کد خبر: ۴۴۹۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

وزیر راه در بندر امام چه گفت؟

‌وزیر راه و شهرسازی گفت: بنادر می‌توانند به کانون تولید و صادرات تبدیل شوند و این ایده مورد پیگیری ما است که در صورت شکل‌گیری کامل این ایده شاهد اتفاقات بسیار بزرگی در بنادر کشور خواهیم بود.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس آخوندی امروز، 11 خردادماه در حاشیه افتتاح طرح‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام ‌در جمع خبرنگاران با بیان این‌که نگاه ما به بنادر فراتر از محلی برای تخلیه و بارگیری است، گفت: در حاشیه بنادر می‌توان با صنایع تکمیلی، برنامه‌ای برای تولید و صادرات داشته باشیم.

وی افزود: در پس کرانه بندر امام خمینی (ره) حدود ۱۱ هزار هکتار زمین پیش‌بینی شده است تا بتوانیم عملیات صنعتی را در آن زمین‌ها اجرایی کنیم.

آخوندی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدید امروز مشاهده شد که این ایده در سال‌های گذشته به خوبی نتیجه داده و کارخانجات بسیاری را به تولید رسانده است. امروز‌ کارخانه روغن‌کشی که دانه‌های روغنی را گرفته و تبدیل به روغن و کنجاله می‌کند و پس از آن نسبت به صادرات تولیدات خود اقدام می‌کند با این ایده فعال شده بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از کارخانه فولاد که شمش را به فولاد تبدیل می‌کرد امروز بازدید کردیم، گفت: بندر می‌تواند به کانون تولید و صادرات تبدیل شود و این ایده مورد پیگیری ما است. در صورت شکل‌گیری کامل این ایده شاهد اتفاقات بسیار بزرگی در بندر امام خمینی(ره) رخ خواهیم بود. همچنین این ایده‌ها در بنادر عباس و چابهار نیز پیگیری می‌شوند.

آخوندی تصریح کرد: هر کدام از کارخانجاتی که در بنادر ایجاد می‌شوند، می‌توانند صدها شغل را ایجاد کنند و این مساله برای منطقه و کشور نکته بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نگاه ما به بنادر فراتر از محلی برای تخلیه و بارگیری است، گفت: در حاشیه بنادر می‌توانیم با راه‌اندازی صنایع تکمیلی، شاهد تولید و صادرات در بنادر باشیم.

وی با اشاره به این نکته که چند پروژه برای توسعه بندر داریم، اظهار کرد: باید کالایی که وارد بندر امام ‌می‌شود، مستقیم روی ریل قرار گیرد‌. در این بندر حدود ۸۰ کیلومتر ریل وجود دارد که بیش از ۴۰ سال است مورد بازسازی قرار نگرفته بودند که امروز عملیات بازسازی این خطوط ریلی آغاز شد.

آخوندی ادامه داد: امروز عملیات بازسازی 13کیلومتر از این خطوط را به عنوان فاز نخست آغاز کردیم تا بتوانیم سهم ریلی را در صادرات بندر افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز قرارداد خروج 7 فروند مغروقه که از زمان جنگ در آب راه خور موسی باقی مانده بودند و مانع پهلوگیری کشتی‌ها می‌شدند، به امضا رسید تا شاهد خروج این مغروقه‌ها از خور موسی باشیم.

آخوندی عنوان کرد: یکی از نکات موردنیاز بنادر، لایروبی آبراه‌های آن‌ها است زیرا عدم لایروبی بنادر روی بحث تخلیه و بارگیری ‌تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در این زمینه یکی از کشتی‌های قدیمی لایروب را با هزینه ۲ میلیارد تومان بازسازی کردیم تا عملیات لایروبی در بندر امکانپذیر شود.

آخوندی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات در این سفر به آب‌اندازی سیستم گشت دریایی با سرعت بالا و تولید داخل کشور است؛ این کار برای تامین ایمنی بندر و حفاظت از آبراه‌ها انجام شد.

به گزارش ‌ایسنا‌، وی گفت: اتفاقات بسیار بزرگی در بندر امام در حال رخ دادن است که هم می‌تواند بندر را ارتقا دهد و هم ‌ظرفیت اشتغال خوبی را برای منطقه ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین امروز جلسه‌ای با سرمایه‌گذارانی که در بندر امام سرمایه‌گذاری کرده ‌و یا قصد سرمایه گذاری دارند را در راستای جذب سرمایه‌گذار برگزار خواهیم کرد.

آخوندی ادامه داد: فعالیت‌های شکل‌گرفته در بندر امام ‌ناشی از این است که امکان حضور در بازارهای بین‌المللی فراهم شده است. امروز شاهد افتتاح سیستم تمام مکانیزه تخلیه ‌و بارگیری غلات بودیم که تمامی این دستگاه‌ها طی یک ماه گذشته وارد کشور شد.

وی با بیان این‌که دسترسی ما به بازارهای بین‌المللی بیشتر شده است و در این زمینه شاهد حضور سرمایه‌گذاران برای صادرات هستیم، گفت: در جریان تحریم‌ها یکی از بخش‌هایی که بیشترین آسیب به آن وارد شد، بخش کشتیرانی بود اما با توجه به اطمینان حاصل‌شده از شرایط پس از تحریم، شاهد سرمایه‌گذاری میلیاردی در بنادر هستیم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین