کد خبر: ۴۴۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

علل بروز ایست قلبی

یک متخصص قلب و عروق در خصوص ایست قلبی گفت: افرادی که سیگار یا قلیان استعمال می‌کنند مستعد آریتمی قلبی هستند همچنین افرادی که مورفین مصرف می‌کنند نسبت به افراد معمولی از ضربان قلب کمتری برخوردار هستند که این امر می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.
آفتاب‌‌نیوز : یک متخصص قلب و عروق در خصوص ایست قلبی گفت: افرادی که سیگار یا قلیان استعمال می‌کنند مستعد آریتمی قلبی هستند همچنین افرادی که مورفین مصرف می‌کنند نسبت به افراد معمولی از ضربان قلب کمتری برخوردار هستند که این امر می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.

مرتضی آبدار اصفهانی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس در خصوص ایست قلبی اظهار کرد: ایست قلبی معمولا به دنبال بیماری‌های زمینه‌ای قلبی رخ می‌دهد که بیماری‌های عروق کرونر در راس این بیماری‌ها قرار دارد. زمانی که به دلیل تنگی رگها به قسمتی از عضله قلب خون رسانی انجام نشود در اصطلاح ایسکمی رخ می‌دهد که اگر این رخداد طول بشکد باعث مرگ سلول های قلب خواهد شد.

وی افزود: بهم خوردن اختلاف پتانسیل بین دو غشای سلول از دیگر دلایل بروز ایست قلبی است به این صورت که تولید جریان الکتریکی در آن سلول‌ها به حالتی غیر عادی در می‌اید و زمینه ایجاد آریتمی قلبی فراهم می شود.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: همانطور که بیان شد ایست قلبی معمولا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، خون ریزی وسیع در بدن و اختلالات رگ‌های قلبی و عضلاق قلب رخ می‌دهد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: ضربه ناگهانی به قفسه سینه، وارد شدن استرس شدید،‌ اختلالات الکترولیتی و کاهش یافتن شدید یون‌های بدن می‌تواند باعث آریتمی قلبی و ایست قلبی شود.

آبدار اصفهانی در ادامه گفت: اگر با فردی که دچار ایست قلبی شد مواجه شدیم ابتدا باید نبض مچ یا کشاله ران فرد را بگیریم و اگر فرد بیمار نبض نداشت بهترین کار رساندن فرد به نزدیک‌ترین مرکز درمانی است اما اگر این مراکز در دسترس نبودند بهتر است عمل احیای قلب صورت گیرد.

وی در خصوص عمل احیای قلب توضیح داد: اصولا عمل احیای قلب به افراد آموزش داده می شود که تنفس مصنوعی و فشار دادن قفسه سینه از اعمال احیای قلب است. فشار دادن قلب باید حدود 80 تا 100 مرتبه در دقیقه انجام شود، با انجام این عمل حداکثر یک سوم جریان خون قبل از ایست قلبی به اندام‌های حیاتی برمی‌گردد که همین موضوع می‌تواند باعث فوت نشدن فرد شود و بعد از این کار باید بیمار را به مراکز درمانی رساند.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: اگر ایست قلبی از نوع شدید نباشد 50 درصد احتمال زنده بودن فرد وجود دارد اما اگر این ایست قلبی شدید باشد احتمال زنده ماندن افراد بسیار کم است.

وی در پایان گفت: افرادی که سیگار یا قلیان استعمال می‌کنند مستعد آریتمی قلبی هستند همچنین افرادی که مورفین مصرف می‌کنند نسبت  به افراد معمولی از ضربان قلب کمتری برخوردار هستند که این امر می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین