کد خبر: ۴۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۷

واکنش جرج بوش به گمانه زنی های شیطانی

آفتاب‌‌نیوز : با این حال کاخ سفید 21 فروردین اعلام کرد که امریکا قصد دارد برنامه اتمی ایران را از طریق دیپلماسی حل کند. 

این اعلام موضع کاخ سفید در واقع پاسخی به مقاله « سیمون هرش» تحلیلگر امریکایی است که از احتمال قریب به وقوع حمله نظامی امریکا به تاسیسات نظامی ایران خبر داده بود.
هر چند که مقامات ایران از جمله علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه، طرح چنین مسائلی را صرفا جنگ روانی توصیف می کنند. 

اما نکته حائز اهمیت این است که اگر چه تاکید کاخ سفید بر گزینه حل برنامه اتمی ایران از طریق راهکار دیپلماسی است با این حال گزینه حمله نظامی را نیز منتفی نمی داند.
اما به هر ترتیب به نظر می رسد که موضعی متعادل تری را نسبت به گذشته در خصوص ایران اتخاذ کرده است که شاید به احتمال مذاکرات آتی تهران و واشنگتن در مورد مسائل عراق بی ارتباط نباشد. 

تاکید جرج بوش رئیس جمهوری امریکا نیز بر دکترین پیشگیرانه هسته ای در قبال ایران است که به گفته اش به معنای استفاده از دیپلماسی است. 
او روز گذشته در دانشگاه ها پک نیز گفت که دیدگاه و دکترینی وجود دارد که با تلاش مشترک سعی می شود تا از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای ممانعت به عمل آید.
بوش سپس اظهار داشت که مقالات آخر هفته روزنامه ها را خوانده و گمانه زنی های آنها را در مورد حمله نظامی به ایران ناپخته می داند. 

رئیس جمهور امریکا بر این نکته نیز همچون گذشته پافشاری کرد که ایرانی ها نباید تسلیحات هسته ای داشته باشند.
اسکات مک کلان سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته بر حل موضوع هسته ای ایران به شیوه دیپلماتیک تاکید داشت.
به گفته او حتی اگر رئیس جمهوری امریکا گزینه نظامی را در دست بررسی داشته باشد، امریکا به حل و فصل موضوع ایران از طریق گفت و گو تمایل دارد.
مک کلان در مورد مطالبی که در زمینه حمله نظامی کشورش به ایران در رسانه های این کشور منتشر شده نیز توضیحاتی ارائه کرد. او گفت که برخی از گزارش های رسانه ای را دیده، که اطلاعاتشان را از افراد ناشناس مشاوران غیر عضو سازمان های مربوط و همچنین مقامات سابق و اطلاعات غلط نقل قول می کنند و اینها گمانه زنی های شیطانی است. 

با این حال سخنان او با هشدار به ایران مبنی بر این که برنامه های هسته ای اش موجب نگرانی بسیار شده نیز همراه بود. به گفته سخنگوی کاخ سفید جامعه بین المللی در برابر ایران،‌ موضعی متحد دارد تا از بروز جنگ جلوگیری کند. 

احتمال تحریم روادید مقامات ایران
خاویر سولانا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هم اکنون در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به سر می برد نیز 21 فروردین به صف مقامات بلندپایه آمریکا برای رد حمله نظامی به ایران پیوست. او گفت که گزینه نظامی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد.
سولانا در واکنش به ادعای اخیر سیمون هرش روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی در مورد حمله به تأسیسات هسته ای ایران نیز اظهار داشت که نمی داند در پنتاگون و در سطوح مختلف آن چه می گذرد، اما مطالب موجود در مقاله هرش با واقعیات بی ارتباط است. 

هر چند که او همچون بوش و مک کلان گزینه تحریم در مورد ایران را به صورت جدی مطرح کرد. سولانا در این خصوص گفت:‌در صورتی که تلاش های دیپلماتیک شکست بخورد، ممکن است اتحادیه اروپا تحریم هایی را در مورد ایران وضع کند.
به باور مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آنها باید خود را برای موضوعاتی که در گفتگوها به نتیجه نمی رسند آماده کنند و اتحادیه اروپا باید امکان عملی ساختن تحریم ها در مورد ایران را بررسی کند. او در مورد تحریم روادید مقامات ایرانی نیز گفت که چنین حرکتی نوع کلاسیکی از تدابیر است که اتخاذ می شود. 

آمادگی برای تمام شرایط
اما علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی به این اظهارات که آنها را جنگ روانی می داند پاسخی با این مضمون می دهد: «ایران خود را برای شرایط مختلف آماده کرده است.»
او که اکنون در قطر به سر می برد در گفتگویی با شبکه الجزیره درباره تهدیدهای آمریکا بر ضد ایران گفت که آمریکایی ها نباید برای اثبات موجودیت خود دیگران را مورد آزار قرار دهند و باید در برخورد با چنین مسائلی راه و روش مسالمت آمیز در پیش گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین