کد خبر: ۴۳۹۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

3.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان پس از برجام

استاندار اصفهان گفت: خوشبختانه بعد از برجام گشایش های خوبی در اقتصاد استان رخ داده است به طوریکه 120 هیئت اقتصادی به اصفهان آمدند و برای پروژه‏ های اقتصادی قرارداد منعقد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 رسول زرگرپور امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به منظور آماده‎سازی استان برای مسافران نوروزی به صورت شبانه روزی فعالیت کردیم و در کل 21 دستگاه اجرایی بر روند آماده سازی استان برای میزبانی گردشگران داخلی مشغول به کار بودند. 

وی افزود: خوشبختانه هوای اصفهان در طول ایام نوروز عالی بود به طوریکه جمعیت خوبی به استان اصفهان آمدند. در جاده های استان اصفهان در این ایام 15.2 میلیون تردد رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12درصد افزایش داشت. 

استاندار اصفهان افزود: در ایام نوروز 2.8 میلیون نفر شب اقامت داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 20 درصدی را شاهد بودیم. همچنین 5.5 میلیون نفر از مکان‎های تاریخی بازدید کردند که این رقم هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 25 درصدی را داشت. 

زرگرپور افزود: در ایام نوروز سال قبل میزان ماندگاری مسافران 2.6 شبانه‎روز بود که در ایام نوروز امسال این میزان به 4 شبانه‎روز افزایش پیدا کرد. 

 کاهش 8 درصدی تصادف و سرقت در اصفهان

وی گفت: بر اساس آمار، روزانه 250 هزار نفر از میدان نقش جهان در ایام نوروز بازدید داشتند و این استقبال از میدان به حدی بود که حتی نصف شب هم از این میدان تاریخی بازدید انجام می‎شد.  

استاندار اصفهان با بیان اینکه  در ایام نوروز با کاهش 8 درصدی تصادفات نسبت به سال قبل مواجه بودیم، گفت: تعداد کشته ها در سال قبل 30 نفر بود که امسال خوشبختانه به 26 نفر کاهش پیدا کرد. 

وی تصریح کرد: همچنین سرقت‏های داخل شهر نیز در ایام نوروز 8 درصد کاهش پیدا کرد و حتی برای رفاه حال مسافران تعداد 800 نفر از معتادان متجاهر را از سطح شهر جمع‏ آوری کردیم.  

زرگرپور افزود: در بخش درمانی تمام استانهای کشور اعلام کرده بودند ما بیماران خاص را نمی پذیریم اما استان اصفهان اعلام کرد در ایام نوروز به بیماران تالاسمی و سرطانی که شیمی درمانی می شوند خدمات ارائه می کند. 

استاندار اصفهان  با بیان اینکه در ایام نوروز برای 350 هزار نفر شب اقامت را پیش بینی کردیم، گفت: فقط در دو روز از این ایام میزان اقامت به 450 هزار نفر شب افزایش پیدا کرد که با کمک شهرداری این مشکل را نیز حل کردیم. خوشبختانه بر اساس یک جامعه آماری، 93 درصد از مسافران از خدماتی که در استان اصفهان به آنها ارایه شد اعلام رضایت کردند. 

زرگرپور گفت: در خصوص اعتبارات در سال 95 و در اوایل این سال مقداری کسری داشتیم به طوری که در شب عید این نگرانی را داشتیم که نتوانیم پاداش ها و عیدی‏های کارمندان دستگاههای دولتی را تأمین کنیم، اما دولت به گونه ای برنامه ریزی کرد که در بحث اعتبارات جاری 123 درصد اعتبار تخصیص داده شد که 23 درصد بیشتر از حد معمول بود. 

وی افزود: در خصوص اعتبارات سفر رئیس جمهور 100 درصد اعتبارات تخصیص داده شده است. 

استاندار اصفهان با بیان اینکه در ماه های پایان سال قبل، منابع جدیدی را جذب کردیم، گفت: 1600 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای شهرداری گرفتیم که 1500 میلیارد ریال آن برای اوراق مترو بود. 

وی افزود: برای حوادث غیرمترقبه و بهسازی شهر در سال 95،  یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار گرفتیم که این آمار علاوه بر اعتبارات استانی اخذ شده بود. 

افزایش 36 درصدی اعتبارات جاری استان 

زرگرپور گفت: همچنین در سال 95 اعلام کردیم که هر دستگاه دولتی که به پیمانکار بدهی داشته باشد می‏تواند اوراق مشارکت دریافت کند.
 
وی با بیان اینکه در سال 96 اعتبارات جاری استان 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، تصریح کرد: اعتبارات عمرانی استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 51 درصد افزایش داشته است. البته پیشنهاد دولت برای افزایش اعتبارات عمرانی استان 71 درصد افزایش بود که در مجلس کاهش پیدا کرد. 

زرگرپور گفت: با همکاری سازمان بازنشستگی کشور طرح کنارگذر شرق را با اعتبار 500 میلیارد تومان آغاز کردیم که خوشبختانه دولت برای این کنارگذر 3500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است به طوری که امسال شاهد بهره برداری یک قطعه از کنارگذر شرق هستیم. 

وی ادامه داد: اما برای کنارگذر غرب 1500 میلیارد ریال اعتبار کسب کردیم که اگر بخواهیم مجموع اعتبارات این دو کنارگذار شرق و غرب را جمع ببندیم به عدد 5000 میلیارد ریال می رسیم.

تبدیل 4 بزرگراه در استان به آزاد راه
 
استاندار اصفهان افزود: همچنین قصد داریم چهار بزرگراه را در استان اصفهان تبدیل به آزاد راه کنیم که این کار توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. 

وی افزود: خوشبختانه بعد از برجام گشایش های خوبی در اقتصاد استان رخ داده است به طوریکه 120 هیئت اقتصادی به اصفهان آمدند و برای پروژه‏های اقتصادی برای استان اصفهان قرارداد منعقد کردند. 

زرگرپور با بیان اینکه در استان اصفهان 3.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی شده است، گفت: ما هشت طرح را با اعتبار یک میلیارد یورو آغاز کردیم و به سرمایه گذاری در کاشان و پروژه های خدمات فنی و مهندسی پرداختیم. 

استاندار اصفهان افزود: در ارتباط با شرکت هایی که با یکدیگر مبادله دارند مانند فولاد مبارکه و شرکتهایی که 2.5 میلیارد یورو تخصیص اعتبار برای پروژه های مهم شده است. بنابراین بعد از برجام سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان صورت گرفته است. 

نابودی 200 هزار قطعه مرغ بومی در استان

زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان چهاردهمین استانی بود که دچار آنفلوانزای حاد پرندگان شد، گفت: حتی بیشترین تلفات در استان اصفهان رخ داد چرا که این استان بیشترین تولید کننده مرغ است.
 
وی در همین خصوص افزود: برای مبارزه با آنفولانزای پرندگان مجبور شدیم 200 هزار قطعه مرغ بومی را نابود کنیم. البته خسارت این نابودی را به کشاورزان پرداخت کردیم. همچنین مجبور شدیم 5.3 میلیون قطعه مرغ صنعتی و 570 تن تخم‎مرغ را نیز نابود کنیم. 

استاندار اصفهان اظهار کرد: برای این که با کمبود مرغ مواجه نشویم 8 هزار تن مرغ را برای دو ماه مصرف منجمد کردیم و در این مدت تنها 1000 تن از این مقدار را فروخته‎ایم. 

زرگرپور گفت: برای تنظیم بازار میوه 7هزار تن پرتقال و سیب خریداری کردیم، البته ما تنظیم‎کننده بازار هستیم نه تأمین کننده آن.

توسعه اشتغال پایدار در استان کلید خورد

زرگرپور با بیان اینکه برای حل مشکل رکود در استان، دولت سه برنامه داشته است که دو برنامه آن اجرا می شود، گفت: استان اصفهان صنعتی ‏ترین استان کشور است به طوریکه 10 درصد از صنایع بزرگ کشور در استان اصفهان قرار دارد. همچنین 10 درصد کارگران کشور در استان اصفهان مشغول به کار هستند.

استاندار در همین خصوص افزود: بسته های حمایتی که دولت آماده کرده است را با جدیت دنبال می‎کنیم. اولین بسته حمایتی دولت تشکیل کارگروه تسهیل بود که در نتیجه 34 هزار فرصت شغلی که می‎توانست از دست برود با این بسته حمایتی حفظ شد. 

وی افزود: برنامه بعدی بسته حمایتی دولت در خصوص بانک های صنعتی کوچک و متوسط بود که در این قالب باید به 600 واحد تسهیلات اختصاص می دادیم که البته 4 هزار و 660 واحد درخواست تسهیلات کردند که از نظر ما 2720 واحد استحقاق گرفتن این تسهیلات را داشتند.

وی گفت: البته سیستم بانکی 1840 واحد را برای پرداخت تسهیلات مورد تأیید قرار داد که از این تعداد واحد صنعتی تا به امروز 1110 واحد تسهیلات مورد نظر را دریافت کرده‏اند.

زرگرپور افزود: همچنین دولت اعلام کرد: به صنایع بزرگ تسهیلات می دهد که در نتیجه 127 واحد بزرگ را برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم که 77 واحد برای دریافت این تسهیلات اقدام کردند و تا قبل از سال جدید 750 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این واحدهای صنعتی قرار گرفته است.  

وی ادامه داد: از ابتدای سال جدید دولت طرحی را به نام توسعه اشتغال پایدار کلید زده است که برای اجرایی شدن این طرح 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص می‏ یابد.

زرگرپور با بیان اینکه برای سال 96 هدف‏گذاری کرده ایم که نرخ بیکاری در استان به نرخ متوسط بیکاری در کشور برسد، گفت: هم اکنون نرخ بیکاری در استان اصفهان 14 درصد است که 2 درصد بیشتر از نرخ متوسط بیکاری در کشور است. 

زرگرپور با بیان اینکه سه انتخابات مهم را در پیش داریم، گفت: در شهرستان اصفهان انتخابات میان ‏دوره‏ ای مجلس شورای اسلامی برای تعیین پنجمین کرسی اصفهان را خواهیم داشت که تا کنون 32 نفر برای انتخابات میان ‏دوره‏ ای مجلس تأیید صلاحیت شده‎اند. 

استاندار اصفهان در خصوص انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: در استان اصفهان 1107 شهر را داریم که باید 571 نفر به شورای شهر این مناطق راه پیدا کنند. همچنین بیش از 800 روستا در استان اصفهان وجود دارد که 3290 نفر برای شورای اسلامی روستا‏ها باید انتخاب شوند. 

وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری تنها استان اصفهان مجری است، گفت: در فرایند انتخابات نزدیک به 15 هزار نفر حراست از صندوق ها را در استان اصفهان بر عهده دارند و 70 هزار نفر نیز در امر انتخابات مشارکت خواهند داشت.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین