کد خبر: ۴۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷

وزیران خارجه اتحادیه اروپا رابطه با ایران را بررسی می کنند

آفتاب‌‌نیوز : این بار قرار است علاوه بر این درخواست، موضوع مشارکت سالم اتحادیه اروپا با ایران نیز طی نامه ای از سوی خاویرسولانا روابط خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود. 

بر همین اساس او در این نامه ضمن درخواست برای مشارکت سالم این اتحادیه با تهران آخرین تحولات روابط ایران و اروپا را تحلیل و مفهومی روشن از موضع اتحادیه اروپا را در قبال ایران توضیح خواهد داد.
روابط خوب با ایران بخشی از نامه سولانا خطاب به وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود. این در حالی است که روابط تهران و اتحادیه اروپا به خصوص پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد که از 12 مرداد اداره کشور را به صورت رسمی بر عهده گرفته است، به دلیل اتخاذ برخی سیاست ها در حوزه های مختلف دچار رکورد نسبی شده است.
با این وجود « خاویر سولانا» قصد دارد در نامه اش پیامی روشن به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش روابط با ایرانیان بدهد.
البته همچون تمامی جلسات وزرای خارجه اتحاده اروپا موضوع هسته ای ایران و تاکید بر حل آن از طریق دیپلماسی بخشی مهم از موضوع جلسه لوکزامبورگ خواهد بود. 

به هر ترتیب سولانا قرار است این نامه را که در ماه مارس از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه در جریان اجلاس رسمی شان در سالزبورگ اتریش در خواست شده بود،‍ دوشنبه تحویل دهد. 

نگرانی کاخ الیزه از موضع هسته ای تهران
از سوی دیگر همزمان با سفر قریب الوقوع محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران رایزنی میان مقامات بلند پایه کشورهای اروپایی با روسیه و امریکا و در جدیدترین تحولات در این راستا، مذاکره با کشورهای عربی ادامه دارد.
به این ترتیب در حالی که البرادعی با سفر به تهران گفت و گو با مقامات ارشد ایران در خصوص در خواست اعضای شورای حکام در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران را دنبال می کند، ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه در گفت و گوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین بر همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می کند. اما نکته مهم تاکید کاخ الیزه در وخامت موضوع هسته ای ایران است. 

این همان موضوعی است که در گفت و گوی تلفنی ژاک شیراک و ولادیمیر پوتین روسای جمهور فرانسه و روسیه بر آن تصریح شده است. کاخ الیزه در بیانیه ای در زمینه این گفت و گوی تلفنی بر لزوم پایبندی تهران به تعهداتش در زمینه منع گسترش سلاح های کشتار جمعی تاکید کرده است.
در همین حال مقام های دولتی امریکا نیز از سفر رابرت جوزف معاون وزیر امور خارجه این کشور در امور منع گسترش سلاح های هسته ای به منطقه خلیج فارس خبر داده اند. این سفر نیز به منظور رایزنی با مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه برنامه های هسته ای ایران صورت گرفته است. 

ادامه تحقیقات در مورد پدر بمب هسته ای
اما این تنها تلاش امریکا برای تعقیب موضوع هسته ای ایران طی چند روز گذشته نیست. ریچارد بوچر روز گذشته در یک کنفرانس خبری از ادامه تحقیقات در مورد شبکه عبدالقدیرخان خبر داد. پدر بمب اتم پاکستان حدود 2 سال قبل مدعی شد که ایران لیبی و کره شمالی را از اسرار دانش هسته ای مطلع کرده است. ریچارد بوچر نیز در این زمینه اظهار داشت که تحقیقات در مورد رسوایی شبکه فروش مواد هسته ای در بازار سیاه ادامه دارد و ما انتظار داریم این تحقیقات ادامه یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین