کد خبر: ۴۴۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۲:۵۷

نحسی چهارشنبه سوری ماند

آفتاب‌‌نیوز : در این روز  تعدادی  از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي تهران از جمله برخي مناطق شهرداري به‌دليل برگزاري مراسم شب چهارشنبه سوري و با هدف پيشگيري از تشديد ترافيك در معابر دو ساعت زودتر تعطيل شدند .اما همین بازگشت زودهنگام به منازل سبب تشدید ترافیک در خیابانهای پایتخت شد . از سوی دیگر نوجوانان و جوانان قبل از تاریک شدن هوا به استقبال چهارشنبه سوری رفتند آن هم با ایجاد انفجارهای قوی در خیابانها و کوچه ها .

در حالی که بسیاری از فروشگاههای سطح شهر برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات احتمالی ،مغازه ها را تعطیل کرده بودند، ولی به رغم هشدارهای نیروی انتظامی مبنی بر برخورد با توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش زا ،در اکثر خیابانهای شهر ،بازار خرید و فروش این مواد داغ بود .

با تاریک شدن هوا، دیگر صداي انفجار انواع ترقه و نارنجک ،از همه خیابانهای شهر به گوش می رسید .حجم این انفجارها در اندازه ای بود که برخی از خیابانها و کوچه ها در مه غلیظی از دود فرو رفته و صدای مهیب این انفجارها و آلودگی ناشی از آن ،باعث مزاحمت بسیاری از شهروندان مخصوصا افراد سالخورده و زنان شده بود.از سوی دیگر به دلیل حجم انفجارها،شاخص آلودگی هوای تهران از مرز خطرناک گذشت وتعداد زيادي از شهروندان بيمار و مسن را راهي بيمارستانها كرد.

فرمانده بسيج منطقه تهران بزرگ هم اعلام کرده بود با افرادی که شعارهاي سياسي سربدهند، اقدام به اغتشاش كنند و يا به هر نحوي نظم جامعه را بر هم بزنند، برخورد مي‌شود.

هر چند مسئولان از کاهش خسارات حوادث چهارشنبه سوری نسبت به سال گذشته خبر می دهند اما حوادث شب چهارشنبه سوری در تهران منجر به زخمی شدن 33نفر و فوت یک نفر شد .این شهروند تهرانی به دلیل شوک وارده از صداهای انفجار جان باخت .در ارومیه هم سه نفر بر اثر انفجار مواد محترقه کشته و تعداد زیادی مجروح شدند. در سمنان هم شش نفر مصدوم شدند.ترقه بازي شب چهارشنبه سوري موجب سوختگي و مجروح شدن ‪ ۲۷‬نفر از جوانان بروجرد شد که اغلب آنان جوانان 12تا 25سال بوده اند.

این چهارشنبه سوری از کجا آمده است ؟
اقوام آریایی در چهارشنبه آخر سال ،مراسم باشکوهی را برگزار می کردند تا بدین طریق نحسی چهارشنبه آخر سال را با شادمانی به در کنند. ايرانيان در این شب با آتش‌افروزي همگاني،جشنی بزرگ را برپا مي‌كردند.يكي از مراسم قابل توجه در شب چهارشنبه سوري و ساير مراسم زرتشتيان، فراهم آوردن آجيل مشكل گشاست که به آن،آجيل هفت مغزينه لرك مي‌گفتند.اين آجيل شامل هفت مغزينه يا ميوه خشك است: پسته، بادام، سنجد، كشمش، گردو، انجير و خرما كه گاهي در لابه‌لاي اين آجيل تكه‌هاي كوچك نبات و نارگيل هم ديده مي‌شود. اين آجيل در مراسم مختلف زرتشتيان از جمله: آفرين گان‌ها، گهنبارها، جشن‌خواني، جشن‌نوزادي و در مراسم سدره پوشي و ساير اعياد به مدعوين داده مي‌شود.
بعد از برپايي آتش در حياط خانه يا كوچه يا يك ميدان باز، در حين پريدن از روي آتش اين شعر را مي‌خوانند:

زردي من از تو سرخي تو از من
سرخي تو به رويم زرديت به جون دشمنونم

يكي از مراسم ويژه جشن چهارشنبه سوري در گذشته، شكستن كوزه است. بدين معني كه در گذشته كوزه‌هاي سفالي كهنه را مي‌شكستند و كوزه‌هاي نو را جايگزين آنها مي‌كردند. 

در زمان ساسانيان هم مراسم چهارشنبه سوري برگزار مي‌شد اما به علت تقدس آتش هرگز روي آتش نمي‌پريدند بلكه به دوره اين آتش شادي و پايكوبي مي‌كردند . در برابر آتش سه يا هفت بار خم مي‌شدند و آيين نيايش به جاي مي‌اوردند سپس در كنار آتش به شادي مي‌پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین