کد خبر: ۴۴۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۳:۰۲

آصفي : بازديدهاي سر زده را نمي پذيريم

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا آصفی معاون پارلمان وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد: ما از ابتدا گفته ایم مسأله هسته ای ایران باید در آژانس حل و فصل شود و هیچ دلیلی برای ارسال آن به مرجع دیگر وجود ندارد. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر پرونده هسته ای ما بین آژانس و شورای امنیت در هوا معلق است و میان این دو نهاد نوسان دارد. آصفی تأکید کرد: این پرونده باید به نهاد اصلی آن برگردد و هنوز هم برای این کار دیر نشده است.  

سخنگوی وزارت خارجه افزود:‌ علت تطویل گفتگوها در شورای امنیت در چند هفته گذشته نشان دهنده سیاسی بودن موضوع است. اگر این موضوع کارشناسی بود بای یکی دو جلسه حل می شد. آصفی معتقد است این کار سیاسی و با فشار آمریکا و متحدینش بوده است.
 
وی اظهار داشت: البته اطلاع داریم برخی کشورها به عملکرد آمریکا مقاومت و مخالفت کردند و این مخالفت و مقاومت آنها برای حق و حقوق کشورهاست. معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه افزود: موضوع هسته ای ایران باید باید به درون آژانس بیاید و از ظرفیت آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده شود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ‌شورای امنیت سازمان ملل ظرفیت این کار را ندارد. ضمن این که این کار جایگاه شورای امنیت را پایین می آورد و نهاد آژانس را هم تضعیف می کند.
آصفی افزود: اوایل هفته آینده تیم آژانس به آیران می آید البته چون ما پروتکل را اجرا نمی کنیم، بازدیدهای سرزده نخواهیم داشت و بازدید ها باید از قبل تنظیم شوند این سفر بازرسان نیز از قبل تنظیم شده است. 

وی اظهار داشت: ایران آماده گفت‌و‌گو با کشورهای دیگر است و به عنوان عضو «ان.پی.تی» هم می خواهیم از حقوق خود استفاده کنیم، هم تکلیف ها را اجرا کنیم این نمی شود که یک طرفه تکلیف به ما تحمیل شود.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: باید کشورهای عضو آژانس توجه داشته باشند که تنها راه حل، گفت‌و‌گو است ایران تحت فشار و تهدید از استیفای حقوق خود دست برنخواهد داشت. 

معاون پارلمان وزارت خارجه در مورد رزمایش پیامبر اعظم و آزمایش سریع ترین موشک زیرسطحی جهان و واکنش برخی کشورها به آن گفت:‌ این اقدام نمونه بارزی از شفاف بودن ایران است و این که ایران هیچ فعالیت محرمانه و مخفی در منطقه ندارد.  اگر کسی از این دید به ایران نگاه کند باید از ایران قدردانی هم بکند اگر ایران سوءنیتی داشت این کارها را شفاف انجام نمی داد. 

وی اظهار داشت:‌ این موشک ها در خدمت توان دفاعی کشور است و هیچ مقاصد غیردفاعی دنبال نمی شود، این ها هم بومی است و هم برای بالا بردن توان دفاعی کشور است.
آصفی تصریح کرد: فکر می کنیم جای هیچ گونه نگرانی نیست کشورهای مختلف هم به کنه نیأت ما آگاه هستند نگرانی در منطقه از حضور نظامی آمریکا و وجود زرادخانه های رژیم صهیونیستی است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران هیچوقت در پی جنگ نبوده و این را طی سالیان قبل و بعد از انقلاب به روشنی نشان داده که در جهت تامین امنیت منطقه ای و همکاری و همبستگی و همگرایی منطقه عمل کرده است. 

وی در پاسخ به این ادعا که رزمایش پیامبر اعظم یک بلوف از سوی ایران بوده اظهار داشت: معمولا نمی توان به اطلاعات آمریکا اتکا کرد چون سابقه خوبی درباره قضاوت آمریکا وجود ندارد و آنها اطلاعاتشان راجع به ارتش صدام و سلاح های شیمیایی در عراق و مشخص شدن کذب بودن آن اخبار است.
آصفی خاطرنشان کرد: پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم گفت این اطلاعات غلط بوده است الان هم اطلاعات آمریکا را باید در این راستا ببینیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین