کد خبر: ۴۴۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵

تفاوت‌های پاییزی و تابستانی در محیط کسب و کار

ارزیابی محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395، 5.83 از 10 ( 10 بدترین ارزیابی) بوده که اندکی مناسب تر از ارزیابی تابستان 1395 با میانگین 5.93 است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، آخرین گزارش پایش محیط کسب و کار در کشور نشان از بهتر شدن فضای کسب و کار در ایران دارد. مرکز پژوهش های مجلس ساعتی قبل آخرین گزارش پایش محیط کسب و کار در ایران را که مربوط به پاییز سال گذشته بود منتشر کرد، براساس این گزارش، نمره ( میانگین وزنی) ارزیابی محیط کسب و کار از 268 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مولفه محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 5.83 از 10 ( 10 بدترین ارزیابی) بوده که اندکی مناسب تر از ارزیابی تابستان 1395 با میانگین 5.93 است. همچنین این ارزیابی نشان می دهد که از نظر تشکل های مشارکت کننده در این مطالعه محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ( 1394) با میانگین 6.04 از 10 شرایط مساعدتری پیدا کرده است.

در این گزارش تشکل های شرکت کننده به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها»، « ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و « وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی» را نامناسب تر از بقیه مولفه ها ارزیابی کرده اند و مولفه های « ضعف زیرساخت های تامین برق»، « ضعف زیرساخت های حمل و نقل» و « ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده» را نسبت به سایر مولفه ها در پاییز مساعدتر دانسته اند.

تشکل های اقتصادی استان های زنجان، قزوین، خراسان جنوبی و شمالی ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استان های چهارمحال بختیاری، گیلان، اردبیل و مازنداران ارزیابی بهتری نسبت به تشکل های سایر استان ها از وضعیت مولفه های محیط کسب و کار در پاییز 1395 ارائه داده اند.

همچنین وضعیت محیط کسب و کار در پاییز 1395 براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، 5.8 از 10 ( عدد بدترین ارزیابی 10) ارزیابی شده است. به طوری که میانگین ارزیابی محیط اقتصادی ( شامل محیط مالی، محیط اقتصاد کلان، ساختار تولید و محیط جغرافیایی) 5.81 و میانگین ارزیابی محیط نهادی ( شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی، ساختار دولت، فناوری و نوآوری و محیط آموزشی و علمی) 5.8 است. گزارش فصل پایش محیط کسب و کار از تابستان 1389 به طور مستمر با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور از سوی مرکز پژوهش های مجلی انجام می شود. در پرسشنامه این مطالعه معمولا یک سوال گزینه دار درباره مسائل روز محیط کسب و کار از تشکل های اقتصادی پرسیده می شود. در پرسشنامه پاییز 1395 اولویت کاری مسئولان مورد پرسش قرار گرفته است که در مجموع 38 درصد از پاسخ دهندگان تامین مالی را برگزیده اند. قاچاق 10 درصد، زیرساخت های حمل و نقل 8.7 درصد، خشکسالی 6.4 درصد و محیط کسب و کار 3.5 درصد بالاترین موارد بعدی منتخب از سوی تشکل های اقتصادی هستند.



 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین