آفتابنیوز : به گزارش ایرنا، بارها در تماس های مردمی شکایت های از کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی و بروز مشکل در آنها به ایرنا ثبت شده است.
اواخر پارسال نیز فردی در شهرستان مرزی دهلران در اعتراض به ارایه نشدن خدمات پس از فروش در نمایندگی 2025 ایران خودرو این شهر، وسیله نقلیه خود را آتش زد که در پی آن معاون خدمات پس از فروش ایرانخودرو (ایساکو) به ایرنا گفت: نمایندگی شهرستان دهلران مرتکب تخلف شده است که با آن برخورد جدی و لازم صورت می گیرد.
در این پیوند، چند روزی است در فضای مجازی خبرهایی درباره تعویض خودرو معیوب در یکی از نمایندگی های مجاز دست به دست می چرخد.
خبرنگار ایرنا موضوع را پیگیری کرد و صاحب این خودرو معیوب و تعویضی به دلیل نقص فنی را یافت.
وی که «احمد شارقی» نام دارد، به ایرنا گفت: شهریورماه پارسال خودرو تیوولی مدل 2016 و صفر کیلومتر را از یکی از نمایندگی های مجاز تهران دریافت کردم.
شارقی ادامه داد: پس از چند ماه و در حالی که خودرو فقط 6 هزار کیلومتر کارکرد داشت، صدای زوزه در گیربکس خودرو می پیچید که آزاردهنده بود.
به گفته وی، با مراجعه به شرکت نمایندگی خدمات پس از فروش و پس از اینکه پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردم، موضوع با رییس تعمیرگاه مطرح کردم و قرار شد گیربکس معیوب باز شود.
شارقی که کارمند است، ادامه داد: تعمیر خودرو برایم چندان دلچسب نبود زیرا پس از آن، خودرو کارکرده و تعمیری محسوب می شد. ناگهان وعده این نمایندگی هنگام تحویل خودرو درباره اینکه «خودرو از یک سال گارانتی تعویض برخوردار است» به ذهنم خطور کرد و از آنجا که مردد بودم مطلب فقط تبلیغاتی باشد، با کارشناس آن تلفنی به گفت وگو نشستم.
«هنوز 2 ساعت از تماس با کارشناس نگذشته بود که مدیر نمایندگی تماس گرفت و گفت مطابق آنچه تعهد کرده بودیم، همان مدل خودرو با رنگ دلخواه به شما تحویل می شود».
شارقی ادامه داد: من رنگ نقره ای را درخواست کردم و نمایندگی بیست و سوم اردیبهشت ماه پس از 10 روز خودرو جدید را با خودروبر و در حالی که به روبان مزین شده بود، به نشانی خانه آورد و تحویل داد و خودرو معیوب را برگرداند.
به گفته وی، این نمایندگی گارانتی یک ساله تعویض را به عنوان یکی از طرح های تشویقی خود ارائه می کند.
اقدام این نمایندگی خودروهای خارجی برای تعویض خودرو معیوب می تواند الگویی برای تولیدکنندگان داخلی خودرو در ارائه خدمات پس از فروش مناسب و جلب رضایت مشتریان باشد.
به نظر می رسد پس از تحولات قابل توجهی که صنعت خودرو کشور در پسابرجام تجربه کرده است، ارایه خدمات پس از فروش مناسب یکی از اصلیترین موضوع ها در بازار خودرو به شمار می رود.
در بازارهای رقابتی فقط شرکت هایی که اینگونه مسائل را در نظر گیرند و در زمینه فروش و خدمات پس از فروش با نگاه جلب رضایت مشتری عمل میکنند امکان بقا، فعالیت و دستیابی به موفقیت در این بازار را دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش از رشد 40 درصدی تولید خودرو در سال 1395 نسبت به سال پیش از آن خبر داده بود.