کد خبر: ۴۴۴۶۵۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

رئیسی: دانشگاه‏‎ها باید اسلامی شوند

ابراهیم رییسی در برنامه چهره به چهره در رادیو معارف؛ پاسخگوی سوالات حوزه دین و فرهنگ شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی یکی از کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در گفت‎وگویی با رادیو معارف طی سخنانی اظهار داشت: باید سه نگاه تغییر کند تا این تغییر نگاه منجر به تغییر در عملکرد و نتایج شود؛ نخست نگاه به بیگانه است. ما معتقدیم با همه کشورها باید تعامل داشته باشیم اما این تعامل باید عزتمندانه باشد نه این که منتظر باشیم آنها گره از کار ما بگشایند.

اهم اظهارات کاندیدایریاست جمهوری را در ادامه بخوانید؛

* کشور ما دارای منابع بسیاری است که باید این منابع شناسایی شوند و در جهت رفع مشکلات اقتصادی و فقر از آنها بهره‌گیریم. در کل نیازمند تغییر در این سه نگاه هستیم و فقط با دولت انقلابی که دارای روحیه جهادی و مدیریتی کارآمد است، می‌توان تغییر ایجاد کرد. معتقدیم این تغییرها امکان پذیر است و تغییر به نفع مردم را اجرایی می‌دانیم.

*{در خصوص ارزیابی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های دولت} می توانیم شورای عالی انقلاب فرهنگی را بزرگترین قرارگاه فرهنگی کشور بنامیم اما باید بدانیم که مشکل کنونی ما مشکل در تصمیم‌گیری نیست بلکه در حوزه اجرا مشکل داریم. به عنوان مثال سندهایی مانند نقش جامع و یا سند مهندسی فرهنگی داریم. اما باید ببینیم این اسناد مهم که به پشتوانه فکری و فرهنگی تهیه شده تا چه میزان اجرایی و عملیاتی شده است. بنابراین باید مصوبات این شورا و اسناد فرهنگی مهمی که مورد تایید شورا قرار می‌گیرد با قدرت اجرایی شود تا تاثیر آن را در کشور ببینیم. اقدام موثر در افزایش تاثیرگذاری شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که دولت به طور عام و رئیس‌جمهور به طور خاص در اجرای اسناد شورا نقش داشته باشند. اگر رئیس‌جمهور که خود نقش مهمی در اجرایی شدن اسناد دارد، حضور مستقیم نداشته باشد با مشکل بر می‌خوریم.

* فضای مجازی یک فضای جدید در زندگی انسانهای امروزی است و در واقع ساخته دست بشر است که بسیاری از لایه‌های اجتماعی و امور زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین نباید به آن نگاه منفعلانه داشته باشیم.

* فضای مجازی حقیقتی است که با آن مواجه هستیم و باید در آن به صورت فعال حضور داشته باشیم. ما باید بتوانیم با در عرصه فضای مجازی در دنیا فعال باشیم و از آنجا که پیشرفت این فضا ساعتی و لحظه‌ای شده است باید توجه‌ ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

*می‌گویند در حال حاضر 100هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است اما به جرات می‌توانم بگویم که شرایط ایجاد 5 برابر میزان این شغل در فضای مجازی وجود دارد. ما می‌توانیم در زمینه تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی‌ بازیهای رایانه‌ای و تولید نرم‌افزار اقدام کنیم و سهم بالایی در این زمینه داشته باشیم.

*باید با اقدام درست از مواهب فضای مجازی بهره ببریم در عین حال هم نباید اجازه دهیم تا این فضا بستری برای ایجاد ناهنجاری مزاحمت برای افراد و یک خطر برای جوانان محسوب شود.

* اگر فرهنگ اسلامی از اجتماع حذف شود شاهد ترویج فرهنگ غربی و رواج اندیشه مادی‌گرایانه و اباهه گرایانه خواهیم بود. حدف فرهنگ اسلامی و دین از متن زندگی، بی‌هویتی و بی‌اعتقادی را به همراه دارد و شاهد فروپاشی ساختارها خواهیم بود. اگر فرهنگ اسلامی از روابط خانوادگی حذف شود شاهد بالا رفتن طلاق، ازدواج دیرهنگام، سقط جنین، کم فرزندی و... خواهیم بود.

* حذف فرهنگ اسلامی از اقتصاد،‌ اسراف، تجمل‌گرایی، رباخواری و اختلاس را به همراه دارد. همچنین با حذف فرهنگ اسلامی شاهد ظهور عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی و بی‌قیدی و بی‌عفتی خواهیم بود.

*در دولت کار و کرامت کلید حل مشکلات را عهدنامه مالک اشتر معرفی می‌کنیم چرا که این عهد نامه می‌تواند درسی برای دولتمردان باشد. ما نباید از مردم توقع اصلاح داشته باشیم بلکه باید اصلاح را از دولت شروع کنیم، باید عدم اسراف، عدم اشرافی‌گری و پایبندی به عهدها و قراردادها را در دولت شاهد باشیم.

* سند چشم انداز 20 ساله از ابتکارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است که برای حرکت قطار توسعه و تعالی کشور طراحی شده است، امروز باید ببینیم آیا بعد از 12 سال به قله مورد نظر این سند نزدیک شده‌ایم یا نه.

*معتقدم که نوع ارتباط دولت با حوزه‌ها باید هدفمند باشد. حوزه‌های علمیه در مباحث نظری و ایده‌پردازی بسیار می‌توانند به دولت کمک کنند و سبب پیشرفت دولت در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد.

*اسلامی شدن دانشگاه‌ها دغدغه اول امام راحل و بسیاری از بزرگان انقلاب بود. سندی هم برای اسلامی شدن دانشگاه تهیه شده اما از آنجا که ما مشکلی در زمینه اسناد و برنامه نداریم لذا تمام این مشکل‌ها به اجرا بر می‌گردد.

* اکنون دوران حرف به پایان رسیده و زمان اقدام و عمل است، لذا دولت باید با اجرای اسناد و برنامه‌ها در این زمینه اقدام کند. خود دانشگاهها هم انگیزه بسیاری برای این امر دارند و تشکل‌های دانشجویی و اساتید بسیار می‌توانند به اسلامی شدن دانشگاهها کمک کنند.

*دولت باید سرمایه‌گذاری کند تا دانشگاهی با نشاط و دانشجویانی فعال و با امید داشته باشیم. چرا که جوانان امروز آینده‌سازان فردای کشور هستند و اگر بر روی جوانان سرمایه‌گذاری نشود آینده کشور با مشکل مواجه می‌شود.

* رشد اقتصادی کشور بدون اصلاح نظام پولی و بانکی ممکن نیست، اگر نظام بانکی منضبط شود و در جهت رشد اقتصادی فعال شود، ما شاهد وضعیت کنونی که همه را ناراحت کرده، نخواهیم بود. متاسفانه در حال حاضر با رشد نقدینگی بسیار زیادی در دولت مواجه هستیم اما از آن طرف کارگاه‌ها به خاطر کمبود نقدینگی تعطیل می‌شوند و تسهیلات به صورت غیر اصولی به افراد بد حساب داده می‌شود. بنابراین باید این وضعیت تغییر کند.

*تغییر نظام بانکی از اولویت‌های ما است و معتقدیم که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد تا این وضع سامان بگیرد.

* دولت اگر نقدپذیر نباشد مطمئنا شاهد فساد در بخش‌های مختلف آن خواهیم بود. بنابراین نقد برای دولتمردان یک ثروت است که باید از آن برای بهبود شرایط استفاده کنیم. همچنین نباید با نقاد برخورد کرد و در مورد آن الفاظ تحقیرآمیز به کار برد.

* ان‌‌شاءالله در دولت ما به نقد میدان داده می‌شود و نقد به عنوان غنیمتی تلقی خواهد شد. ما نقد را مورد تشویق قرار می‌دهیم و نه مورد سرزنش و برخورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
1
7
تعامل باید عزتمندانه باشد

همان عزت کاغذ پاره ای منظور است
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
1
8
احسنت بر شما. لطفا این نظرات را بیشتر و وسیع تر پوشش دهید تا مردم بدانند چه خوابی برای مردم دیده اند. لطفا اگر دسترسی دارید و اگر بتوانید انتقال دهید هر کدام از این جمله ها مثلا آقای جهانگیری در مناظره برای مردم روشن کنند واقعا تاثیر زیادی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
1
7
دانشگاه و جامعه ما اسلامی هست اما اینکه شما می خواهید چیز دیگری را به نام اسلام به خورد مردم بدهید حرفی الی عده است
على مهاجر
|
United States of America
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
1
10
اگر اقاى رئيسى انتخاب شود يعنى اينكه دوباره بر ميگرديم به زمان اقاى أحمدى نژاد با چاشنى.....................................................................................................................
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
12
جناب رئیسی آن اقتصادی که مردم را ناراحت می کند اقتصاد عصر احمدی نژاد بود که هر روز با تورم بیش از پیش مردم را شوکه می کرد. جناب رئیسی اسلامی کردن دانشگاه یعنی چه؟ تفکیک جنسیتی، دانشگاههای تک جنسیتی؟ مدیریت های از نوع دکتر فرهاد رهبر و حجت الاسلام شریعتی در دانشگاههای تهران و علامه؟ چرا یاد گرفته اید گنگ حرف بزنید؟ چرا امیال قلبی خود را برای مردم بیان نمی کنید تا مردم بدانند به چه کسی می خواهند رای بدهند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
17
«کشور ما دارای منابع بسیاری است که باید این منابع شناسایی شوند و در جهت رفع مشکلات اقتصادی و فقر از آنها بهره‌گیریم.»
نمونه اش هم همانجایی که شما مدیریت می کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
20
آقای رئیسی شما نیز توضیح دهید 10 سال در قوه قضاییه چه کردید براي مبارزه با فسا د لطفا فقط راست بگوئيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
11
سال 59 -60 دانشگاهها اسلامی شد!یعنی......! حالا دوباره بایداسلامی بشه........!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
11
با وجود استان قدس رضوی نباید یه گرسنه یا فقیر و زنانی که از ناچاری خود فروشی می کنند در مشهد باقی بماند. ولی متاسفانه بیداد می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
1
11
شما دقیقا دارید می بینید با اسلامی که شماها ازش حرف میزنید جوانها رو به بیزاری کشوندید . متوجه نیستید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
9
آقای رئیسی شما با این نظر موافقید ؟ " دانشگاهی که دانشگاه نباشد دانشگاه نیست "
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
1
9
فکر کنم این قضیه به ذهن داعش نرسیده بود.........................................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین