کد خبر: ۴۴۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

معاون وزیر علوم؛ استادان اخراجی را به دانشگاه ها بازگرداندیم

معاون فرهنگی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ استادی حق ندارد دانشجو را از کلاس درس محروم کند، افراط گری در دانشگاه و همچنین بیان مسائل از طریق زور و اجبار، پاسخگوی مطالبات دانشجویان نیست.
آفتاب‌‌نیوز : این تنها بخشی از سخنان سید ضیاء هاشمی درجلسه پرسش و پاسخ مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشریات دانشجویی کشور بود. دوشنبه صبح 200 فعال دانشجویی در باغ موزه نگارستان دور هم جمع شدند تا از نزدیک درباره مشکلات صنفی خود با مسئولان فرهنگی وزارت علوم وبهداشت و درمان گفت‌و‌گو کنند. شماری از نمایندگان دانشجویان از برخورد افراطی برخی نهادها در داخل دانشگاه گله داشتند، برخی دیگر هم نسبت به حضور استادانی که در سال های قبل بدون ضوابط وارد دانشگاه شده‌اند انتقاد داشتند، عده‌ای هم از توقیف نشریات، احضار فعالان دانشجویی به دادگاه ها و صادر نشدن مجوز برای نشست‌های سیاسی گفتند.

به گزارش روزنامه ایران، موضوعی که معاون فرهنگی وزیر علوم به آن این چنین پاسخ داد: احضار دانشجویان یک نوع بی‌سلیقگی است و وزارت علوم در این نوع اقدام ها از راه قانونی ورود کرده و توانستیم مواردی را حل و برطرف کنیم و باقی مانده مسائل هم با دستگاه قضا در حال برطرف شدن است. قوه قضائیه دستگاهی قانونی و مورد حمایت وزارت علوم است و ازطرفی ایجاد نارضایتی نظام را از بین خواهد برد.وی افزود؛ معتقدیم دانشگاه ها خودشان باید مشکلات مربوط به دانشجو را از بین ببرند. ما برای تخلفات دانشجویی در دانشگاه کمیته انضباطی داریم که این کمیته حرمت دانشجو و دانشگاه را می‌شناسد.وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و حراست، سیاست دولت بر ایجاد فضای غیر امنیتی است، افزود: رئیس جمهوری و وزیر اطلاعات بارها اعلام کرده‌اند که حفظ امنیت با فرهنگ است و ما فرهنگ امنیتی نمی‌خواهیم بلکه امنیت فرهنگی برای کشور لازم است. مسئولان وزارت علوم بر این باورند که برخوردهای افراطی با نشریات دانشجویی هم جوابگو نخواهد بود. به باور بسیاری، برخوردهای افراطی با نشریات دانشجویی، برای نظام هزینه بر است.

 

هاشمی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم توانستیم محیط آرام در دانشگاه داشته باشیم گفت: محیط آرام و فضای پویا در دانشگاه طی 3 تا 4 سال گذشته توانسته تغییرات بسیار مشهودی را در میان دانشجویان ایجاد کند. اما دانشگاهیان می‌دانند که اختیارات وزارت علوم با توجه به اینکه یکی از اجزا و بدنه دولت به شمار می رود، محدود است و حتی در انتخاب رئیس دانشگاه ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فرد مورد نظر را معرفی و در نهایت این شورای عالی انقلاب فرهنگی است که صلاحیت آن را تشخیص و تصویب کند.وی درباره بازگشت استادانی که در دولت های نهم و دهم اخراج شده بودند تأکید کرد: بسیاری از استادان علوم انسانی در دولت قبل اخراج و بازنشسته اجباری شدند. ما دراین دولت توانستیم خیلی از آنها را به کلاس درس برگردانیم. البته در حق برخی از استادان ظلم شد آنهایی که از دنیا رفتند و ما هم نتوانستیم برایشان کاری کنیم. در دوره قبل برخوردهای غیر اخلاقی زیادی با استادان شده بود ما در این دولت تمام تلاشمان را کردیم تا استادان را به دانشگاه برگردانیم و موفق هم شدیم. درحقیقت آنچه در دولت اصلاحات رخ داد فرآیندها آرام آرام طی شد و با عقلانیت توانستیم کارها را به پیش بریم و دانشجویان باید بدانند تنها از این طریق است که کارهای انجام شده غیر قابل بازگشت خواهد بود.

وی درباره حضور برخی از استادانی که در سال های گذشته غیر قانونی در دانشگاه استخدام شدند گفت: طی سال های گذشته افرادی بودند که غیر قانونی به دانشگاه ها راه یافته بودند که با تعاملاتی که از سوی مسئولان دانشگاه صورت گرفت اشخاصی که به قوانین پایبند بودند در حوزه خود ادامه فعالیت دادند و کسانی که نقض قانون کردند با آنان برخورد شد.معاون فرهنگی وزیر علوم نسبت به اجرایی شدن قانون سنوات در دوره تحصیلی دانشجویان، گفت: قانون سنوات در زمان فرجی دانا - وزیر علوم در آبان 92 تا مرداد 93 - و طبق قانون اجرایی شد و وزارت علوم هم حمایت کرد. در اصل این قانون برای جلوگیری از تبعض بین دانشجویان است؛ دانشجویی که برای یک دوره لیسانس 16 ترم پاس می‌کند باید با دانشجویان دیگر که در هفت یا هشت ترم دوره را به پایان می‌رساند، تفاوت قائل شد.هاشمی نسبت به رشد انجمن‌های علمی در دولت یازدهم گفت: طی این دوره انجمن‌های علمی در دانشگاه ها پنج برابر شده و هم اکنون 9 هزار انجمن علمی در این حوزه وجود دارد و رشد کیفی این حوزه را می‌توان در برگزاری چهار جشنواره دانشجویی طی سه سال گذشته عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم درخصوص فلسفه و اهداف نشریات دانشجویی گفت: کار نشریات دانشجویی ارزشمند و در راستای بیان دغدغه دانشجویان است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند شجاع و مسئولیت پذیر هستند و این دسته افراد باید بدانند که این مسیر پر هزینه است و برای آن باید عاشق فعالیت خود باشند و وزارت علوم هم وظیفه خود می‌داند از این حوزه حمایت کند چرا که فلسفه این کار رشد اجتماعی فرهنگی جامعه دانشگاهی را به دنبال خواهد داشت.هاشمی همچنین درباره اردوهای آموزشی گفت: ما مخالف برگزاری اردوهای علمی نیستیم و دراین باره بحث‌هایی هم با نمایندگان مجلس داشتیم باید اردوهای علمی و آموزشی مختلط برگزار شود حتی در برخی مواقع مخالف اردوهای فرهنگی هم نیستیم.


کسی حق ندارد مانع مطالبات دانشجویی شود
در این نشست محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به اینکه کسی حقی ندارد مطالبات دانشجویان را خنثی کند، اظهار داشت: فردی انقلابی است که شجاع باشد و در برابر تندروی مقابله کند و در عین حال مطالبات دانشجویی باید بیان شود و کسی حق ندارد مانع طرح این گونه مطالبات دانشجویی شود.
وی گفت: هرگونه دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه خلاف قانون و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر می‌خواهیم مردم سالاری دینی واقعی در کشور حکم فرما شود باید با عقلانیت کارها را به پیش برد و جریانات دانشجویی را از این طریق پیگیری کرد و می‌توان امیدوار بود طی دو دهه آینده به جامعه‌ای آرمانی دست یابیم.
فراهانی درباره تعاملات بین حوزه نشر دانشجویی داخل و خارج گفت: متأسفانه فضای حوزه نشریات در داخل کشور به حد استاندارد نرسیده و زمان بسیاری لازم است تا در این حوزه فعالیت‌ها شکوفا شود و پس از آن می‌توان برای تعاملات بین‌المللی گام‌هایی برداشت.وی به جشنواره نشریات دانشجویی« تیتر 10» اشاره کرد و گفت: امسال 36 هزار اثر به دبیرخانه تیتر 10 ارسال شده است این درحالی است که سال گذشته فقط 5 هزار اثر ارسال شده بود. این نشان می‌دهد که فضای دانشگاه ها از حالت رخوت خارج شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین