کد خبر: ۴۴۴۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۸

وزارت بهداشت در مناطق محروم چه کرد؟

از نیمه اردیبهشت ماه سال 93 و در قالب طرح تحول نظام سلامت، اقدام در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم، بازسازی بیمارستان‌های فرسوده و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش دسترسی مردم حاشیه‌ شهرها و مناطق محروم، بعد از سال‌ها در اولویت قرار گرفت و به آن نگاهی ویژه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های بستری و همچنین حمایت مالی از 23 میلیون بیمار بستری، بی‌تردید از مهم‌ترین آیتم‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان است؛ مبحثی که تا حدی خیال بیماران را از "رنجی مضاعف" رها کرد.

از طرف دیگر پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت اعم از بخش دولتی- خصوصی، بستری- سرپایی از 53 درصد به 40 درصد کاهش یافت و حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی برای 77.4 درصد از جمعیت کشور به صورت هدفمند صورت گرفت.

همچنین با واگذاری قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و به دنبال اقدامات انجام شده در این حوزه، کاهش 42 درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی را شاهد بودیم. علاوه بر این، وزارت بهداشت در جهت توسعه زیرساخت‌های حوزه درمان، اقدامات دیگری را نیز در دستور کار قرار داد که فارغ از موافقان و مخالفان این اقدامات، بی‌تردید تاثیر برخی از آنها در روند درمان بیماران کاملا محسوس و انکارنشدنی است.

به عنوان مثال یکی از اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شد، اقدام در راستای سیاست‌های جمعیتی بود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت 1.470.000 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شد. همچنین کاهش سزارین به میزان 6.5 درصد مطلق معادل 11.6 درصد پایه، کاهش سزارین بار اول به میزان پنج درصد، آموزش رایگان به 450 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمندسازی برای باروری و زایمان طبیعی، ساخت تعداد 1800 واحد اختصاصی زایمان (LDR ) در 366 بیمارستان و افتتاح 848 واحد آن، پوشش 85 درصدی هزینه‌های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج‌های نابارور، ایجاد 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم بویژه در شش استان فاقد مرکز (یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان) و توسعه و تجهیز 24 مرکز درمان ناباروری موجود از دیگر اقداماتی بوده که در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی انجام شده است.

از دیگر اتفاقاتی که در طرح تحول انجام شد، بازسازی بیمارستان‌های فرسوده بود که در راستای آن شاهد بازسازی 2550000متر مربع فضای بستری، توزیع 130 هزار قلم تجهیزات هتلینگ، نوسازی کامل 45 هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده 100 درصدی از تولیدات داخلی و تامین 69000 قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای برای بیمارستان‌های موجود و جدیدالاحداث (16271 قلم در بیمارستان‌های موجود، 52750 قلم برای بیمارستان های جدید الاحداث) بودیم.

به گزارش ایسنا،همچنین حضور 5000 پزشک متخصص و فوق تخصص در 302 شهر کمتر توسعه یافته و محروم و تمام وقت شدن همگی آنان در بیمارستان‌های دولتی، حضور 6619 پزشک متخصص مقیم در هر شب در 19 تخصص در 412 بیمارستان اصلی کشور در 214 شهر برای درمان بیماران اورژانس و انجام 110 میلیون بار ویزیت توسط 14000 متخصص و فوق تخصص در 658 کلینیک ویژه در 385 شهر کشور با نرخ ارزان دولتی به منظور دسترسی اقشار محروم همراه با ساخت 250 پلی کلینیک تخصصی جدید شامل 6440 مطب برای فعالیت این پزشکان از دیگر اقداماتی بود که در قالب طرح تحول نظام سلامت و برای عادلانه‌تر کردن دسترسی مردم، بویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم انجام شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین