کد خبر: ۴۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۰

بوش مدعی دخالت ایران در انفجارهای عراق شد

آفتاب‌‌نیوز :

 
وی در ادامه ادعاهای خود، گفت: "اين اقدامات همراه با حمايت ايران از تروريسم و تلاش های اين کشور برای دستيابی به سلاح اتمی به طور فزاينده ای ايران را منزوی می کند و آمريکا به تلاش های خود برای بسيج جامعه جهانی در مقابله با اين تهديدها ادامه می دهد."

طی چند هفته گذشته ساير مقام های آمريکايی اتهام های مشابهی عليه ايران مطرح کرده اند.

دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا، هفته گذشته اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را متهم به نفوذ مخفيانه به عراق و انجام اقداماتی کرد که به گفته او برای عراق زيانبار است.

جان نگروپونته، رئيس اطلاعات ملی آمريکا نيز ماه گذشته گفت که ايران از گروه های شيعه عراقی برای مبارزه با نيروهای ائتلاف حمايت نظامی کرده است.

وی مدعی شد که مواد منفجره ای که در حملات برخی از گروه های شيعه عليه سربازان آمريکايی بکار گرفته شده مشابه مواد منفجره ای است که ايرانيان و نيز گروه حزب الله استفاده می کنند.

مقام های انگلیسی نيز پيشتر اتهام های مشابهی عليه ايران مطرح کردند که از سوی مقام های ايرانی تکذيب شد و ايران نيز در مقابل دولت انگلیس را در پشت انفجارهای مرگبار اخير در خوزستان دانسته است.


به گفته تريتا پارسی کارشناس مسائل خاورميانه در دانشگاه جانز هاپکينز، آمريکا کوشش می کند با استفاده از ابزارهای مختلف ايران را وادار به سازش کند.

او می گويد: "آمريکا در حال حاضر کوشش می کند که فشار را بر ايران افزايش دهد. از يک طرف ايران را به شورای امنيت کشيده اند. از طرف ديگر کاندوليزا رايس از کنگره تقاضای ۸۵ ميليون دلار برای کمک به گروه های ضد جمهوری اسلامی کرده است. از طرف ديگر هم ايران را متهم کرده اند که در کشتار سربازان آمريکايی در عراق نقش داشته است.

او افزود: "اما از ديدگاه تهران، ايرانی ها فکر می کنند که آمريکا بدنبال بهانه ای برای حمله به ايران است و هر چه اين فشار را اضافه می کنند ايران هم کوشش می کند که محکم تر بايستد زيرا نگران است که اگر خود را ضعيف نشان دهد آمريکا دست به حمله بزند." 

پارسی معتقد است که اين مدارک لزوما جديد نبوده اما مقام های آمريکايی تصميم گرفته اند  آنها را اکنون مطرح کنند.

او می گويد که اين بار بوش کوشيده ايران را مستقيما مسئول مرگ سربازان آمريکايی معرفی کند.

وی گفت: " بوش در صحبت های اخیر خود به مردم آمريکا نشان می دهد که ايران تهديدی عليه مردم و کشور آمريکا است زیرا به گفته او ايران در کشتار سربازان آمريکایی نقش داشته است. با اين اتهام ها برای آمريکا آسان تر خواهد بود که حمايت مردم را برای حمله نظامی به ايران جلب کند."

مقام های آمريکايی طی هفته های اخير تاکيد کرده اند که در  حال حاضر گزينه نظامی در دستور کار آنها نيست و اميدوارند با استفاده از ابزارهای ديپلماتيک ايران را وادار به سازش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین