کد خبر: ۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۶
گزارش تحلیلی آفتاب

نقش رایس در متحد کردن غرب

آفتاب‌‌نیوز :  در این نشست قرار است پرونده هسته ای ایران و نحوه برخورد با آن مورد بررسی قرار گیرد. پنج کشور عضو دائم شورای امنیت در مذاکرات خود در این باره بر سر نحوه با ایران تا کنون نتوانسته اند به نتیجه مشترک و نهایی دست یابند. چرا که غرب به رهبری امریکا تلاش دارد پرونده ی ایران را در شورای امنیت مورد بررسی قرار دهد اما روسیه و چین مکان و مرجع حل و فصل پرونده را آژانس بین المللی انرژی هسته ای می دانند.

بررسی پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل که می تواند به اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران منجر شود به باور کارشناسان از این رو مورد مخالفت چین و روسیه است که در این میان آنها از لحاظ اقتصادی و انرژی بیشتر ضربه می بینند تا کشورهای غربی که غیر از ایران تقریبا به تمام منابع انرژی خاورمیانه دسترسی دارند و در صورت به نتیجه رسیدن تحریم ها و کوتاه آمدن ایران هم سود آن بیشتر دلخواه غرب خواهد بود تا روسیه و چین. و این همه غیر از لطمه خوردن جدی وجه بین المللی این دو کشور از لحاظ پشتیبانی از شرکای تجاری و اقتصادی خود است که حتی می تواند باعث تجدید نظر دیگر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی با آنها شود.
نشست وزیران امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل پس از آن برگزار می شود که سرگی لاورف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گذشته گفته بود روسیه از بیانیه و اولتیماتوم دو هفته ای به ایران برای اجرای خواست های آژانس که بدون توافق و پشت سر روسیه مقرر شده باشد حمایت نخواهد کرد. وی در این باره گفت: «ضروری است شورای امنیت کاملا از آژانس بین المللی حمایت کند و نباید درباره پرونده هسته ای ایران نقش کارشناسانه به عهده بگیرد.»

وی درباره پیش نویس سندی که گفته می شود توسط جان سویرس در فورین آفیس بریتانیا برای برخورد با ایران تنظیم شده گفت: «من درباره تنظیم چنین سندی توسط بریتانیا از «همکاران» خود در آلمان، فرانسه و امریکا شنیده ام. در این سند استراتژی هایی برای برخورد با ایران پیش بینی شده است که از روسیه پنهان نگاه داشته شده است. اگر این موضوع تایید شود بسیار شگفت انگیز است. چرا که ما در طی ماه های گذشته برای رسیدن به یک استراتژی واحد تلاش می کردیم اما با هم و نه بدون آگاهی یکدیگر.»

سرگی لاورف افزود: «مسکو بعید است با تصمیمی که بدون آگاهی روسیه گرفته شده و قرار است بعدا به عنوان تنها راهکار برای خروج از این وضعیت مطرح شود، موافقت کند. ما در این باره به طور جدی در دیدار وزیران امور خارجه در برلین بحث خواهیم کرد.»

با این وجود کوندالیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا پیش از سفر به برلین طی اظهاراتی در سخنرانی خود درسنای امریکا، ایران را چه با توانایی هسته ای و چه بی آن بزرگ ترین تهدید برای امریکا به شمار آورد که می تواند تاییدی بر نظر کارشناسان در مورد سیاسی بودن پرونده ی هسته ای ایران باشد.

مفسر مجله بریتانیایی اکونومیست معتقد است رایس با دیدار از پاریس و لندن پس از شرکت در نشست برلین خواهد کوشید تاثیر واشنگتن را بر اروپای غربی ابرام کند. در این میان ظاهرا آلمان با جنجال بر سر دستگیری 7 تن به اتهام فروش ابزارهای دو منظوره که می توانند تحت شرایطی برای ساخت سلاح هسته ای نیز مورد استفاده قرار گیرند راه خود را در همسویی با امریکا برگزیده است.

یاد آوری می شود که این کشور یعنی یکی از بزرگ ترین کشورهای متهم در فاجعه حلبچه که توسط مواد شیمیایی تهیه و فروخته شده آلمان به رژیم صدام حسین اتفاق افتاده بود و غیر از یک منظور کاربرد دیگری نداشتند، خبرهای آن را حدود دو سال مسکوت گذاشته و اجازه ی انتشار آن را به رسانه های خود نداده بود.

با در نظر گرفتن اظهارات رایس و اهداف وی از سفر به پاریس و لندن چنین به نظر می رسد روسیه که هر بار با پیشنهادهای غرب و به ویژه امریکا در موضوع هسته ای ایران یک مرحله از مواضع و منافع خود عقب نشینی کرده است، در مراحل پایانی دور خوردن از سوی امریکا است.

رایس در دیدار خود از اروپای غربی نه تنها ناچار است واقعیت کم کردن تاثیر دیپلماسی امریکا و حضور پنتاگون را در اروپای غربی و شدت بخشیدن به این سیاست را در اروپای شرقی و آسیا روشن کند بلکه اروپا را هم به در پیش گرفتن همین سیاست یعنی شرکت در اقدامات بلندمدت در شرق تحریض کند.

این دیدار در ضمن پیش زمینه ای برای نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در ریگا پایتخت لتونی باشد که موضوع «جهانی سازی» اعضای پیمان ناتو در آن مورد بحث قرار خواهد گرفت که در واقع به نقش جهانی این پیمان پرداخته خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه های رایس در سفر به بریتانیا بازدید از شهر لیورپول زادگاه گروه افسانه ای موسیقی راک «بیتلز» از جمله دیدار از مدرسه ای که پل مک کارتنی یکی از اعضای این گروه در آن تحصیل می کرد، خواهد بود. رایس خود یک موزیسین است و اغلب در ارکسترهای حرفه ای به اجرا می پردازد.

این دیدار جانبی سانتی مانتال در واقع می تواند به عنوان یک حرکت تبلیغاتی سیاسی برای رایس در امریکا تلقی شود. ضمن آن که تجربه ای جدی را نیز برای وی در پی دارد. چرا که گروه های صلح طلب بریتانیا از تمام طرفداران خود فرا خواسته تا همزمان با حضور رایس در لیورپول در تمام کشور علیه جنگ در عراق به تظاهرات و اعتراض بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین