کد خبر: ۴۴۹۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

افزایش قیمت تورها در تعطیلات نیمه خرداد

نیمه خردادماه آخرین تعطیلات طولانی فصل بهار است که نه تنها تداخل زمانی آن با ماه رمضان مانع سفر و اجرای تورها نشده، بلکه مثل هر پیکِ مسافرتی دیگر با افزایش قیمت روبرو شده است.
آفتاب‌‌نیوز : دامنه‌ی قیمتی سفرهای داخلی و خارجی در تعطیلات پیش رو تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، مثلا تا همین چند روز پیش، تورهای گرجستان به پایین‌ترین حد نرخ خود، یعنی ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود که برای نیمه خرداد تا دو برابر فروخته می‌شود‍!

به گزارش ایسنا، وضعیت برای تورهای ترکیه که این روزها به نسبت دیگر همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مشتریان کمتری دارد نیز به همین گونه است، هرچند قیمت سفرهای ترکیه در مقایسه با سایرین، نوسان کمتری دارد.

تورهای داخلی مثل اصفهان، شیراز و یزد که اتفاقا به خاطر همزمانی اجرای آنها با ماه رمضان با محدودیت در خدمات‌دهی بویژه در بخش پذیرایی مواجه شده نیز دست کمی از تورهای خارجی ندارد و آنها نیز برای تعطیلات پیش رو، افزایش نرخ را تجربه می‌کنند.

قیمت بعضی از این تورها درحال حاضر حدودا ۳۷۰ هزار تومان با اقامت در هتل سه ستاره و بلیت هواپیما است که همان تورها برای نیمه خردادماه بین ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که البته بخش زیاد این تغییر به شناور بودن نرخ بلیت پروازها مربوط می‌شود که برای روزهای آینده همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

اما تورهای طبیعت‌گردی که بررسی‌ها گویای افزایشی بیش از ۲۵ درصد در قیمت‌های تعطیلات نیمه خردادماه است، به دلیل محدودهای کمتر در خدمات‌دهی در دامان طبیعت، به نسبت تورهای فرهنگی، اجراهای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

هرچند به خاطر اعمال برخی قوانین سخت‌گیرانه در مناسبت‌های نیمه خردادماه که مطابق با ماه رمضان و اقبال کمتر مردم شده، بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی در این تعطیلات، برخلاف سال‌های قبل، تورهای کمتری را عرضه کرده‌اند و میدان به دست افراد فاقد مجوز افتاده است؛ همان هایی که دفاتر خدمات مسافرتی معتقدند بیشترین ناهنجاری را در میان جوامع محلی و طبیعت داشته‌اند، اما با کمترین برخورد قانونی روبرو شده‌اند. افرادی که به اعتقاد برخی مدیران دفاتر طبیعت گردی، تورهای ارزانِ کم کیفیتی را اجرا می‌کنند که مسافر را نسبت به خدمات و نرخ‌های واقعی گمراه کرده است.

مدیران این دفاتر، بالا بودن قیمت تورهایشان را به کیفیت بالای خدمات‌شان ربط می‌دهند و معتقدند خدماتی که در دل جنگل و یا در ارتفاعات کوه به گردشگران داده می‌شود، کار آسانی نیست و مردم هم عادت کرده‌اند فقط قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند، نه کیفیت خدمات را، برای همین فکر می‌کنند آژانس‌ها گران‌فروش هستند، درحالیکه نرخ و کیفیت خدمات آن ها متفاوت از تورهای بدون مجوز است.

اگرچه این افزایش قیمت در تورهای نیمه خردادماه به تعبیر دست اندرکاران گردشگری، محصول حجم تقاضا و گرانی های کفِ بازار است، اما با توجه به وعده هایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای کنترل قیمت و ارزان سازی سفر بویژه در داخل کشور داده، این انتظار می رود، سیاست گذاری در این زمینه جدی تری صورت گیرد تا دست کم افزایش نرخ سفر، همسو با نرخ تورم پیش برود، نه جلوتر از آن.

جدول زیر شِمایی از قیمت تورهایی که برای تطعیلات نیمه خردادماه عرضه را شده نشان می دهد که نسبت به روزهای عادی با افزایشی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد روبرو شده است.

مقصد خدمات قیمت(تومان)
اسالم ـ خلخال (۳ روز) اتوبوس. هتل ۳ ستاره (۲ شب). وعده های غذایی. راهنما. بیمه ورودیه ها  از ۶۸۰.۰۰۰
دریاچه نئور تا سوباتان (۴ روز) اتوبوس. وعده های غذایی. خانه محلی. راهنما و بیمه ۸۲۰.۰۰۰
کردستان (۳.۵ روز) اتوبوس. هتل ۴ ستاره (۲ شب). ۳ وعده صبحانه، ۱ وعده ناهار، ۱ وعده شام و میان وعده ها. راهنما و بیمه ۷۷۰.۰۰۰
آبشارهای لرستان (۳ روز)

اتوبوس. هتل ۴ ستاره. ۳ وعده صبحانه، ۱ وعده ناهار و پذیرایی روزانه   راهنما و بیمه

۷۰۰.۰۰۰

کوهرنگ (۳.۵ روز)

اتوبوس. ۲ شب ویلا. ۳ وعده صبحانه. ۳ وعده ناهار. میان وعده. راهنما و بیمه از ۶۳۰.۰۰۰
جنگل نوردی لفور (۲ روز) اتوبوس. یک شب در کلبه جنگلی. ۲ وعده صبحانه و ناهار. یک شام و میان وعده. راهنما از ۴۱۵.۰۰۰
ترکمن صحرا و گلستان (۳ روز) اتوبوس. هتل ۳ستاره. ۳ وعده صبحانه و ناهار و میان وعده. راهنما و بیمه از ۶۶۰.۰۰۰
دریاچه چورت و باداب سورت (۲ روز) اتوبوس. یک شب در کمپ. ۲ وعده صبحانه. یک وعده ناهار. یک شام. راهنما و بیمه از ۳۸۰.۰۰۰
شیراز (۳ روز) هواپیما. هتل ۵ ستاره. ترانسفر. یک گشت. راهنمای محلی. بیمه از ۱.۴۰۰.۰۰۰
آستارا و سرعین (۴ روز) اتوبوس. هتل ۴ ستاره (۲ شب). گشت. بیمه. راهنما از ۶۰۰.۰۰۰
ارمنستان (۶ روز) زمینی (اتوبوس). هتل ۴ ستاره. گشت. راهنما. بیمه. صبحانه از ۱.۸۵۰.۰۰۰
ارمنستان (۶ روز) هوایی. هتل ۴ ستاره. راهنما. گشت. بیمه. صبحانه از ۲۵۰۰.۰۰
ازبکستان و قزاقستان (۱۰ روز) هواپیما. حمل و نقل زمینی. هتل ۴ ستاره. ۹ وعده صبحانه، ۲ وعده شام، راهنمای فارسی زبان، راهنمای محلی، بیمه سفرهای خارجی، ورودیه ها، ویزا از ۷.۵۰۰.۰۰۰
بلغارستان (۶ روز) هواپیما. هتل ۳ ستاره. گشت. راهنمای فارسی زبان. صبحانه. ورودیه ها. ویزا از ۳.۰۰۰.۰۰۰

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین