کد خبر: ۴۴۴۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

گردهمایی که هنرمندان از انتخابات گفتند / «ضرورت جذب آرای خاکستری»

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی، گفت: همیشه به دوستانم گفته‌ام که اگر 12 سال پیش یعنی سال 84 همه آمده بودند و آمده بودیم و آن اتفاق نمی افتاد، امروز ایران چهره خیلی متفاوتی داشت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا،طبق گزارش رسیده، نشست هم اندیشی فعالان و دست اندرکاران سینما و تئاتر با ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 شامگاه سه شنبه 19 اردیبهشت- در محل این ستاد برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این نشست اظهار کرد: هنرمندان و چهره‌های شاخص سینما، تئاتر و موسیقی در همه انتخابات‌ها از جمله انتخابات پیش‌رو، پیشتاز بوده و هستند. همیشه به دوستانم گفته‌ام که اگر 12 سال پیش یعنی سال 84 همه آمده بودند و آمده بودیم، آن اتفاق نمی‌افتاد و امروز ایران چهره خیلی متفاوتی داشت. اگر امروز هم نیایید و نیاییم، چهار یا 5 سال بعد دوباره باید حسرت بخوریم.

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی ادامه داد: سایر کشورهای دنیا احزاب دارند و کارشان آسان‌تر است، زیرا مردم می‌دانند دعوا سر چیست و احزاب برای مردم، دیدگاه‌ها را بیان می‌کنند؛ به عبارتی مردم می‌دانند که اگر فلان حزب بیاید چه اتفاقی برای شان می‌افتد.

این مدیر فرهنگی افزود: خیلی از نامزدهایی که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وارد صحنه شدند، آدم‌های خوبی هستند اما چون در کشور احزاب قوی نداریم و دیدگاه‌ها مشخص نیست، گاهی جنگ زرگری پیروز می‌شود و امروز می‌بینیم که شعارهایی مانند پرداخت کارانه می‌دهند.

ایوبی اضافه کرد: امروز ما دو راه پیش رو داریم که یک راه، راهی است که نماد آن آقای ظریف و برخورد منطقی با دنیا و نترسیدن و خودباوری است. باورم این است که امروز جهان غرب شدیداً نیاز به فرهنگ ما دارد و عظش مولانا، حافظ و سعدی ما را دارند. می‌گفتند ما توان مذاکره با آنها را نداریم اما خیلی خوب دیدیم که توان مذاکره داریم.

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی گفت: برخی فکر می‌کنند هنر سینما، تئاتر و موسیقی با ارزش‌های نظام و کشور مخالف است اما ما معتقدیم که باورهای دینی و انسانی و ایرانی هنرمندان ما بسیار بالاست. کسانی که با سوء‌ظن به هنرمندان نگاه می‌کنند هر چقدر هم تلاش کنند، نتیجه عکس می‌گیرند و همواره باید کنترل و ممیزی کنند.

ایوبی تصریح کرد: متاسفانه امروز برخی برای اینکه رای بیاورند تمام نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال می‌برند. به عنوان مدیر فرهنگی در این جلسه کسانی را می‌بینم که نتوانستیم مطالبات‌شان را برآورده کنیم و حتی فیلم‌شان نمایش داده نشد اما مسائل شخصی را کنار گذاشتند تا عقلانیت ادامه یابد و بین منافع شخصی و منافع ملی، تفکیک قایل شدند.

وی خاطرنشان کرد: از شما تقاضا دارم در کشوری که احزاب سیاسی وجود ندارد، برای مردم منافع‌شان را توضیح دهیم و مردم را از لحاظ تاریخی بیدار کنیم. روزگاری رئیس جمهور ترکمنستان برای بدرقه استاندار ما تا لب مرز می‌آمد اما دیدیم که وقتی رئیس جمهور ما در مجامع بین المللی حرف می‌زد سالن خالی می‌شد و افتخار هم می‌کردند که وقتی حرف می‌زنند، سالن خالی می‌شود.

ایوبی افزود: گاهی بین خودمان گله می‌کردیم که چرا دکتر روحانی وقت نمی‌گذارد و گاهی حتی خودم هم گله می‌کردم ولی واقعا وقتی خودمان را جای ایشان می‌گذاریم، می‌بینیم که ایشان دنبال نجات ایران بودند و دنبال جذب محبوبیت نبود. دکتر روحانی در این دوره یک پرونده بزرگ مملکت را حل کرد و مطمئنم که بعد از حل این مشکل بزرگ، دوره دوم ان شاء الله دوره فرهنگ و هنر و توسعه آن خواهد بود زیرا خود آقای روحانی هم علاقه زیادی به فرهنگ و هنر دارند.

فرهاد توحیدی: آرای خاکستری دکتر روحانی را تهدید می‌کند

فرهاد توحیدی فیلم‌نامه نویس نیز در این نشست، اظهار داشت: هیچ ایرانی با وجدانی دوست ندارد، شرایط سال 88 را یکبار دیگر تجربه کند. «ما به عقب بر نمی‌گردیم» عنوان شعار دکتر روحانی کاملا درست است. آوار سنگینی که در نتیجه دولت عدالت‌ورزی بر سر کشور فروریخت، توسط کابینه دکتر روحانی برداشته شد. 

او ادامه داد: علیرغم این که یک ماه پیش از شروع رقابت‌های انتخاباتی پیش بینی می‌شد که آقای روحانی به راحتی انتخابات را پیروز می‌شوند، امروز آنچه آقای روحانی را تهدید می‌کند، رقبای او نیستند بلکه آرای خاکستری هستند.

این نویسنده سینما افزود: پشت کردن به صندوق‌های رای، رقیب را پیروز می‌کند. متاسفانه ریشه این تفکر هنوز باقی است که عده‌ای تصور میکنند، باید به بدترین گزینه رای بدهند تا از آنچه دوست ندارند، رها شوند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز با بیان این که وضعیت کنونی‌مان را ارزان به دست نیاورده‌ایم که ارزان از دست بدهیم، عنوان کرد: یادم است تنها سه ماه از تصدی دولت یازدهم گذشته بود که به لطف آن، خانه سینما را بازگشایی کرده و دنبال راه‌های برون رفت از بحران‌ها بودیم. همان زمان ملاقاتی با دکتر ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی داشتیم.

وی با اشاره به این که در دولت یازدهم بر شکل‌گیری دولت چابک تاکید شد، عنوان کرد: دولت چابک باید خصوصی‌سازی کند. خصوصی‌سازی هم پیش نیازهایی می‌طلبد که در این دولت تا حد زیادی محقق شد. دکتر ربیعی در گزارشی آمایشی از نظرسنجی درباره گروه‌های مرجع خبر دادند که هنرمندان با فاصله‌ای جدی از دیگر قشرها در صدر آن قرار دارند بنابراین اگر هنرمندان حرکت کنند، مردم را نیز به حرکت تشویق خواهند کرد.

وی با اشاره به ضرورت جذب آرای خاکستری گفت: در نهایت آنچه ما را به یکدیگر وصل می‌کند، سرنوشت ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی: انقلاب کردیم تا سیاست را دینی کنیم نه دین را سیاسی

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امام زمان (عج) که در آستانه ولادتشان هستیم، برای همه پیام انتظار برای برابری و برادری، حق طلبی و اصلاح را داشته و دارند. ما منتظران یک مصلح هستیم. اساسا منتظر امام زمان (عج) نمی‌تواند مصلح نباشد.

وی افزود: من در مجلس شورای اسلامی و بیرون از این فضا، با افراد تاثیرگذار و چهره‌های شناخته شده در حوزه فرهنگ و هنر بارها گفت‌و گو کردم. همچنین به کنسرت شهرام ناظری رفتیم. ایشان گفتند هنر موسیقی را گروهی از مدیران و مسئولان کشور دوست دارند؛ اما برای آن که میزشان را از دست ندهند، به کنسرت نمی‌آیند. من هم به شوخی به آقای ناظری گفتم: همین که من به کنسرت آمدم، دامن‌تر کردم نه لب. یکبار هم در حمایت از موسیقی گفتم مردم هم روضه می‌خواهند، هم کنسرت.

مازنی با تاکید بر این که افراد جامعه از قشرهای مختلف باید با هم مدارا کنند، بیان کرد: ما دو قطب برای ایران تعریف نکرده‌ایم که جنگ احزاب راه بیاندازیم و تبدیل به سوریه و لبنان شویم. بلکه همه ایرانیان می‌توانند در چارچوب عهد ملی با یکدیگر تفاهم کنند. اساسا گفت‌و گو یعنی جریان مخالف را به رسمیت بشناسیم. شرط اول گفت و گو اما پذیرش واقعیت اختلافی است. در این صورت است که گفت‌وگو، اختلاف نظرها و اشتراک نظرها را آشکار می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، همچنین خاطر نشان کرد: امروز در حوزه هنر، یک نگاه اسم بردن از استاد محمدرضا شجریان را فتنه‌گری می‌خواند؛ دیگری آن را ارزشمند می‌داند. یگ نگاه توجه به مقدسات را ابزاری می‌داند و دیگری آن را سرمایه محور. اما من معتقدم اگر به مردم بگوییم هنرمندان در ستاد آقای روحانی حضور دارند، بر نقش تاثیرگذارشان تاکید کرده ایم. چراکه معتقدم جناح دکتر روحانی از نظر روش، نقطه نظر و ... به هنرمندان نزدیک تر است.

مازنی با اشاره به ضرورت پرهیز از نگاه صفر و صدی گفت: در عرصه انتخابات نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم. خود من برای قدرشناسی از آقای اصغر فرهادی بعد از کسب اسکار، 100 امضا در مجلس شورای اسلامی جمع کردم. عده‌ای نقد می‌کردند که چرا خودت را خرج این مسائل می‌کنی؟! اما من گفتم همین که پرچم ایران توسط یک هنرمند در جهان به احتزاز درآمده، افتخار است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی نامزدها در مناظره‌های تلویزیونی توضیح داد: یکی از نامزدها به جای آن که پاسخ به یک سوال فرهنگی بدهد، به عملکرد دختر یک وزیر اشاره می‌کند. اما باید از او پرسید دیدگاه او در حوزه آموزش و پرورش چیست؟! باید به او گفت مملکت قانون دارد. مسئول دارد. قوه قضائیه دارد. شما به سوالی که پرسیده‌اند جواب دهید. این رویکرد در پاسخگویی در شان ما ایرانیانی که 38 سال پیش انقلاب کردیم، نیست. ما قرار بود سیاست را دینی کنیم؛ نه دین را سیاسی. قرار بود ارزش‌ها را به دنیا صادر کنیم. اما چه شد؟!

عضو مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به تناقضی آشکار در تبلیغات انتخاباتی بعضی از نامزدها عنوان کرد: من اگر جای آقای دکتر روحانی در مناظرات بودم، از آقایان رییسی و قالیباف می‌پرسیدم، اگر بنا به گفته آیت الله مصباح یزدی رای مردم زینتی است، قبول دارند یانه، در حالی که امام خمینی(ره) خود فرموده‌اند میزان رای ملت است. حال اگر این اصل را قبول دارند چطور رویشان می‌شود انتخابات برگزار و نامزد معرفی کنند؟!

وی در ادامه گفت: ما سال‌ها دم از علوم انسانی و اسلامی زدیم اما چیزی از علوم انسانی و اسلامی ارائه نکردیم و به جامعه شناس‌ها بی‌احترامی کردیم؛ وقتی آسیب‌های اجتماعی کل کشور را گرفت، نگران شدیم. آن موقع که هشدار می‌دادند باید نگران می‌شدیم.

مازنی با اشاره به اینکه معتقدم ما بر اساس علوم حرکت می‌کنیم و خود را کشف می‌کنیم، افزود: درواقع ما مردم را از دانش بشری محروم می‌کنیم و از طرف دیگر چیزی برای ارائه نداریم.

این عضور مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که اگر کسی بپرسد که رای ما تاثیر گذار هست یا نه، گفت: برای پاسخ به این سوال به صحبت‌های آقای کیانیان اشاره می‌کنم که می‌گویند در کمیسیون فرهنگی دولت قبل، وقتی وارد کمیسیون می‌شدیم توضیح می دادیم که سینما فحشا نیست و سپس وارد بحث می‌شدیم اما الان کسانی در کمیسیون هستند که تفاوت زیادی با ما ندارند و این تاثیرگذاری رای شماست. 

وی با اشاره به اینکه روحانی نماد جریان احترام به هنر و دانش و فرهنگ است. کشور در چهار سال گذشته آوار برداری شده است، ادامه داد: سرزمین ایران پس از برجام آماده کاشت، داشت و برداشت است و نیاز به مدیریت عقلانی دارد، والا مانند هشت سال گذشته به عقب می‌رویم آن هم نه هشت سال بلکه هشتاد سال.

مهدی فخیم زاده: تبلیغات طوری پیش می‌رود که انگار دارند رای می‌خرند

در ادامه این نشست مهدی فخیم زاده گفت: وعده‌های نامزدها برای این که آنقدر پول می‌دهیم و آنقدر امکانات به مردم، یک جور رای خریدن است.

وی در ادامه افزود: یکی از معضلات سینما در دولت‌های قبل این بود که مدت‌ها طول می‌کشید یک مدیر بعد از آمدن بر سر کار بداند اساسا سینما چیست؟! در حالی که مدیریت سینما هم مدیریت بسیار سختی است، آمدن آقای حیدریان به جای آقای ایوبی یک نعمت بزرگ برای سینما بود.

این بازیگر و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: بعد از جابه جایی حجت الله ایوبی با حیدریان به نوعی مدیر خوبی رفت و مدیر خوب دیگری جایگزین او شد.

پانته آ بهرام: به موفقیت دکتر روحانی آنقدر امیدوارم که هیچوقت به رییس جمهوری دیگری فکر نمی‌کنم

پانته آ بهرام نیز در این نشست گفت: من آنقدر به رای آوردن دکتر روحانی و رای دادن مردم به ایشان، امیدوارم که هیچ وقت به گزینه دیگری فکر نکرده‌ام. این را از رفتار و نظرات اطرافیانم طی این چند وقت فهمیده‌ام.

وی افزود: اما انگار تعداد افرادی که رای نمیدهند، دائما دارد بیشتر می‌شود. من به سهم خودم در صفحه اینستاگرامم روزهای قبل از انتخابات حرف‌هایم را صریح خواهم زد و آن‌هایی را که حرفم بر آن‌ها تاثیرگذار است، خطاب قرار خواهم داد.

نگار اسکندرفر: به روحانی رای می دهم چون سرنوشت سیاسی کشورم برایم مهم است

نگار اسکندرفر نیز در این نشست با اشاره به اینکه سرنوشت سیاسی کشورم برایم مهم است، گفت: سرنوشت کشورم تاثیر مستقیم بر زندگی‌ام می‌گذارد. بهتر است ما به آقای روحانی رای بدهیم؛ زیرا دست کم در چهار سال گذشته نسبت به مقطعی که امور را به دست گرفتند، تغییرات مثبتی را شاهد بوده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد: باید به راهکارهایی اجرایی برای تشویق مردم به رای دادن بیاندیشیم.

پرند زاهدی: چهار سال نتوانستم فیلمم را بسازم اما به دکتر روحانی رای می دهم

دیگر هنرمند که در این نشست به ایراد سخن پرداخت، پرند زاهدی بود که در سخنان کوتاهی گفت: من چهار سال است که موفق نشده‌ام فیلم بسازم و آقای ایوبی سال‌هاست به من پروانه ساخت نداده‌اند. اما با این شرایط آمده‌ام به این جلسه و می‌خواهم به دکتر حسن روحانی رای بدهم.
 

در این نشست هنرمندانی چون؛ مهدی فخیم زاده، حسین فرحبخش، امیر اثباتی، پرند زاهدی، پری صابری، احترام برومند، علیرضا رضاداد، محمد حیدری، منوچهر شاهسواری، نگار اسکندرفر، جواد نوروز بیگی، سید ضیا هاشمی، حسین مسافر آستانه، پانته آ بهرام، حجت السلام محمد علی زم، فرهاد توحیدی، حجت السلام احمد مازنی، دکتر ابراهیم داروغه زاده، حسین پارسایی، سید جمال ساداتیان، محسن امیر یوسفی، فرشته طائرپور، فروغ قجابیگلو، حمید پورآذری، زامیاد سربندیان نام برد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین