کد خبر: ۴۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۶

نقش تاریخی کانادا در ایجاد مصالحه بین ایران و امریکا

آفتاب‌‌نیوز : ایران بنا به گفته مقامات امریکایی بزرگ ترین رقیب این کشور در منطقه خاورمیانه است. به این ترتیب مشکلاتی که امریکا در منطقه با ایران دارد زمینه مواجهه امریکا با ایران را فراهم کرده است. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه امریکا این مساله را به خوبی نشان داد، زمانی که گفت: ما از سوی هیچ کشوری بیشتر از ایران با چالش روبرو نیستیم، کشوری که سیاست هایش در توسعه خاورمیانه با خاورمیانه ای که ما می خواهم ببینیم 180 درجه متفاوت است. رایس در تحلیل مغرضانه در مورد ایران گفته است: ایران نه تنها از گروه های تروریستی ( حزب الله و حماس) در خاورمیانه حمایت می کند بلکه مانع گسترش دمکراسی در منطقه است.
این روزنامه کانادایی در ادامه به بررسی گزینه های پیش روی امریکا برای مقابله با ایران می پردازد و گزنیه نظامی را به خاطر شرایط ایران و وضعیت نیروهای نظامی امریکا در حال حاضر منتفی می داند. گزینه های دیپلماتیک جرج بوش محدود به این است که از طریق اقتدار سازمان ملل ایران را در معرض تحریم یا اقدام نظامی قرار دهد. به موازات آن هم از متحدانش می خواهد از تحریم های دو جانبه حمایت کنند. سپس گزینه ها پیش روی ایران در مقابل امریکا و برعکس رامورد بررسی قرار می دهد:
خروج از معاهده عدم تکثیر هسته ای: به این ترتیب بازرسی های بین المللی منتفی خواهد شد. این راهی است که کره شمالی انتخاب کرد و اکنون گفته می شود سوخت مورد نیاز برای تولید 6 بمب هسته ای را در اختیار دارد. اسراییل و هند هرگز ان پی تی را امضا نکرده اند و فارغ از دخالت های خارجی بمب های هسته ای خود را ساخته اند. آنها حتی از سوی امریکا تشویق هم شده اند. به این ترتیب ایران انگیزه کمی برای حفظ بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در چارچوب ان پی تی دارد. ایران از کارت نفت استفاده نمی کند، چون به پول احتیاج دارد. در مواردی هم ممکن است صادرات خود را کم کند، اما تا زمانی می تواند بازی را ادامه دهد که به خودش آسیب نرساند. 

ایران ممکن است این گونه تصور کند که چین و روسیه در مقابل اعمال تحریم های سازمان ملل مقاومت خواهند کرد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه بار دیگر تکرار کرده که تحریم ها به عنوان ابزاری برای حل بحران در تاریخ اخیر هیچ وقت به نتیجه دلخواه نرسیده است. ممکن است ایران از فروش نفت بازداشته شود، تحریمی که اعمال آن بسیار سخت است اما ایران با داشتن 1500 کیلومتر خط ساحلی، مرزهای زمینی با هفت کشور و استفاده از راه ارتباطی دریای خزر می تواند قدرت مانور بیشتری داشته باشد. 

تورنتو استار در پایان با اشاره به برخورد ایدئولوژیک امریکا با ایران این سوال را مطرح می کند که کانادا چه نقشی دارد؟ پاسخ این است که کانادا به جای حمایت از بوش باید با حفظ نقش تاریخی خود به روسیه در ایجاد مصالحه بین ایران و امریکا کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین