه اقتصادی نشریات خود را به دکه های مطبوعاتی می فرستند.

کوچک ترین تلنگر در حوزه اقتصادی برای روزنامه های – واقعا- بخش خصوصی به مثابه گردابی سخت است که رهایی از آن در بسیاری از مواقع آنچنان دشوار است که حتی نشریه را تا آستانه تعطیلی پیش می برد.

روزنامه بانی فیلم به عنوان نشریه ای مستقل از نزدیک به ده سال پیش با قیمت هزار تومان در دسترس علاقه مندتان قرار می گرفت. در این مدت نسبتا طولانی و با وجود افزایش های سالانه ای که شامل حال تمامی ملزومات انتشار نشریات می شد، مانند تمامی نشریات خصوصی در برابر افزایش قیمت روزنامه مقاومت کردیم تا جای ممکن پاسخی به همراهی  خوانندگان محترم داده باشیم. این وضعیت، اما با توجه به همه چشم اندازهای امیدبخش و با وجود تمامی نگره های خوش بینانه، اما در یکی-دو سال اخیر به شدت شرایط انتشار را دچار آسیب های بزرگی کرد.

به همین خاطر از امروز روزنامه بانی فیلم با قیمت جدید دوهزار تومان در اختیار شماست تا با این افزایش قیمت بتوانیم بخشی از هزینه‌های انتشار را جبران نماییم.

همچنان دلگرم به اعتماد شما و راهنمایی‌تان هستیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین