کد خبر: ۴۵۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۲

بازتاب جهانی تولید کیک زرد در ایران

آفتاب‌‌نیوز :  وی که در روزهای گذشته قول یک خبر خوش هسته ای را داده بود با اعلام خبر خود در کانون توجه رسانه ها و مطبوعات بین المللی در سراسر جهان قرار گرفت در همین خصوص شبکه تلویزیونی خبری سی. ان. ان سه شنبه با قطع برنامه های عادی خود و پخش مستقیم سخنرانی احمدی نژاد در گزارشی با عنوان « ایران می گوید به کشورهای هسته ای پیوسته است» خبر داد که احمدی نژاد تاکید کرده است که کشورش با موفقیت اورانیوم مورد نیاز برای سوخت نیروگاه های هسته ای را تولید کرده است. 

سی ان ان در ادامه گزارش خود با اشاره به خشم امریکا از اعلام این خبر توسط احمدی نژاد به نقل از مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا آورده است: یکبار دیگر ایران مسیری را انتخاب کرده است که مخالف مسیر همکاری با خواسته های بین المللی است و ما به آنها اعلام می کنیم که در تصمیمات خود تجدید نظر کنند. 

این شبکه خبری در گزارش خود با اشاره به سفر آتی محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران به نقل از مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه امریکا آورده است که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا قبل از سفر البرادعی با وی صحبت کرده و او به رایس گفته در سفر خود به ایران حامل این پیام است که ایران باید با خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. 

تلویزیون بی بی سی نیز با قطع برنامه های معمول خود و پخش مستقیم سخنرانی احمدی نژاد در گزارش خود با عنوان امریکا پیشرفت هسته ای ایران را محکوم می کند آورده است ایالات متحده گفته است که ایران در مسیر اشتباهی گام بر می دارد و نباید به این کشور اجازه داد به تولید سلاح هسته ای برسد. 

بی بی سی در ادامه گزارش خود به نقل از احمدی نژاد آورده است: من به صورت رسمی اعلام می کنم که ایران به کشورهایی که از تکنولوژی هسته ای برخوردار هستند پیوسته است. 

اعلام خبر خودکفایی ایران در تولید سوخت هسته ای بازتاب گسترده ای در رسانه ها و مطبوعات فرانسه داشت. در همین خصوص خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان ایران با عبور از مرز دانش هسته ای شورای امنیت را به مبارزه می طلبد، نوشته است رئیس جمهور ایران در جمع مقامات عالی رتبه لشکری و سیاسی کشورش اعلام کرد: مردم ما به یاری خدا با موفقیت توانسته اند تکنولوژی هسته ای را گسترش دهند، ایران اکنون به جمع کشورهای هسته ای پیوسته است. 

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک دیپلمات خارجی در تهران نوشت است: اگر اعلام این خبر از سوی ایران درست باشد، نشان دهنده نوعی پرسی تکنولوژیک است. این خبرگزاری در انتهای گزارش خود نوشته است. پیشرفت های هسته ای ایران نشان می دهد که ایران به در زودی از نقطه ای بدون بازگشت عبور خواهد کرد. 

دویچه وله، شبکه خبری دولتی آلمان نیز با اشاره به موفقیت ایران در دستیابی به در فناوری غنی سازی اورانیوم گزارشی با نادیده گرفتن اظهارات مقامات ایرانی در خصوص صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران آورده است: سخن ایران به معنای دستیابی این کشور به فناوری است که می تواند در خدمت تولید سوخت اتمی و هم چنین مواد لازم برای سلاح هسته ای قرار گیرد. 

دویچه وله در ادامه گزارش خود به نقل از غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آورده است که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است غنی سازی اورانیوم را تا حد 5/3 درصد انجام دهد و در جهت توسعه فن آوری غنی سازی تا پایان سال جاری 3000 دستگاه سانترفیوژ را راه اندازی خواهد کرد. 

خبر گزاری رسمی چین( شینهوا) نیز همانند سایر خبرگزاری های مهم جهان در گزارشی مفصل ورود ایران به قرن هسته ای را اعلام کرد. شینهوا نیز همانند سایر خبرگزاری با عنوان ایران عضویت خود را در باشگاه هسته ای اعلام کرد خبر داده است که ایران با تولید موفقیت آمیز اورانیوم غنی شده 5/3 درصد بلیت مورد نیاز برای پیوستن به کشورهای عضو باشگاه هسته ای جهانی را به دست آورده است. 

شینهوا در ادامه گزارش خود با اشاره به مهلت 30 روزه شورای امنیت سازمان ملل به ایران برای تعلیق فعالیت های هسته ای نوشته است:
اظهارات همزمان مقامات عالی رتبه ایران( اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد) در خصوص دستیابی به این فن آوری حساس یک روز مانده به ملاقات البرادعی از ایران صورت گرفت که تنها 2 هفته از فرصتی که شورای امنیت به ایران داده باقی مانده است. 

تلویزیون الجزیره که مهترین شبکه خبری عربی زبان جهان است با اشاره به موفقیت ایران در دستیابی به تولید سوخت هسته ای در گزارشی با عنوان امریکا به ایران درخصوص ادعای هسته ای این کشور هشدار می دهد آورده است: ایالات متحده به ایران هشدار داد که اعلام پیشرفت های هسته ای ایران می تواند باعث افزایش فشارهای بین المللی بر تهران شود. 

الجزیره در ادامه به نقل از شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا آورده است: ایران با اظهارات خود شورای امنیت را به مبارزه طلبیده است مک کورمک گفته که من فکر می کنم شورای امنیت می تواند تصمیمات سخت تری( تحریم) به ایران تحمیل کند ولی در حال حاضر ما می خواهیم صبر کنیم و ببینیم که عکس العمل های بعدی ایران در روزهای که در پیش رو داریم چه خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین