کد خبر: ۴۴۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳

هشدار دوباره ایران به شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري رويتر، او در گفت‌وگويي با برنامه‌ي «ليت اديشن» شبكه‌ي خبري سي.ان.ان آمريكا بيانيه‌ي شوراي امنيت سازمان ملل را كه تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران را خواستارشده است را شتاب‌زده خواند و گفت كه شورا بايد از اين روند كنار گذاشته شود.

سلطانيه بهترين اقدام براي شوراي امنيت سازمان ملل رااقدام نكردن دانست و چنین تصریح کرد که اين شورا بايد صرفا يادداشتي از اسنادي كه به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده شده است، بردارد و به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه دهد تا كارش را انجام دهد.

اوبا هشداری با این مضمون که هر قدر كه شوراي امنيت سازمان ملل بيشتر درگير شود و مشاركت داشته باشد، موقعيت وخيم‌تر خواهد شدتاکید کرد که ما بايد از رويارويي جلوگيري كنيم.


اوهم‌چنين خبر داد كه گروهي از نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظرف يك هفته‌ي آينده به تهران وارد خواهند شد. اشاره سلطانیه به ورود روز جمعه بازرسان اژانس به تهران است.

سلطانيه ادامه داد:‌  ما بايد به همكاري‌مان با آژانس ادامه دهيم و ادامه خواهيم داد.

اما بخش دیگری از سخنان نماینده ایران در آژانس به آزمایش موشک جدید ایران مربوط میشود.
اين ديپلمات عالي‌رتبه‌ي ايران درباره‌ي آزمايش موفقيت‌آميز موشك  «حوت» که روز گذشته در رزمایشی با عنوان پیامبر اعظم مورد ازمایش قرار گرفت گفت :اين موشك داراي قابليت حمل كلاهك هسته‌يي نيست و تاكيد كرد، ايران به همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه خواهد داد.
سلطانیه البته پیامی هم برای ملت امریکا داشت و گفت:مي‌خواهم از طريق شما پيامي را به ملت آمريكا بفرستم، مبني بر اين كه تهديد كشورهاي مختلف به تهاجم نظامي در دولت كنوني كافي است. هزاران جوان آمريكايي در عراق و ديگر بخش‌هاي جهان كشته شده‌اند.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود:‌ كافي است بياييد به جاي رويارويي، براي صلح كار كنيم.

وي با بيان اين كه «فكر مي‌كنم باعث تاسف است كه دولت (بوش)‌ رويكردش را تصحيح نمي‌كند»، افزود، واشنگتن بايد از لفاظي عليه ايران بكاهد.

مذاکرات جدید در مورد ایران
در همین حال وزير امور خارجه‌ي آلمان امروز براي انجام سفري دو روزه برلين را به مقصد واشنگتن ترك مي‌كند تا رايزني‌هايي را درباره‌ي ايران با مقامات آمريكايي داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ي آلمان قصد دارد علاوه بر كاندوليزا رايس، همتاي آمريكايي خود با استفان هادلي، مشاور امنيت ملي و همچنين نمايندگان كنگره‌ي آمريكا نيز ديدار كند.

از سوی دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که به قطر سفر کرده است می گوید که آمريكا براي حل مسئله هسته‌اي ايران به زور متوسل نمي‌شودو به دنبال حل اين مسئله از طريق راهكار صلح‌آميز است.

به گزارش خبرگزاري شين هوا از شهر كويت، "جان بولتون" كه از نومحافظه‌كاران تندرو است روز گذشته با رد شايعاتي مبني بر استفاده از گزينه نظامي عليه برنامه هسته‌‌اي ايران گفت: «آمريكا به دنبال حل مسالمت‌آميز اين مسئله است.»
بولتون كه پس از ديدار روز پنجشنبه گذشته با نمايندگان ديگر اعضاي دايم شوراي امنيت و آلمان، به قطر سفر كرده، تصريح كرد: «واشنگتن هيچ طرحي براي انجام اقدامي مشابه عراق، درباره ايران ندارد.»
بولتون همچنين اعلام كرد براي شنيدن نظرات و نگراني‌هاي رهبران قطر درباره برنامه هسته‌اي ايران به اين كشور سفر كرده است.
اوهمچنين با اشاره به دخالت شوراي امنيت در پرونده هسته‌اي ايران ابراز اميدواري كرد تهران اين پيام را درك كرده و "همانند ليبي" تصميم‌گيري كرده و از برنامه هسته‌‌اي خود دست بردارد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین