کد خبر: ۴۴۷۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

سرمایه‌گذاری بیل گیتس در پروژه واکسن زیکا

یک شرکت فعال در عرصه تولیدات دارویی موفق شده سرمایه بنیاد بیل و میلندا گیتس را برای تولید واکسن زیکا جذب کند.
آفتاب‌‌نیوز :
"استفانه بنسل"(Stéphane Bancel) رییس شرکت  Moderna Therapeutics اعلام کرده است که توانسته نظر مثبت بیل‌گیتس را برای سرمایه‌گذاری در پروژه واکسن بیماری زیکا، جلب کند.

شرکت تولید کننده این واکسن جزء بزرگترین شرکت‌های دارویی خصوصی آمریکاست که ارزش آن نزدیک به پنج میلیارد دلار است و توانسته علاوه بر توجه بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، بسیاری از شرکت‌های دیگر را نیز به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خود ترغیب کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از CNBC، علاوه بر این مراکز خصوصی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نیز 125 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

ویروس زیکا (نام علمی: Zika virus) نام یک گونه از ویروس فرمانرو است و از پشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده شده است.

ویروس زیکا برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در بدن یک میمون در حوالی جنگل زیکا (Zika) در نزدیکی دریاچه ویکتوریا در اوگاندا شناسایی شد. این ویروس به مانند تب دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری منطقه گرمسیری منتقل‌شونده به‌ وسیله پشه است. تغذیه پشه‌ها از خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل، ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند.

ویروس زیکا توسط پشه‌ای موسوم به حشره مصری منتقل می‌شود که ناقل بیماری‌های دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست.

اولین شیوع ثبت شده در بین مردم در سال ۲۰۰۷ در ایالات فدرال میکرونزی رخ داده است.

تا ژانویه ۲۰۱۶، این بیماری در بیست منطقه از قاره آمریکا دیده شده است. همچنین گزارش‌هایی از این بیماری در آفریقا، آسیا و اقیانوسیه نیز دیده وجود دارد.

 به دلیل شیوع آن که در سال ۲۰۱۵ در برزیل آغاز شد، سازمان جهانی بهداشت در فوریه ۲۰۱۶ آن را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در عرصه بین‌المللی اعلام کرد.

این ویروس که اکنون در آمریکای جنوبی به شدت شیوع یافته است رو به گسترش است.

وزارت بهداشت کلمبیا اعلام کرد که ۲۰ هزار و ۲۹۷ مورد تأیید شده ابتلا به ویروس زیکا از جمله دو هزار و ۱۱۶ زن باردار در کلمبیا وجود دارد.

برزیل با 3 هزار و 700 مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است.

 انتشار گسترده‌تر ویروس زیکا ممکن است به تغییرات اقلیمی مربوط باشد که باعث گسترش زیستگاه پشه‌های ناقل آن شده‌اند.

فقط ۲۰ درصد از افراد، علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی‌شوند و در نتیجه دشوار می‌شود ابعاد واقعی آلودگی به آن را مشخص کرد. بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در آمریکا، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشم‌ها است.



عملکرد این واکسن به این صورت است که به سلول‌ها دستور می‌دهد پروتئین‌های مورد نیاز برای مقابله با بیماری را تولید کنند.

این کار با استفاده از RNAهای پیام‌رسان که اصطلاحا mRNA نامیده می‌شوند که دستورالعمل‌های مربوط به تولید پروتئین‌های جدید را با خود دارند.

در این پروژه محققان قصد دارند با تزریق این پیام‌رسان‌ها که همراه با ویروس زیکا هستند سیستم ایمنی بدن را در مقابل این بیماری تقویت کرده و فرمان‌های لازم برای پروتئین‌های مقاوم در برابر این ویروس را صادر کنند.

در صورتی که نتایج این پروژه امیدبخش باشد می‌توان از آن به عنوان یک گام بزرگ در درمان این بیماری نام برد که هزینه‌ها را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

این پروژه پس از مدتی مسکوت ماندن به علت پیچیدگی‌های موجود و عدم اطمینان از نتیجه، با سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته  مجددا در برنامه‌های این شرکت قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین