کد خبر: ۴۴۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۱

دوست ایران در کاخ نخست وزیری ایتالیا

آفتاب‌‌نیوز : مناسبات ایران و ایتالیا تا پایان دوره نخست وزیری پرودی نیز گرم و رو به رشد بود.آقای پرودی بارهای به تهران سفر کرد و با مسولان عالیرتبه جمهوری اسلامی ملاقات کرد اما پس از افول ستاره بخت وی در ایتالیا و پیروزی حزب راستگرای به رهبری سیلویو برلوسکونی ، روابط رو به رشد تهران و رم نیز دچار سکون شد.

آقای برلوسکونی و حزب راستگرای تحت رهبری وی آرام آرام "دروازه ورود ایران به اروپا "را بستند و در چرخش قابل پیش بینی خود به سوی ایالات متحده آمریکا که این بار به جای بیل کلینتون دمکرات ، جورج بوش نو محافظه کار جمهوریخواه را در کاخ سفید داشت به آهستگی از ایران فاصله گرفت.این فاصله چنان بود که در دوره نخست وزیری آقای برلوسکونی تنها یک بار وزیر خارجه ایران به رم رفت و سفر مهم حسن روحانی مسوول وقت پرونده اتمی به این کشور هرگز انجام نشد.
 
دلخوری های تهران و رم از یکدیگر پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و حضور ایتالیا که به دوری و حتی در مقطعی اتهام زنی رم به تهران منجر شد تا به آنجا پیش رفت که در جریان مراسم خاک سپاری پاپ ژان پل دوم که محمد خاتمی رییس جمهور ایران به ایتالیا سفر کرده بود وی هیچگونه ملاقاتی با نخست وزیر انجام نداد.با این که آقای خاتمی در رم با رییس جمهور این کشور که یک مقام تشریفاتی است دیداری صمیمانه و درواقع خصوصی انجام داد اما وی ملاقات دیگری در شهر مجسمه ها انجام داد که به خبر مهم رسانه های جهان تبدیل شد.

رومانو پرودی کلید دار "ورود ایران به اروپا" به محل اقامت رییس جمهور وقت ایران رفت و دیدار گرمی با محمد خاتمی انجام داد.
اینک آفای پرودی پس از چند سال دوری به کاخ نخست وزیر ایتالیا بازگشته است آنهم در شرایطی که تنها چند ساعت قبل از اعلام پیروزی او، وزیران خارجه اتحادیه اروپا از ضرورت تحریم ایران سخن گفته اند. 

حضور دوست قدیمی تهران در کاخ نخست وزیر ایران ایتالیا در نفس خود اتفاق خوبی برای پیشبر روابط تهران و رم است اما مسایل میان ایران و اروپا دزباره برنامه هسته ایی در شرایط کنونی سایه گسترده ایی بر دیپلماسی عمومی تهران انداخته است .

آیا ابتکارات شخصی و دوستی های دوجانبه کمک به کوتاه شدن این سایه گسترده خواهد کرد و روابط ایران و ایتالیا یک بار دیگر شاهد روهای طلایی خویش خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین