کد خبر: ۴۴۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

چرا پرسپولیس لقب "استثنایی" گرفت ؟

تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر شانزدهم از سوی برخی کارشناسان تیم استثنایی لقب گرف و این دلیلی نداشت جز رکورد هایی که پرسپولیس زد.
آفتاب‌‌نیوز :
چرا پرسپولیس به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک برتری 2 بر یک پرسپولیس مقابل راه آهن در آخرین بازی لیگ پانزدهم، یکی از تلخ ترین پیروزی های تاریخ این تیم بزرگ است. 

سرخ پوشان پایتخت که پس از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی عزم خود را برای قهرمانی در لیگ برتر و تقدیم جام به کاپیتان فقید خود جزم کرده بودند، 24 اردیبهشت 95 برای قطعی کردن این امر به مصاف راه آهن یوانیس توپالیدیسی رفتند که تنها کورسوی امید خود برای بقا در این رقابت ها را در شکست دادن پرسپولیس جست و جو می کرد. البته در راه رسیدن به این هدف شاگردان برانکو ایوانکوویچ و 100 هزار هوادار پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه آزادی مانند میلیون ها هوادار مشتاق این تیم، نیم نگاهی هم به دیدار استقلال خوزستان و ذوب آهن داشتند و امیدوار بودند یحیی گل محمدی به عنوان فردی پرسپولیسی با کسب نتیجه مساوی برابر عبدالله ویسی و یارانش، مانع از ثبت نخستین قهرمانی آبی های خوزستان شود.

با این حال با شکست 2 بر صفر ذوب آهن و برتری خفیف 2 بر یک پرسپولیس مقابل راه آهن، کابوس ناکامی پرسپولیس در کسب قهرمانی لیگ برتر به هشت فصل رسید. جالب اینجاست این تیم با وجود دراختیار داشتن بهترین خط حمله لیگ تنها به دلیل 3 اختلاف در تفاضل گل جام قهرمانی را از دست داد تا برانکو بیش از هر چیز افسوس اشتباهات وحشتناک خط دفاعی و دروازه بان های تیمش را بخورد.

بر همین اساس اصلی ترین برنامه سرمربی کروات پرسپولیس در نقل و انتقالات لیگ شانزدهم به تقویت خط دفاعی این تیم معطوف شد. پس از جدایی سوشا مکانی، محسن بنگر، رضا نورمحمدی، بابک حاتمی، مایکل اومانا، مهرداد کفشگری، لوکا ماریچ، وحید حیدریه و الکساندر لوبانوف به عنوان اصلی ترین نفرات سازمان دفاعی پرسپولیس، علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، حسین ماهینی، آنتونی گولچ، محمد امین آرام طبع، حامد آقایی، محسن ربیع خواه، صادق محرمی، و الکسی پلی یانسکی و بوژیدار رادوشویچ به ترکیب دفاعی این تیم اضافه شدند تا در لیگ شانزدهم شاهد تغییر و تحولی اساسی در پاشنه آشیل سرخ پوشان باشیم. 

پرسپولیسِ برانکو از ابتدای فصل مقتدرانه کار کرد. آن ها نه شکست می خوردند و نه گل. در 5 بازی اول در حالی 3 بازی را بردند و 2 بازی را مساوی کردند که تنها یک گل دریافت کردند. روند عالی برانکو و تیمش ادامه داشت تا نوار 13 بازی بدون شکست آن ها در هفته چهاردهم و در بازی مقابل ذوب آهن شکسته شد. 9 برد، 5 مساوی، یک شکست، 18 گل زده، پنج گل خورده و 32 امتیاز منجر به قهرمانی قاطعانه پرسپولیس در نیم فصل نخست شد.

تنها نقطه تاریک پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر به حذف این تیم در نخستین بازی جام حذفی برابر تیم دسته دومی قشقایی شیراز و عملکرد فوق العاده ضعیف بازیکنانی چون گولچ، پلی یانسکی و پریوموف باز می گشت. البته حضور این بازیکنان استرالیایی و اوکراینی در ایران هم حواشی مختلفی را به وجود آورد.

روند استثنایی پرسپولیس در نیم فصل دوم هم با 11 برد، یک مساوی، سه باخت، 26 گل زده، 9 گل خورده و 34 امتیاز تداوم یافت. البته حضور بازیکنانی چون سروش رفیعی، شهاب کرمی و سامان نریمان جهان هم در افزایش قدرت سرخ پوشان در نیم فصل دوم تاثیر زیادی داشت. پرسپولیس با اتکا بر قدرت دفاعی، هوشمندی نفرات تهاجمی خود و اندیشه های ناب برانکو عملکرد بی نظیری در طول لیگ شانزدهم به جا گذاشت و در فاصله سه هفته مانده تا پایان این رقابت ها، با اقتدار به قهرمانی رسید تا به نخستین تیم تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود که 10 جام قهرمانی لیگ را در کارنامه خود ثبت می کند.]
بردن جام با کسب بهترین آمارها  در جدول تا به حال در تاریخ فوتبال ایران اتفاق نیفتاده است. هیچ تیمی در تاریخ لیگ باشگاهی ایران شامل لیگ برتر، لیگ آزادگان، لیگ قدس، لیگ تخت جمشید و لیگ منطقه ای نتوانسته جام قهرمانی را با بیشترین برد، کمترین باخت، بیشترین گل زده، کمترین گل خورده، بهترین  تفاضل وبیشترین امتیاز  و بهترین گلزن لیگ به دست آورد.
 
آمار امتیازگیری و گل خورده و زده سرخ ها نشان دهنده کیفیت بالای این تیم است. پرسپولیس در مجموع با 20 برد، 6 مساوی، 4 باخت، 46 گل زده، 14 گل خورده، تفاضل 32 و 66 امتیاز آماری بی نظیر به جا گذاشت. آن ها میانگین 1/53 گل زده، 0/46 گل خورده و میانگین امتیاز 2.2 را ثبت کردند.

 بدون شک اگر مهاجمان پرسپولیس دقت بیشتری داشتند، تیمِ برانکو پتانسیل ثبت رکورد تاریخی در گلزنی را هم داشت.

یکی دیگر از رکوردهای بی نظیر پرسپولیس در لیگ شانزدهم، دوری 17 هفته ای این تیم از نتیجه تساوی بود. 

آخرین بار پرسپولیسی ها در دیدار هفته یازدهم و در برابر پیکان به تساوی بدون گل رسیده بودند و پس از آن در 17 دیدار پیاپی به این نتیجه نرسیدند تا به نوعی رکورد دیگر هم وارد کلکسیون عملکرد خود در لیگ شانزدهم کنند. نوار مساوی نشدن دیدارهای این تیم در هفته 29 برابر ذوب آهن پاره شد. جایی که سرخ پوشان پایتخت در ورزشگاه آزادی مقابل حریف اصفهانی با نتیجه 3 بر 3 متوقف شدند.

سرخ پوشان در این 17 دیدار 14 بار به پیروزی رسیدند و 3 بار نیز با شکست به کار خود پایان دادند و یکی از مهمترین دلایل فاصله امتیازی این تیم با دیگر تیم ها، تعداد کم تساوی هایی بود که به دست آورد.   

علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس هم در 24 بازی ای که در این فصل وظیفه حراست از دروازه سرخ ها را به عهده داشت به رکورد بی نظیر 17 کلین شیت، 9 گل خورده و میانگین 0/37 گل خورده دست یافت تا با اقتدار جایزه دستکش طلایی این فصل لیگ برتر ایران را به خود اختصاص بدهد. 

البته مهدی رحمتی در لیگ دوازدهم موفق شد 21 کلین شیت به ثبت برساند و آمار او بهتر از بیرانوند است اما دروازه بان پرسپولیس از لحاظ میانگین گل خورده در هر بازی بهترین آمار را در تاریخ لیگ برتر دارد. 

"دسیما" پرسپولیس در سطح لیگ باشگاهی کشورمان سبب شد تا سید جلال حسینی کاپیتان این تیم به تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شود که با 3 تیم به قهرمانی رسیده است. البته سید جلال به 5 عنوان قهرمانی رسید  و از این لحاظ به رکورد محرم نوید کیا رسید.

مهدی طارمی که در فصل گذشته با 16 گل زده به عنوان آقای گلی لیگ دست یافت، در لیگ شانزدهم هم با 18 گل بار دیگر این جایزه را کسب کرد.
 
پرسپولیسی ها تاکنون در 7 دوره‌ی لیگ، برترین گلزنان را به خود اختصاص داده‌اند. براین اساس ملی پوش بوشهری سرخ ها با 2 جایزه آقای گلی در کنار حسین کلانی و فرشاد پیوس قرار گرفت. صفر ایرانپاک، علی دایی، محسن خلیلی هم یک بار آقای گل شده‌اند. 

پرسپولیس با 20 برد در 30 بازی، رکوردی تاریخی به جا گذاشت چراکه حتی در لیگ های 34 هفته ای هم هیچ تیمی این تعداد برد را به دست نیاورده بود. البته شاگردان برانکو فرصت داشتند تا با شکست نخوردن مقابل سیاه جامگان با 3 شکست در طول فصل از این لحاظ هم رکوددار شوند که با توجه به شکست یک بر صفر برابر نماینده مشهد در هفته پایانی لیگ، این فرصت را از دست دادند.

در تاریخ لیگ فوتبال ایران هیچ تیمی از 67 امتیاز بالاتر نرفته است. البته  این رکورد امتیاز در لیگ های 18 تیمی به ثبت رسیده است.

بنابراین پرسپولیس با 66 امتیاز از 30 بازی با میانگین 2/2 امتیاز در تاریخ لیگ برتر رکورد جاودانه ای به جا گذاشت.

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت پرسپولیس در طول فصل به کم حاشیه بودن سرخ ها بازمی گردد. در واقع مدیریت درست برانکو روی رفتار بازیکنانش در جریان لیگ شانزدهم سبب شد تا بحران مالی تاثیر چندانی در نتایج این تیم نداشته باشد. اخراج رامین رضائیان و 3 روز اعتصاب پرسپولیسی ها پیش از دیدار با ذوب آهن که در نهایت با اعتراض هواداران این تیم همراه شد، مهم ترین حواشی پرسپولیسی ها در این فصل بی نظیر بود که در نهایت با هوشمندی سرمربی کروات به بهترین شکل کنترل شد.

تلخ ترین اتفاق قهرمان لیگ شانزدهم در جریان این رقابت ها هم به شکست با نتیجه سه بر دو از استقلال در دربی 84 باز می گردد. 

البته عملکرد خوب پرسپولیس در لیگ برتر به هیچ وجه در لیگ قهرمانان آسیا تداوم نیافت و این تیم با کسب 6 امتیاز در پایان هفته پنجم این رقابت ها همچنان در استرس صعود به مرحله بعدی به سر می برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین