کد خبر: ۴۳۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

وزیران خارجه ایران و قرقیزستان دیدار کردند/ گسترش روابط اقتصادی در دستور کار

در دیدار محمدجوادظریف و ارلان عبدالدایف وزیران امور خارجه ایران و قرقیزستان در بیشکک پایتخت این کشور، راهکارهای گسترش فراگیر همکاری ها به ویژه در عرصه اقتصادی بررسی شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در آغاز این دیدار به عنوان نخستین برنامه سفر وزیر خارجه ایران به قیرقیزستان در وزارت خارجه این کشور، همتای ظریف گسترش همکاری های تهران و بیشکک در بخش های مختلف را یک ضرورت خواند.
ظریف همچنین پیش از نشست با همتای خود، با الماس بک آتامبابف رئیس جمهوری قرقیزستان دیدار و مذاکره کرد.

وزیر خارجه ایران در سخنرانی همایش مشترک اقتصادی دو کشور نیز که امروز برگزار شد، گفت: تهران هیچ سقفی در گسترش روابط با بیشکک قرقیزستان نمی شناسد و در همه حوزه ها اماده گسترش همکاری ها هستیم.

ظریف با اشاره حضور دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی ایران همراه خود، بیان کرد: توسعه همکاری در حوزه های مختلف از فناوری و علوم وپیشرفته گرفته تا انرژی، ساخت و ساز و همکاری در حوزه کشاورزی دامداری صنعت و معدن و سایر زمینه ها ممکن است.
براساس برنامه اعلام شده، دیدار و مذاکره با سورونبای جئین بکوف نخست وزیر، برگزاری نشست مطبوعاتی و شرکت در ضیافت رسمی نهار همتای قرقیزی، از جمله برنامه های کاری دیگر سفر ظریف به بیشکک است که چهارشنبه شب پایان می یابد.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است.
جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

روز سه شنبه نیز ظریف در تفلیس با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مذاکره کرد.

ظریف روز دوشنبه نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین