کد خبر: ۴۴۷۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۶

محاکمه صدام با اتهامات بيشتر

آفتاب‌‌نیوز : در عراق دادگاهی که صدام حسين رئيس جمهور سابق عراق و ۷ متهم ديگر را محاکمه می کند اعلام کرده است که اتهامات در مورد نسل کشی در کردستان عراق را تحويل دادستانی داده است.

از جمله اين اتهامات کشتار هزاران غيرنظامی است که عمليات انفال خوانده می شود. کشتن ساکنين کرد روستای حلبچه با گاز شيميايی مسموم از جمله اين عمليات است.

گروه های مدافع حقوق بشر می گويند در عمليات انفال ۱۸۰ هزار نفر کشته شدند.

قاضی تحقيق گفت که اتهامات وارده بر صدام حسين و چند متهم ديگر در اختيار قاضی ديگری قرار داده شده تا پس از بررسی پرونده و شواهد، تاريخ جلسه دادگاه را تعيين کند.

از جمله متهمين ديگر اين پرونده علی حسن المجيد، ملقب به علی شيميايی پسرعموی صدام حسين است که درحمله به مردم حلبچه با گاز شيميايی در سال۱۹۸۸ دست داشته است.

سلطان هاشم احمد، وزير سابق دفاع و صابر عبدالعزيز حسين رشيد تکريتی، از مقامات بلند پايه حزب بعث نيز از متهمين اين پرونده اند.

سخنگوی دادگاه گفت پرونده متهمين اکنون به دادگاه جنايی فرستاده می شود.

صدام حسين باتفاق چند نفر ديگر، هم اکنون در ارتباط با کشتن دست کم ۱۵۰ عراقی در شهر دجيل تحت محاکمه قرار دارد. اين کشتار درپی تلاش نافرجام برای ترور صدام حسين بود.

خبرنگاران می گويند هنوز معلوم نيست که آيا دادگاه رسيدگی به عمليات انفال، بموازات دادگاه رسيدگی به حوادث دجيل تشکيل جلسه خواهد داد يا پس از پايان آن شروع خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین