کد خبر: ۴۴۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۷

تشدید اختلاف بین روسیه و آمریکا در شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز :
بنابه ادعای روزنامه نیویورک تایمز این بن بست تکرار اختلاف آمریکا و روسیه در جنگ عراق است. روسیه نگران است که آمریکا بخواهد از قطعنامه های سازمان ملل برای مقابله با ایران همانگونه که در مقابل عراق حمل کرد، استفاده کند.
گفتگوی تلفنی کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا با همتای روسی خود نیز در راستای شکستن بن بست موجود صورت گرفت. بنا به گفته مقامات لحن تند بیانیه شورای امنیت در مورد ایران به ویژه بخشی از آن که فعالیت های هسته ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل می داند، مورد اختلاف طرفین بوده است. این لحن تند می تواند راه اقدامات بیشتر شورای امنیت بر علیه ایران را باز کند.
در عین حال اختلافات آمریکا با روسیه تنها به این مسأله ختم نمی شود و قطع صدور گاز طبیعی به اوکراین و تلاش های روسیه برای گسترش نفوذ خود در منطقه بخش دیگری از موضوعات گفتگوهای دو طرف بوده است. کشف مدارکی دال بر اقدامات احتمالی جاسوسی روسیه در جنگ عراق و دادن اطلاعاتی از تحرکات نیروهای آمریکایی به صدام حسین به اختلافات موجود دامن زده است.
یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که دولت در حال بررسی جزئیات مربوط به این مسأله است و هنوز تصمیمی در مورد نحوه برخورد دیپلماتیک با روسیه نگرفته است.
یک سخنگوی سرویس اطلاعاتی روسیه نیز ضمن رد این ادعا از سوی آمریکا گفته است:‌ این ادعاها بر علیه سرویس اطلاعاتی روسیه قبلا نیز تکرار شده است. برخی از مقامات روسی نیز گفته اند که آمریکا برای تنبیه مسکو به خاطر مخالفت با جنگ عراق این گزارش را منتشر کرده است.
کاندولیزا رایس پس از گفت‌و‌گو با سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفته بود که دو طرف موافقت کرده اند که در پایان هفته در مورد اختلاف بر سر بیانیه شورای امنیت در مورد ایران مذاکره کنند. مقامات دولت بوش امیدوارند به این وسیله بتوانند به توافق نهایی برسند.
در حالی که مقامات آمریکایی از بحث در مورد امکان اعمال مجازات برعلیه ایران اجتناب می کنند، دیپلمات های اروپایی و آمریکایی معتقدند که در هر مجازاتی بر علیه ایران از محدود کردن اقتصاد ایران و گسترش گرایشات ضد غربی در میان مردم اجتناب خواهد شد.
نیویورک تایمز در پایان می افزاید: ‌هرگونه محدودیت در معاملات ایران در زمینه انرژی هسته ای می تواند به روسیه که با ایران روابط تجاری خوبی در این زمینه دارد و در حال ساخت نیروگاه بوشهر نیز هست، خسارات بسیاری وارد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین