کد خبر: ۴۴۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۴

تلاش امریکا، انگلیس و فرانسه در آستانه شکست

آفتاب‌‌نیوز :  این در حالی است که پس از ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:« ما طرح روسیه را پس از ارجاع پرونده هسته ای ایران از دستور کار خارج کرده ایم. بنابراین انتظار نمی رفت دیگر مذاکراتی میان ایران و روسیه برقرار شود، اما چند روز بعد تیمی از ایران برای از سرگیری مذاکرات درباره طرحی که به بررسی انجام غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه می پردازد وارد مسکو شد.
خبرگزاری نووستی نوشت: مذاکره کننده گان ایرانی و روسی دیروز جلسه کوتاهی را پشت درهای بسته در مسکو برگزار کردند و پس از آن مسکو را ترک کردند.
این در حالی است که جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام نشد و تنها سخنگوی شورای امنیت ملی روسیه گفت:« در جریان این مذاکرات، طرف روسی، بر پایبندی اش به ابزارهای دیپلماتیک برای حل مساله از طریق آژانس تاکید کرده اند.
ریاست هیات ایرانی به عهده علی حسینی تاش، معاون شورای عالی امنیت ملی بود. 

واکنش امریکا
از سرگیری مذاکرات میان ایران و روسیه با واکنش امریکا روبرو شد. آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نوشت: گفت و گوهای بیشتر میان روسیه و ایران با تلاش های امریکا در شورای امنیت در تضاد است.
این خبرگزاری افزود: دولت بوش اعلام کرده که هیچ گواهی مبنی بر این که تهران آماده ترک تلاش هایش برای غنی سازی اورانیوم است، ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود: با وجود این که شورای امنیت سازمان ملل چگونگی جلوگیری از برنامه هسته ای ایران را بررسی می کند، احتمال دور جدیدی از گفت و گوهای میان تهران و مسکو بر سر این موضوع آغاز می شود. وی افزود: ایران درنگ و مقاومت کرده است، این که آیا آنها می خواهند نظرشان را تغییر دهند، یا می خواهند باز گردند و می خواهند به دو سال مخالفت با خواست ما پایان دهند، موضوعی است که مسلما می خواهیم آن را شاهد باشیم. 

اختلاف اعضای دائم شورای امنیت 
اما روسیه و چین، پیشنهاد امریکا و عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تصویب بیانیه ای که خواستار رفع تردیدها درباره برنامه هسته ای ایران از سوی این کشور شده است، رد کردند. « وانگ گوانیگا» نماینده چین در سازمان ملل گفت: ما خواستار بیانیه ای سازنده هستیم اما آنها خواستار بیانیه ای بسیار تند هستند.
روسیه و چین معتقدند اقدامات احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانند تصویب بیانیه ای چالش انگیز و تحریم های اقتصادی، خطر عصبانی کردن ایرانیان را به دنبال دارد و ممکن است به خروج ایران از ان پی تی بینجامد و تهران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج کند. به گزارش آسوشیتدپرس، امریکا، انگلیس و فرانسه معتقدند صدور بیانیه مورد نظر این سه کشور می تواند ایران را منزوی تر کند و این کشور را به رها کردن غنی سازی اورانیوم وادار سازد. 

در همین حال یک دیپلمات سازمان ملل گفت: روسیه و چین تمایل دارند شورای امنیت سازمان ملل تنها یک اقدام انجام دهد و آن به رسمیت شناختن نقش اولیه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مدیریت مساله هسته ای ایران است. این دیپلمات افزود: پس از سه بار نشست بین اعضای دائم شورای امنیت، روسیه و چین، تمایل اندکی برای تغییر موضع خود نشان دادند.
 
در ادامه نشست پنج عضو دائم شورای امنیت برای دستیابی به توافق درباره بیانیه شورا علیه ایران، نتوانستند اختلافات خود را درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران رفع کنند.
در حالی که قرار بود بیانیه شورا در اختیار پانزده عضو شورای امنیت قرار گیرد، امریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال کسب حمایت برای اتخاذ رویکردی سخت علیه برنامه هسته ای ایران در میان تمامی اعضای شورا هستند. 

همچنین امریکا، انگلیس و فرانسه تلاش می کنند که به جای قطعنامه، بیانیه ای از سوی شورای امنیت صادر شود زیرا یک بیانیه برای تصویب در شورای امنیت به تصویب 15 عضو شورا نیاز دارد، در حالی که یک قطعنامه در صورتی که با وتوی یکی از اعضای دائمی شورا روبرو نشود، برای تصویب به 9 رای موافق نیاز دارد. از این رو جان بولتون، نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: هنوز تصمیم نگرفته ایم که بیانیه داشته باشیم یا قعطنامه، اما می خواهیم این روند را بهبود بخشیم. 

به گزارش رویتر بولتون افزود: ما اول تلاش می کنیم که پنج عضو دائم را در کنار هم نگهداریم، اما واقعیت، واقعیت است و با توجه به اینکه ایران همچنان به پیشرفت در جهت غلبه نقایص فنی اش حرکت می کند، زمان عامل مهمی است. بولتون گفت: روسیه و چین تمایل به بیانیه ای ساده دارند که تصدیق کند که گزارش که آژانس به شورا ارسال کرده است، به طور رسمی در را برای اقدام شورای امنیت می گشاید.
بولتون افزود: هم چنان امیدوار است توافق روسیه و چین را به دست آورد. بر اساس این گزارش، روسیه و چین پیشنهادات امریکا و دو عضو دیگر دارای حق وتو را برای صدور قطعنامه ای که از ایران می خواهد تردیدها را نسبت به برنامه هسته ای اش رفع کند نپذیرفته اند. 

این مشاجره، تهدید رسیدن به بن بست در شورای امنیت را مطرح می کند و به معنای آن است که امریکا، انگلیس و فرانسه ممکن است به خواسته شان برای اقدامی جدی از سوی این نهاد دست نیابند. بولتون درباره انجام مذاکرات ایران با دیگر کشورها گفت: جای تعجبی وجود ندارد که ایرانی ها عاشق گفت و گوی بیشتر هستند. آنها نزدیک به چهار سال گذشته را گفت و گو کردند و تا زمانی که بتوانند گفت و گو خواهند کرد تا بر مشکلات فنی که در روند غنی سازی با آن روبرو هستند قایق آیند.
به گزارش آسوشیتدپرس بولتون افزود: ما نزدیک به چهار سال تلاش کردیم تا این مساله را به شورای امنیت بکشانیم و دیگر کشورها از جمله اعضای دائمی شورا چنین دیدگاهی نداشتند، بنابراین تعجبی ندارد که تفاوت دیدگاه ها همچنان وجود داشته باشد.
خاطر نشان می شود: روز گذشته اعضای غیر دائم شورا به صورت غیر رسمی درباره ایران به گفت و گو پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین