کد خبر: ۴۵۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۱

نفت در مرز 69 دلار

آفتاب‌‌نیوز : در حالی که جورج بوش در سخنان امروز 22 فروردین خود گزارش های پیرامون طرح ریزی یک اقدام نظامی از سوی امریکا علیه ایران را «گمانه زنی های خشن» نامید و اسکات مک کللان سخنگوی کاخ سفید منابع این گزارش ها را مقامات و مشاوران پیشینی نامید که از طرز فکر دولت کنونی اطلاع درستی ندارند، انتشار این گزارش ها با تاثیر روانی بر بازار نفت بهای این ماده انرژی زا را افزایش داد.

بر پایه گزارش آژانس فرانس پرس بهای نفت در بازار نیویورک به دنبال نفت برنت لندن با تاثیر گرفتن از اخبار حمله احتمالی امریکا به تاسیسات هسته ای ایران رو به افزایش نهاد.

بر این اساس نفت خام سبک نیویورک برای تحویل در ماه مه با 1.35 دلار افزایش به 68 دلار و 74 سنت رسید.

این به دنبال افزایش 1.64 دلاری بهای نفت برنت دریای شمال بود که موجب شد بهای نفت برنت در هر بشکه به 68.93 دلار برسد. این قیمت بالاترین رکورد بهای نفت برنت از سال 1988 به شمار می رود.

احتمال حمله نظامی امریکا به تاسیسات هسته ای ایران در حالی منتشر می شود که ایران به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان هشدار داده است در صورت اقدام نظامی از سوی هر کشوری یکی از راه های مقابله با مهاجمین را استفاده از سلاح انرژی و یا به عبارت دقیق تر تحریم نفتی غرب می داند. گزینه دیگری که ایران در چنین وضعیتی در اختیار دارد، بستن تنگه هرمز است که تولیدات نفتی بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس از این طریق به جهان خارج صادر می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین