کد خبر: ۴۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۰
ایران در رسانه های جهان

ایران آماده است

آفتاب‌‌نیوز : در همین خصوص پایگاه خبری دویچه وله در گزارشی با عنوان« آلمان خواستار مذاکره مستقیم امریکا با ایران است» نوشته است فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان که برای رایزنی های دیپلماتیک در خصوص فعالیت های هسته ای ایران به امریکا سفر کرده است از مقامات کاخ سفید درخواست کرده که در گفت و گوهای خود با مقامات ایرانی در خصوص عراق در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیز با این کشور وارد مذاکره مستقیم شوند.
این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود و به نقل از اشتاین مایر نوشته است بر اساس گزارش هایی که در خصوص مذاکراتی که توسط سفیر امریکا در عراق در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی این کشور با مقامات ایرانی ترتیب داده می شود من توصیه می کنم که گفت و گوها نباید فقط محدود به مسائل عراق شود بلکه باید موضوع حساس فعالیت های هسته ای ایران که همه ما با آن مواجه هستیم نیز در جریان گفت و گو ها مورد بررسی قرار گیرد.
دویچه وله همچنین در قسمت دیگری از گزارش خود با اشاره به عدم تمایل امریکا برای مذاکره مستقیم با ایران در خصوص فعالیت های هسته ای این کشور نوشته است:« مدت هاست که بحث مذاکره امریکا با ایران در خصوص فعالیت های هسته ای این کشور آغاز شده و حتی من ( وزیر خارجه آلمان) و جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس نیز حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده ایم ولی به نظر می رسد که ایالات متحده تمایلی به مذاکره با ایران ندارد.
روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز نیز در گزارشی با عنوان« آلمان از امریکا خواسته با ایران مذاکره کند» نوشته است هر چند که اشتاین مایر خواستار مذاکره مستقیم مقامات امریکایی با ایران در خصوص فعالیت های هسته ای ایران در جریان مذاکرات این دو کشور در خصوص مسائل عراق شده است ولی هیچ نشانه مثبتی از سوی امریکا دیده نمی شود، که چنین امری تحقق یابد.
فاینشنال تایمز در ادامه گزارش خود با اشاره به رد پیشنهاد مشابه انگلیس از سوی مقامات امریکایی در یک ماه گذشته نوشته است: تحلیلگران می گویند حمایت اشتاین مایر از پیشنهاد انگلیس گواه این ادعاست که قدرت های اروپایی امیدی به این ندارند که بحران هسته ای ایران از طریق اقداماتی که در شورای امنیت صورت می گیرد قابل حل باشد.
روزنامه اسرائیلی جروز الم پست در گزارشی با عنوان« ایران آمادگی خود را برای مذاکره در خصوص غنی سازی تکرار کرد» نوشته است: ایران در حالی آمادگی خود را برای مذاکره با قدرت های دنیا در خصوص غنی سازی اعلام کرده است که این کشور می گوید هیچ وقت خواسته اصلی آنها که تعلیق تمام فعالیت های هسته ای را برآورده نمی کند.
جروز الم پست در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه فرانسه و امریکا ایران را متهم به تلاش مخفیانه برای سلاح هسته ای کرده اند به نقل از منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان نوشته است: این درخواستی است که ما تسلیم آن نمی شویم و آن حق ملت ایران برای غنی سازی است: ایران کشوری است که معاهده ان پی تی را امضا کرده و غنی سازی حق آن است. بنابراین ما نمی توانیم با هیچ کشوری در دنیا در خصوص نادیده گرفتن حقوق مان مذاکره کنیم.
روزنامه امریکایی یو.اس.ای تودی نیز در گزارشی با عنوان« ایران از غنی سازی منصرف نمی شود» نوشته در حالی که ایران آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده است مقامات امریکایی با درخواست های برای مذاکره مستقیم این کشور با ایران در خصوص فعالیت های هسته ای ایران مواجه شده اند.
یو.اس.ای تودی در ادامه گزارش خود با اشاره به دیدار فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با کاندولیزا رایس همتای امریکای خود و عدم تمایل امریکا برای موافقت با پیشنهاد مطرح شده از سوی وی به نقل از آدام ارلی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نوشته است: مخالفت ایران با تعلیق غنی سازی به این دلیل نیست که امریکا در مذاکرات حضور ندارد بلکه به این دلیل است که این کشور با فشارهای بین المللی به مبارزه پرداخته و ظاهرا با اراده مصممی پیش به سوی انجام غنی سازی در مقیاس صنعتی است.
روزنامه نیویورک تایمز، پر مخاطب ترین روزنامه ایالات متحده نیز همانند سایر روزنامه های این کشور در یک گزارش مفصل با عنوان« ایران به باشگاه فضایی پیوسته است» با تلاش برای مرتبط کردن برنامه های فضایی و فعالیت های هسته ای ایران نوشته است: سوالی که هم اکنون در واشنگتن و دیگر پایتخت های جهان مطرح می شود این است که آیا تلاش های فضایی ایران حقیقتا بخشی از تلاش های این کشور برای گسترش توانایی های فنی خود است یا اینکه تلاشی برای اضافه کردن یک بنای بزرگ دیگر به برنامه هسته ای خود است که البته در این صورت این جدیدترین بخش از پازل اتمی ایران است.
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود با اظهار نگرانی از این موضوع که تهران ممکن است روزی چنین پیشرفت هایی را در جهت اتمی بکار گیرد به نقل از دکتر« جان شلدون» کارشناس مرکز مطالعات بین المللی دفاعی و امنیتی در انگلیس نوشته است: ممکن است به نظر وسوسه انگیز باشد که تلاش های ایران را رد کنیم ولی ایران سماجت و بردباری لازم را نشان داده است و این مساله نشان می دهد که تهران برای دستیابی به انگیزه های خود، برای شرکت در یک بازی طولانی مدت‌ آماده است« این اظهارات در حالی صورت می گیرد که متکی وزیر امور خارجه ایران پیش از این، کاربرد هسته ای توسط موشک های آزمایش شده را رد کرده است.» در ادامه این روزنامه امریکایی در انتهای گزارش خود نوشته است: هر چند ایران هم اکنون برای فرستادن ماهواره خود به فضا به روسیه وابسته است، ولی قول داده این کار را در آینده به صورت مستقل انجام دهد و هم اکنون نیز خانواده ای از موشک های بسیار بزرگ را در دست ساخت دارد.
هر چند که سازمان های اطلاعاتی امریکا که در پاییز گذشته اطلاعات مربوط به پرتاب ماهواره ایران را بررسی کرده بودند به این نتیجه رسیده بودند که برنامه فضایی ایران در حدی نیست که نیازمند اقدامی از سوی امریکا باشد ولی این روزنامه به نقل از برخی تحلیلگران دولتی و کارشناسان در غرب نوشته است: هر چند که توجه جهان در حال حاضر به این مساله جلب شده که آیا ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای است یا خیر؟ ولی این تحلیلگران معتقدند که آغاز به کار برنامه فضایی ایران نشان دهنده مرحله جدیدی از تلاش های رو به افزایش ایران برای کسب مهارت های کامل در زمینه فن آوری های پیچیده همچون موشک ها و ماهواره هاست.
در همین خصوص شبکه خبری ای.بی.سی نیوز در تحلیلی با عنوان« ایران آماده جنگ است» مدعی شده است: آزمایش های نظامی اخیر ایران در خلیج فارس در راستای کسب آمادگی نظامی این کشور برای دفاع در برابر تهدیدات صورت می گیرد.
این شبکه خبری در ادامه تحلیل خود به این موضوع اشاره کرده است که هر چند در حال حاضر امکان بررسی صحت و سقم ادعاهای ایران در خصوص تسلیحات جدید آزمایش شده وجود ندارد ولی ایران با برگزاری رزمایش بزرگ نظامی دقیقا 2 روز پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در فرصتی 30 روزه از این کشور در خواست کرده که فعالیت های هسته ای خود را تعلیق نماید پیام روشنی را به ایالات متحده ارسال کرده است.
در پی انتشار اخبار آزمایش موفقیت آمیز قایق پرنده ایرانی خبرگزاری روسی ریا تووستی به نقل از کنستانتین کاساچف رئیس کمیته امور بین الملل مجلس دومای روسیه نوشته است: من فکر می کنم که چنین نمایش قدرتی از طرف ایران کاملا بجا نمی باشد چرا که در حال حاضر فرض عملیات نظامی ( علیه ایران) آنهم از طرف مخالف اصلی برنامه هسته ای ایران یعنی امریکا نیز مورد بحث نیست.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به آثار منفی قدرت نمایی نظامی ایران بر گفت و گو های هسته ای گفته است: اگر من به جای تهران بودم به جای تکیه بر نمایش نمونه های جدید تسلیحاتی انعطاف بیشتری نسبت به پیشنهاد روسیه در مورد غنی سازی مشترک نشان می دادم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین