کد خبر: ۴۳۸۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

60 محور مهم سخنان رییس جمهوری در نخستین نشست خبری امسال

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری امروز (دوشنبه) 21 فروردین ماه در نشستی با خبرنگاران رسانه های داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسائل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، دکتر روحانی در نخستین نشست خبری خود در سال جاری اظهار کرد: دولت یازدهم در 3.5 سال گذشته و به ویژه در سال 95 ، با هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت مردم، دستاوردهای خوبی داشته و به عمده اهدافش دست یافته است.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ابزار امیدواری کرد که مردم یک انتخابات پرشور، رقابتی، اخلاقی و حماسه بزرگی خلق خواهند کرد.
محور اصلی سخنان امروز رییس جمهوری درباره مسائل اقتصادی بود. وی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران به عملکرد دولت در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی نیز پرداخت.

***محورهای اقتصادی
روحانی اولین دغدغه دولت یازدهم را بهبود زندگی افراد کم درآمد این جامعه دانست و تاکید کرد: طبق اعلام مراکز آمار داخلی و خارجی، شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولتی و اقتصادی، طی این سالها بهتر از پیش بینی ها بود.
مهمترین محورهای اقتصادی سخنان رییس جمهوری عبارتند از؛
**دریافتی اقشاری با درآمد کمتری مثل حقوق بگیران با حقوق حداقلی، درمجموع چهار سال دولت یازدهم، به 2 برابر یا بیش از 2 برابر افزایش یافت.
**امسال حداقل 20 درصد به حقوق دریافتی ، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه می شود که رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان است.
** در سال 96 و در مجموع 4 سال، حقوق همه افراد کم درآمد همانند معلمین و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، حداقل به 2 برابر و گاهی 2.3 ، 2.5 یا بیشتر افزایش پیدا کرده است.
** دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های گذشته شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می کنند، اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق شان بیش از تورم سالانه بوده است .
در گذشته هیچ وقت چنین نبوده است که اگر تورم سالانه 10 یا 12 درصد باشد، حقوق و مستمری آنها 15، 14 درصد اضافه شود و این روند به طور منظم از آغاز دولت یعنی ازسال 93 که بودجه را تقدیم کردیم تا سال 96، انجام گرفته است.
** وضعیت کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه ما نبوده و برخی از آنها جزو اقشار کم درآمد هستند، در دولت یازدهم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
** در سال 91 پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شده در حدود 860 میلیارد تومان بوده اما در سال 95 پول پرداختی برای گندم حدود 15 هزار میلیارد است .
** دولت بخشی از یارانه را به بخش های پراهمیت مانند کشاورزی منتقل کرده است، تلاش می کنیم در کشاورزی پولی که برای خرید گندم می‌دهیم با قیمت گندم در بازار بین‌المللی خیلی متفاوت و تقریباً چیزی حدود 2 برابر باشد.
** در سال 92، تولیدات کشاورزی حدود 97 میلیون تن بوده و در سال 95، 118 میلیون تن شده که مجموعا 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید مواد غذایی به معنای وضع بهتر باغداران، کشاورزان، خوداتکایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.
‏** نظام بانکی نیاز به اصلاحات بسیاری دارد، بانک‌های ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم بسیار خوبی است.
** بانک‌ها بیش از 430 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف به مردم دادند. 24 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک در سال 95 از بانک‌ها تسهیلات دریافت کردند .
** این دولت، دولتی است که برای اولین بار بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند و نکته بعد این است که در این دولت سرمایه بانک‌های دولتی تقریباً 2 برابر شده و این کار بزرگی است که دولت برای بانک‌های دولتی انجام داده اما در عین حال بانک‌ها نیاز به اصلاحات فراوانی دارند.
** دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد و حجم قاچاق از 25 میلیارد رسید به 15 میلیارد دلار رسیده که آخرین رقم اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا است ، رقم پایین‌تر از این هم آمده و بنا شد رقم دقیق را محاسبه کرده و ارائه دهند ، احتمالا رقم اندکی بیش از 10 میلیارد دلار باشد. اگر از رقم 25 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق به 10 الی 12 میلیارد دلار رسیده باشیم، کار بزرگی شده است. در عین حال این کاری است که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
** مسأله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون می‌بایست دولت آن را اجرا کند و این دولت تلاش می کند برنامه ها را در چارچوب قانون اجرا کند.
** یارانه درمانی دولت به مردم در بیمارستان ها به جای 37 درصد، 6 درصد و در روستاها 3 درصد است که به معنای استفاده صحیح از یارانه است؛ البته یک مقدار یارانه نقدی است که پرداخت می شود و در این زمینه به طور کلی دولت باید تابع قانون باشد، چراکه معتقدیم هر آنچه در چارچوب قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده را این دولت اجرا و عملی خواهد کرد.
** نمی دانم چطور به بعضی ها خرید این هواپیماهای نو برخورد، در حالی که مردم ما در سال بیش از 4 میلیارد دلار، برای سفرشان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می پردازند و حالا این اشکالی دارد که این 4 میلیارد دلار را شرکت‌های داخلی خودمان از مردم بگیرند؟
** یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده، چیزی که از ابتدا دنبال آن بود و بعد از 26 سال تورم کشور، تک رقمی شد. یکی از افتخارات بزرگ ما این است که شرایط بانک‌ها امسال بهتر از پارسال است، از بانک ملی بپرسید که سرمایه اش امسال نسبت به پارسال چه وضعی دارد؟
** سود بین بانکی از حدود 27 الی 28 درصد به 18 ، 19 درصد رسیده است .
** مسأله اشتغال بسیار مهم است و یکی از اهداف دولت این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد. اشتغال خالص در سال‌های 86 تا 91 بسیار کم و 10هزار نفر بود که اندکی بیش از 9 هزار اشتغال خالص است.
** در سال 95 ، اشتغال خالص در فصل‌های مختلف فرق می کرد. در فصل تابستان نسبت به فصل تابستان سال قبل، بیش از 700 هزار شغل خالص است و در زمستان سال گذشته درمجموع سال 630 هزار اشتغال خالص داریم. اشتغال خالص، ممکن است پایدار نباشد. اشتغال خالص به معنی‌ این نیست که اگر فردی امروز مشغول کار است تا پایان عمر مشغول کار باشد و ممکن است در یک پروژه عمرانی مشغول به کار بوده و تا یک سال دیگر هم کار می‌کند اما بعد ممکن است دو ماه بیکار شود و در کارهای آزاد چنین اتفاقی می افتد.
آمار تابستان به تابستان در سال 95 نسبت به 94، 121 هزار نفر اشتغال خالص، در استان خراسان رضوی بود. این آماری که بعد هم مکتوب و به من گزارش دادند و برای یک استان است که در گزارش‌ها و استان های دیگر و طبق گزارش استانداران، آمار حدود 600 الی 700 هزار شغل است.
** از ابتدای سال به دولت گفتیم که امسال بالای 700 هزار شغل خالص داشته باشیم و البته مایلیم بیشتر از این مقدار باشد، اما ایجاد شغل پایدار کار ساده‌ای نیست و باید مردم، کارآفرینان و همه به میدان بیایند.
** ارائه وام به حدود 3 هزار شرکت دانش‌بنیان ، نزدیک به 90 هزار اشتغالزایی کرد و در سال گذشته، حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد زایی داشته اند. این رقم خوبی است.
** نسبت به معیشت مردم و وضع اقتصادی کشور به نظر من راه حل همانی است که امسال مقام معظم رهبری تأکید کردند. تولید بهترین راه برای بهبود وضع اقتصادی کشور است.
** در آمارهایی که در سال 95 از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر شد، هم در تولیدات کشاورزی و هم در بخش صنعت و خدمات رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم؛ که این رشد بر اساس آمار بانک مرکزی در صنعت بالای 5 درصد و در کشاورزی حدود 5 درصد و در خدمات حدود 3 درصد است . حتی در بخش معدن در 3 ماهه سوم، به رشد مثبت دست یافتیم.
**در طول این دولت برای 9 هزار روستا گازکشی شده است در حالی که در تمام دولت‌های گذشته قبل و بعد انقلاب به 14 هزار روستا گازرسانی شده است. در این دولت همچنین تمام روستاهای بالای 10خانوار دارای برق شده اند. حتی از وزیر نیرو پرسیدم استثنا ندارد، گفتند به غیر 8 روستا.
در زمینه آب رسانی روستاها نیز 5 هزار و 200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است.
** در دولت یازدهم ، 25 هزار روستا به اینترنت وصل شد و یکی از افتخارات دولت این است که مسأله اینترنت را توسعه داده و شبکه ملی اطلاعات را پیگیری می‌کند.
** یکی از افتخارات دولت این است که با اینکه کیفیت را افزایش داده ولی قیمت ها را بالا نبرده است

*** محورهای سیاست داخلی
انتخابات مهمترین بخش های سخنان دکتر روحانی در زمینه سیاست داخلی بود. رییس جمهوری در همین زمینه یادآور شد: همه باید خودمان را برای فضای انتخاباتی در ماه آینده آماده کنیم. یک فضای خاصی است و در این دوران بحث‌های بسیار، حق و ناحق، انتقادهای خوب، غیرمنصفانه و منصفانه مطرح می شود و ما باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.
محورهای سخنان رییس جمهور در زمینه سیاست داخلی عبارتند از؛
** حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه در سال پرداخت می‌شود. اگر کسی ادعا می‌کند که من بیشتر و کمتر از این مقدار یارانه می‌دهم، باید در نظر داشته باشد که انتخابات مزایده نیست که هر کسی بالا ببرد و فردی اعلام کند که صد تومان می‌دهم و دیگری بگوید، من 300 تومان می‌دهم. به هر حال حراج و مزایده نیست که قیمت‌ها بالا برود، بلکه اداره کشور است که قانون و مقرراتی دارد.
** در قانون مجلس اعلام شده است که پول یارانه از کجا پرداخت شود؟ بر طبق قانون مجلس، پول یارانه باید از حامل‌های انرژی که گران می‌شود،برداشت شود. در دولت قبل 45 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد و بخشی از آن برخلاف قانون و از خزانه و دستگاه‌ها تهیه می‌شد.
** اشکالی ندارد که جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف هایشان را بزنند اما باید دقت کرد که آمار و ارقامی که داده می شود، دقیق باشد سخن درست به مردم بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود .
بالاترین خیانت به یک ملت آن است که یک کسی به مردم آمار و حرف دروغ بگوید. مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم شود و به واسطه آن دروغ ها مردم بگویند بعد از 39 سال نتیجه این همه خون و فراز و نشیب و فداکاری چه شد؟
** من مایلم، یک انتخابات بسیار پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند ان شاء‌الله مسئولیت را برای 4 سال بعد به عهده گیرد.
** به امید خدا مردم یک انتخابات پرشور، رقابتی و اخلاقی و حماسه بزرگی خلق خواهند کرد و امسال باید برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.

***محورهای فرهنگی - اجتماعی
حوزه اجتماعی از دیگر زمینه هایی بود که روحانی مد نظر قرار داد. رییس جمهوری با بیان این که بیشترین توجه و اولویت این دولت به مساله درمان و محیط زیست بوده است، تاکید کرد: اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم، تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و تمام حاشیه ‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدماتی درمانی قرار گرفتند. این دولت، دولتی است که به فکر محرومین، مستضعفین و حاشیه‌نشین‌ها است.
سایر محورهای اجتماعی سخنان رییس جمهوری عبارتند از؛
** درباره بازداشت مدیران کانال های تلگرامی همه باید احساس کنند این کشور، کشور مردم‌سالار دینی است. اگر یک نفر، از یک نظر، حزب و جناحی حمایت کرده است، معنا ندارد که به خاطر این موضوع زندان برود. طبق گزارش وزیر اطلاعات ، اینها جرمی مرتکب نشدند و این را به صراحت در دولت گفت و وزیر کشور نیز به من گفت که درحال پیگیری این موضوع است.
**21 هزار تخت بیمارستانی برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده است و البته وزیر بهداشت، می گوید تلاش ما این است که به 23 هزار تخت برسد.
** یکی از افتخارات این دولت این است که امروز فضای جامعه، خیابان‌ها، مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمتر امنیتی شده است.
** مسأله پلاسکو، به خاطر ویژگی هایی که داشت برای مردم مهم بود که چطور شد و چرا این حادثه اتفاق افتاد؛ مخصوصاً که در این حادثه آتش‌نشان‌های عزیز ما که برای خدمت و نجات رفته بودند خودشان در آنجا گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند که برای مردم ما تأثرانگیز بود.
گزارش ملی درباره پلاسکو بر مبنای دادن اطلاعات شفاف و اینکه مراکز عمومی باید برای مردم امن باشد، است.


**مسائل فرهنگی از دیگر بخش های سخنان روحانی در نشست خبری امروز بود. رییس جمهوری با بیان این که تلاش دولت این بوده که رضایت اهالی فرهنگ را جلب کند، تاکید کرد: تلاش ما این بود که خانه‌ها و انجمن‌های آنها که بسته شده بود، باز شود. تلاش ما این بود که مجوز کتاب و فیلم راحت‌تر داده شود. یارانه‌ای که قرار بوده به آنها پرداخت کنیم، بتوانیم طبق وعده‌مان پرداخت کنیم و مجوزهای روزنامه و مجلات را سریع‌تر بدهیم.
محورهای سخنان رییس جمهور در زمینه فرهنگی عبارتند از؛
** علاقمند بودیم فضای بازتری در دانشگاه‌ها باشد. در 16 آذر و روز دانشجو در این سالها دیدیم که فضا نسبت به گذشته خیلی بازتر بود.
ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم واین موضوع به تاریخ ملحق شود و دیگر بازنگردد. همه جا این تلاش را انجام دادیم، اما خوب 100 درصد هم موفق نبودیم. این نسبت 100 درصد نیست، اما به مقدار قابل توجهی موفقیت‌هایی داشتیم.
**اهالی فرهنگ باید به ما بگویند که چه مقدار راضی‌اند. دانشجویان و اساتید دانشگاه، اصحاب فرهنگ، موسیقی و هنر باید بگویند واقعاً چه مقدار در این 4 سال، رفاه و آزادی بیشتر و فضای بهتر دیده‌اند. من به طور متوسط راضی‌ام و به طور کامل راضی نیستم چرا که برخی از کارها دست ما نبود و تلاش ما هم خیلی نتوانست کارگر بیفتد. البته در برخی از موارد هم توانستیم مسائل را حل و فصل کنیم.

***محورهای سیاست خارجی - بین الملل
حوزه سیاست خارجی و بین المللی از دیگر زمینه هایی بود که رییس جمهوری مد نظر قرار داد. روحانی جمهوری در این خصوص گفت : کلید حل مسأله هسته‌ای مذاکره با دنیا و تعامل با جهان بود. تعامل شجاعانه و عزتمندانه که این کار انجام شد و مسأله هسته‌ای به توافقی رسید به نام برجام و بعد هم مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد.
سایر محورهای حوزه بین الملل در سخنان رییس جمهوری عبارتند از؛
** در افتتاح پروژه‌های متعدد انرژی صلح آمیز هسته در سال 95 ، 42 پروژه مهم در این حوزه به ثمر رسید و دیروز پروژه‌های مهم دیگری افتتاح شد و این به معنای آن است که در همه فناوری‌های پیشرفته از جمله انرژی صلح آمیز هسته‌ای مخصوصاً بعد از برجام در مسیر پیشرفت هستیم.
** امروز هم ما مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راه حل دارد. باید راه حل آن را پیدا و عملیاتی کنیم. برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی در نیمه راه است تا به نتیجه نهایی برسد.
در زمینه اجرای توافق هسته‌ای همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند هیچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. ایران اگر تعهدی کند، تا آخر پای تعهدش می‌ایستد، به شرطی که طرف مقابل هم به توافقات عمل کند. بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود.
** در زمینه هسته‌ای امروز مشارکت های خوبی را با دنیا شروع کردیم و این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است. در حال حاضر با چین برای بازطراحی و مدرن‌سازی نیروگاه اراک همکاری داریم. در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار، تولید سوخت برای نیروگاه و ساخت راکتور قدرت و زمینه‌های دیگر با روسیه همکاری داریم.
** ایران امروز آزادانه و کاملا قانونی آب سنگین تولیدی خود را می‌فروشد، کیک زرد می‌خرد و حتی طرح‌هایی که دیروز افتتاح شد، برخی از آنها با مشارکت برخی از کشورهای خارجی اجرا شده بود. بنابراین در زمینه هسته‌ای با دنیا مشارکت داریم و این مشارکت را می‌خواهیم ادامه دهیم و سر تعهد خود ایستاده‌ایم.
** اگر چیزی گفته می‌شود، برای این است که اگر یک روزی طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیر پا بگذارد و این توافق را بهم بزند، آن وقت شاهد خواهد بود که این کار، کار نادرستی بوده و پشیمان می‌شود .
** بعد از برجام در هر زمینه‌ای بخش های مختلف را مقایسه کنیم آمار حاکی از آن است که فضا برای تحرک و پیشرفت، بیشتر شده است. باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم و ایام انتخابات باید نتیجه‌اش وحدت ، اتحاد، دوستی بیشتر ، شکاف کمتر و ترس بیشتر دشمنان و امید بیشتر دوستان به ما باشد.
**مردم ما همواره امیدوار بوده و به خوبی از شرایط منطقه و جهان آگاه هستند. طی مسیرهای افتخار برای این کشور، در سایه وحدت و اتحاد و همدلی امکان پذیر است.
** ریشه‌ اقدامات عربستان به خاطر شکست‌های این کشور در سوریه و یمن است. شکست‌ها در سوریه و یمن عربستان را عصبانی‌ کرده بود و می‌خواست طوری جبران کند و آمد مسأله سفارت را مطرح کرد.
** سیاست ما رابطه خوب با همسایگان حتی با عربستان است. اگر آنها آمادگی داشته باشند ما برای روابط بهتر آمادگی داریم و امیدواریم در حج امسال قدم‌های خوبی در این خصوص برداشته شده ، مقدمه ای برای روابط بهتر باشد. امیدوارم عربستان از ادامه حملات ناصحیح به یمن دست بردارد و این مسلماً در ایجاد روابط بهتر تاثیرگذار خواهد بود.
** مسأله سوریه موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه است. از ابتدای ماجراهای سوریه که مربوط می‌شود به 6 سال قبل، نظر ایران این بود که کشورهای دیگر در سوریه از تروریسم حمایت نکنند. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه و غربی به تروریست‌ها کمک کردند.
** در همان اولین سفرم به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در ملاقات با بسیاری از روسای اروپایی گفتم که حمایت شما از تروریست‌ها چقدر می‌تواند برای خودتان خطرناک باشد. در آن جلسه گفتم که اگر به این روند ادامه دهید، به زودی این ناامنی‌ها را در پایتخت‌های خودتان شاهد خواهید بود.
** جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که باید با تروریست‌هایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شدند و دارند با مردم به وحشیانه‌ترین شکل می‌جنگند، مقابله کرد و به این روند خاتمه داده شود و البته لازم است در حکومت سوریه نیز اصلاحاتی انجام شود.
** نظر ایران از ابتدا بر این بود که تنها راه حل مشکل سوریه صندوق رأی است. ایران صندوق رأی را تنها برای تهران، اصفهان و کشور ایران توصیه نمی‌کند، بلکه آن را برای همه منطقه توصیه می‌کند. اگر همه منطقه مثل ایران اتکاءشان به صندوق آراء باشد، مشکلاتشان کم شده و در نهایت تمام می‌شود.
** از نظر ما اصلاحات ضرورت دارد، منتها در حادثه اخیر، اولاً آمریکایی‌ها به یک بهانه‌ای این حمله را انجام دادند که نه مستند است و نه معلوم. مقداری گاز شیمیایی در خان شیخون انتشار پیدا کرده و عده‌ای مصدوم و کشته شدند. اولا این از کجا بود؟ چه بود و چگونه بود؟
** پیشنهاد ایران که به شار اسد و پوتین نیز ارائه شد، این است که کمیته حقیقت یاب بین‌المللی تشکیل شود تا اعضای این کمیته به منطقه بروند و تحقیق کنند. تشخیص اینکه چه اتفاقی افتاده و گاز از کجا و چگونه منتشر شده ، آسان است. پوتین هم در گفت و گوی تلفنی تاکید داشت که تشخیص ابعاد این مساله آسان است.
** اقدام آمریکایی‌ها در سوریه با حقوق بین الملل، منطق و منافع کشورها، سازگار نیست. آنان اشتباه می‌کنند. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند به خاطر این است که تروریست‌ها تقویت شوند. تروریست‌ها 2 شکست بسیار بزرگ خوردند. یکی در حلب و یکی در حملات هفته‌های اخیر که انجام دادند و شکست بسیار بزرگی خوردند.
** اقدام آمریکا شاید برای جبران شکست تروریست‌ها بود، ولی به هر دلیلی باشد، از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است. البته کاربرد سلاح شیمیایی صرف نظر از اینکه عاملانش چه کسانی باشند، به طور کلی محکوم و غلط است. ایران کشور و ملتی است که قربانی سلاح شیمیایی بوده است. وقتی می‌گویند خان شیخون، ما به یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم. ملت ایران سال‌ها در برابر سلاح شیمیایی زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه اجازه داده شود، هیچ گروه تروریستی یا هیچ کس دیگری از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.
**آمریکایی‌ها در باره سوریه از گذشته هیچ گاه در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکردند ، تحریم‌های علیه ما از قبل و در حال حاضر با چارچوب‌های بین‌المللی منطبق نیست؛ آنها همواره با یکجانبه گرایی، بی جهت خودشان را به عنوان رهبر دنیا تصور می کنند.
** اساس حمله به سوریه، کاملاً اشتباه و نادرست بود و به نفع تروریسم تمام شد. کسانی که در دولت جدید آمریکا اعلام می‌کردند می‌خواهیم با تروریسم بجنگیم، الان تروریسم را تشویق کردند و این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ البته آمریکایی‌ها قبلا هم دخالت‌هایی داشتند ولی نه به صورت واضح و آشکار.
** تلاش ایران بر این بوده که روابط بهتری با کشورهای منطقه داشته باشد و در مجموع روابط ما با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، ترکیه و عراق و همه کشورهای دور و اطراف ما، حتی در جنوب با کویت و عمان روابط بهتری نسبت به گذشته است.
** در سال گذشته روابط ما با روسیه در بخش اقتصادی 70 درصد رشد داشته و در خصوص کشورهای دیگر هم روابط اقتصادی ما با آنها مثبت است. البته یک مشکلاتی هم در این سال‌ها بود و در منطقه با مسأله داعش و مشکلاتی که در عراق و سوریه و یمن بود مواجه بودیم اما در مجموع شرایط ما با همسایگان‌مان به استثناء یکی دو کشور بهتر از گذشته است؛ این یکی دو کشور هم ما مقصر نیستیم، از طرف آنها این فاصله بوجود آمد و ایجاد شد که نمونه روشن آن عربستان است.
** در مسأله سوریه راه‌حل اساسی و نهایی را راه‌حل سیاسی می‌دانیم و معتقدیم، مذاکرات صلح باید بهتر پیشرفت داشته باشد، تا ما بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی در سوریه نزدیک شویم.
** اقدامی که آمریکا انجام داد، به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد. این کار باعث شد که حتماً تروریست‌ها در مذاکرات صلح، بخواهند تقاضاهای دیگری داشته باشند چرا که احتمالا فکر می‌کنند، دست بالاتری در مذاکرات دارند، آمریکایی ها خواستند شکست های آنها در میدان را از این طریق جبران کنند.
**در زمینه مساله سوریه همکاری بین ایران و روسیه و ترکیه در زمینه مذاکرات صلح آستانه برقرار است. روابط خوبی در زمینه هماهنگی با روسیه و در سفری که به مسکو داشتم، برقرار کردیم. در این زمینه با رییس جمهور سوریه هم گفت وگو شد ، هماهنگی‌های بهتری را بوجود آوردیم.
روز گذشته در مذاکره تلفنی با پوتین باز هم برای هماهنگی و تلاش بیشتر تصمیماتی گرفتیم. هدف نهایی این است تا شرایطی در سوریه پیش بیاید که بتوانیم در مذاکرات با گروه‌های مختلف و ادامه مبارزه با تروریست‌هایی مثل، داعش و جبهه النصره به تفاهم و توافقی برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین