کد خبر: ۴۳۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

آئین یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رئیس جمهوری آغاز شد

آئین یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران تهران آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رئیس دولت تدبیر و امید پیش از حضور در سالن اجلاس، از نمایشگاه دستاوردهای هسته ای که در حاشیه این مراسم برپا شده است، دیدن کرد.
جمعی از خانواده های شهدا هسته ای، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز در این مراسم حضور دارند.

بیستم فروردین ماه سال 1385 و پس از سال ها تلاش، خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد.
پس از آن با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته ای نام گرفت.
علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای این سازمان در سال گذشته گفت: اقدامات ودستاوردهای صنعت هسته ای نسبت به سال 94، 50 درصد افزایش داشته است .

وی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز را بر اساس های تک، انحصاری و ملی بودن ساخته ایم، افزود: در این روز قرار است از سه دستاورد خاص که یک مورد در استان قزوین ، دیگری در استان البرز و سومین دستاورد راه اندازی کارخانه سورتینگ در استان یزد است، از طریق ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری برسد.
دستیار ویژه رییس انرژی اتمی با اشاره با طراحی و ساخت «سانتریفیوژ سنگ» که امروز از آن رونمایی خواهد شد، گفت: این ماشین انحصاری است و بسیاری از نیازهای کشور در بخش بهداشت و درمان را تامین خواهد کرد و این یک اقدام مشترک میان انرژی اتمی و پژوهشگاه نفت است.

زارعان خاطر نشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک مورد از این دستگاه به ایران فروخته شده بود که درحال حاضر اسقاط شده است .
وی به طراحی و ساخت «پمپ کندانس» هم اشاره کرد و اظهارداشت: این پمپ برای استفاده در نیروگاه بوشهر با دمای بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
زارعان درباره پروژه قزوین توضیح داد: این پروژه نخستین شتاب دهنده بومی در منطقه و دومین مرکز پرتودهی در کشور است که از صفر تا صد آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است .

وی همچنین درباره پروژه استان البرز اظهارداشت: این پروژه با همکاری چهار شرکت اروپایی در حوزه رادیوداروها به اتمام رسیده است که نیازمندی بیمارستانها و مراکز درمانی را تامین خواهد کرد .
دستیار ویژه رییس انرژی اتمی درباره طراحی پروژه کارخانه گفت: با این تکنولوژی 80 درصد کشور را اسکن کرده ایم و در حال حاضر می دانیم که در کدام نقاط کشور مواد انرژی زا با چه میزان ذخیره موجود است .

زارعان افزود: با راه اندازی این پروژه هزینه ها کاهش و محیط زیست کمتر آسیب خواهد دید و ظرفیت کیک زرد از 30 درصد به 50 درصد افزایش می یابد .
هرساله در روز ملی فناوری هسته ای، دستاوردهای متخصصان ، دانشمندان و فرزندان این مرز و بوم به مرحله بهره برداری درمی آید و امروز دیگر این حقیقت بر جهانیان آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران، اعمال فشارهای ظالمانه و غیر قانونی به منظور جلوگیری از حرکت دولت و ملت بزرگ ایران در مسیر رشد و پیشرفت همه جانبه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین