کد خبر: ۴۵۰۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

ایران در یک قدمی شانگهای/چین هم موافق شد

یک دیپلمات ارشد چینی گفت، کشورش از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و این موضوع در نشست این هفته این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
 به رغم درخواست روسیه برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، این سازمان سال گذشته از تصویب عضویت ایران خودداری کرد. این مسئله نشان داد که احتمالا اختلافاتی میان پکن و مسکو بر سر پیوستن ایران به سازمان شانگهای وجود دارد.

ایران مدتهاست خواستار عضویت در سازمان همکاری شانگهای است و استدلال روسیه در حمایت از درخواست ایران این است که با لغو تحریم های غرب علیه ایران این کشور در نهایت می تواند عضوی از این سازمان باشد. 4 جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز در این سازمان عضویت دارند.

لی هوئیلای دستیار وزیر امور خارجه چین گفت، ایران عضو ناظر سازمان شانگهای است و مدتهاست «مشارکت فعالانه ای» در فعالیت های این سازمان ایفا کرده و کمک های مثبتی به توسعه سازمان همکاری شانگهای نموده است.

وی در آستانه نشست سازمان شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان که رئیس جمهوری چین نیز در آن شرکت خواهند کرد گفت: «چین از خواست ایران برای عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای استقبال و حمایت می کند.»

«من فکر می کنم در این نشست همه طرف ها به مطالعه دقیق موضوع عضویت ایران در سازمان بر اساس مقررات مربوطه و اجماع از طریق مشورت های انجام شده ادامه خواهند داد.»

چین دارای روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با ایران است و یکی از حامیان توافق هسته ای ایران بوده است.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال 2001 سازمان همکاری شانگهای را تشکیل دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، این مقام چینی افزود، پاکستان و هند در این نشست به صورت رسمی به عنوان عضو به سازمان شانگهای خواهند پیوست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین