کد خبر: ۴۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۸

آمریکا کنترل رفت و آمد در خلیج فارس را تشدید می کند

آفتاب‌‌نیوز : هرچند که مقامات رسمی سیاسی و نظامی ایالات متحده در جریان برگزاری رزمایش اخیر نظامی ایران در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده بودند که آنها نگرانی خاصی از برگزاری رزمایش نظامی ایران ندارند و حتی «جف برسلا» سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس گفته بود «ایرانی ها می توانند همانطور که ما رزمایش نظامی برگزار می کنیم تمرینات نظامی خود را انجام دهند ولی با توجه به ورود زودهنگام مقامات آمریکایی به منطقه خلیج فارس و سفر به کشورهای مهم خلیج فارس مثل عربستان،‌ عمان، قطر و بحرین آنچه مسلم بوده این است که آمریکایی نه تنها از قدرت نظامی ایران وحشت کرده اند بلکه قصد دارند ترس خود را نیز به همسایگان ایران تزریق کنند.
خبرگزاری رویتر در خصوص سفر «روبرت جوزف» به نقل مقامات آمریکایی نوشته است: هر چند که سفر این مقام آمریکایی قبل از برگزاری رزمایش اخیر نظامی ایران برنامه ریزی شده بود ولی به احتمال زیاد رزمایش نظامی ایران و پیشرفت های اخیر نظامی این کشور از موضوعات مهم گفتگوهای این مقام آمریکایی با مقامات کشورهای عربی خواهد بود.
رویتر به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که نام آن فاش نشده نوشته است: ‌برگزاری رزمایش های بزرگ نظامی و آزمایش تسلیحات جدید ایرانی یک اتفاق نیست آنها به شدت تلاش می کنند تا با ارتقای توان نظامی خود مانع حضور ما در تنگه هرمز که مهمترین مسیر نقل و انتقال نفت به جهان است شوند.
این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات خود مدعی شده است:‌ ایران یک تهدید استراتژیک برای ما و سایر کشورهای عرب خلیج فارس که نقش مهمی در استراتژی های آمریکا دارند است.
رویتر در ادامه گزارش خود نوشته است امارات متحده عربی که مهمترین بندرهای خلیج فارس را در اختیار دارد به همراه آمریکا تمام نقل و انتقالات کشتی ها را کنترل می کنند تا مانع از انتقال مواد یا وسایلی که قابلیت کاربری در فعالیت های هسته ای را دارند شوند.
هر چند که رزمایش اخیر نظامی ایران با پیام صلح و دوستی ایران با کشورهای همسایه آغاز شد و حتی عربستان به عنوان مهمترین و قدرتمندترین قدرت عربی منطقه اعلام کرد که مانور نظامی ایران و آزمایش تسلیحات جدید ایران تهدیدی برای همسایگان ایران در خلیج فارس محسوب نمی شود ولی مقامات آمریکایی مدعی شده اند که کشورهای خلیج از فعالیت های نظامی و هسته ای ایران نگران هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین