کد خبر: ۴۵۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۳:۱۰

واشنگتن پست: احمدی نژاد بوش را مات می کند؟

آفتاب‌‌نیوز :  واشنگتن پست در تحلیلی با عنوان مقاومت ایران گزینه های آمریکا، برای پاسخگویی را محدود کرده است نوشت: ‌همانطور که ایران مرحله به مرحله به تکمیل قابلیت های هسته ای خود نزدیک می شود جورج بوش متوجه می شود که حق انتخاب کمتری برای پاسخگویی به ایران در اختیار دارد. به نظر می رسد ایرانی ها از بیانیه های شورای امنیت نمی ترسند، روسیه و چین از تحریم های اقتصادی حمایت نمی کنند و ژنرال ها در پنتاگون از ایده حمله هوایی به ایران متنفرند.
واشنگتن پست در ادامه آورده است که کاخ سفید اعلام کرد که زمان عمل برای شورای امنیت فرا رسیده و کاندولیزا رایس از آن به عنوان اقدامی قاطع برای جلوگیری از دستیابی تهران به غنی سازی اورانیوم نام برده است ولی با وجودی که حتی اروپایی ها، چین و روسیه از اقدام اخیر ایران را نادرست توصیف کرده اند ، هیچ نشانه ای از وجود اجماع در خصوص اینکه باید چه کاری انجام شود دیده نمی شود.
واشنگتن پست در ادامه با اشاره به اظهارات تحلیلگران و اطرافیان بوش نوشته است: مشکل اصلی بوش این است که ایران ثابت کرده که نفوذ ناپذیرتر از آن است که اهرم هایی که بوش و متحدانش متمایل به استفاده از آن هستند بتواند بر آن اثر چندانی داشته باشد.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است:‌ تعدادی از مقامات در خصوص اینکه بتوان راه حلی برای این موضوع (پرونده هسته ای ایران)‌ پیدا کرد اظهار شک و تردید کرده اند و در عوض این ایده را مطرح کرده اند که ایران همانند کره شمالی با وجود تمام مخالفت های آمریکا فعالیت هسته ای خود را گسترش خواهد داد.
واشنگتن پست در ادامه نوشته است که بوش از دست محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به شدت ناامید شده چرا که وی مذاکرات با اروپا را رها کرده و با اظهارات خود در خصوص حذف اسرائیل از نقشه جهان جامعه جهانی را به مبارزه طلبیده است.
چنین اقداماتی، اقدامات جایگزین معدودی را برای بوش باقی گذاشته است.
واشنگتن پست در همین خصوص به نقل از یک یک افسر عالیرتبه سابق نیروی هوایی آمریکاکه در زمان دولت بیل کیلینتون مشاور امنیت ملی بوده نوشته است طرح الف آنها
 (plan A) آن است که  آنقدر به ایران فشار بیاورند تا به نتیجه دلخواه خود برسند و طرح دومی ندارند.
واشنگتن پست در ادامه نوشته است:‌ایران با اعلام اینکه آنها با 164 دستگاه سانتریفیوژ اورانیوم را 5/3 درصد غنی سازی کرده اند اوضاع را دشوارتر کرده است. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد پیشرفت آنها بسیار قابل ملاحظه است اما نه آنقدر که به سرعت بتواند بمب هسته ای بسازد. 
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است ایران همواره بر این موضوع پافشاری کرده است که این کشور می خواهد از انرژی هسته ای در مقاصد غیرنظامی (تولید انرژی) استفاده کند .اورانیوم مورد نظر برای تولید سلاح اتمی باید حداقل 80 درصد غنی سازی شده باشد و برای انجام چنین کاری هزاران دستگاه سانتریفیوژ باید به صورت متوالی کار کنند.
واشنگتن پست در ادامه نوشته است ایران روز گذشته اعلام کرده که قصد دارد 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ را تا اواخر این سال در سایت نطنز راه اندازی نماید و همچنین اعلام کرده که قصد دارد این تعداد را به 54 هزار عدد گسترش دهد.
استفان رادمیکر معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در مسکو به خبرنگاران گفته بود ایران با استفاده از 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ می تواند اورانیوم مورد نظر برای ساخت بمب 
هسته ای را در 271 روز به دست آورد و با 50 هزار دستگاه سانتریفیوژ می تواند ظرف 16 روز موارد مورد نظر خود را تهیه کند.
واشگنتن پست در ادامه گزارش خود با اشاره به سفر محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نوشته است محمد البرادعی برای گفتگوهایی با هدف خنثی کردن بن بست بین المللی جاری بر سر فعالیت های اتمی ایران به تهران رفته و انتظار می رود بازرسان او گزارشی در خصوص صحت ادعاهای هسته ای ایران ارائه بدهند.
واشنگتن در ادامه اینطور نوشته است که اما موضوعی که حائز اهمیت است این بوده که اظهارات اخیر احمدی نژاد شوکی به مدار گفتگوهای دیپلماتیک وارد کرد و بوش را به مبارزه طلبیده است.
مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان از اقدام اخیر ایران انتقاد
 و آنرا گامی نادرست خوانده اند و حتی چین و روسیه نیز از آن بعنوان اقدامی ناخوش آیند نام برده اند ولی با این حال خواستار پاسخ منطقی شورای امنیت شده اند.
واشنگتن پست در ادامه با اشاره به مخالفت چین و روسیه با اقدام نظامی علیه ایران به نقل از آندری دنیزوف سفیر روسیه در سازمان ملل نوشته است: مسکو نگران گزارشهایی مبنی بر این   است که بوش و سیاستمدارانش در حال مطالعه اقدامات نظامی علیه ایران هستند. ما خواستار تحریم یا زورگیویی به ایران نیستیم چرا که این موضوع باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود با اشاره به مهلت 30 روزه ای که شورای امنیت به ایران داده به نقل از جان بولتون سفیر و نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل نوشته است کاملا مشخص است که ایرانی ها با اعلام اینکه نه تنها غنی سازی را تعلیق نمی کنند و قصد دارند 50 هزار سانتریفیوژ را به کار گیرند در حال اهانت به شورای امنیت هستند.
واشنگتن پست در انتهای گزارش خود نوشته است تحلیلگران می گویند مقامات ایرانی ممکن است، اظهارات اخیر را در پاسخ به انتشار گزارش های اخیر در خصوص تلاش مخفیانه آمریکا برای تعرض به ایران بیان کرده باشند چرا که آنها این پیام را به آمریکا می رسانند که ایران دانش مورد نیاز را بدست آورده و هر وقت که بخواهد می تواند اقدامات خود را از سر بگیرد.
واشنگتن پست در انتهای گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که بوش گزارش های اخیر در خصوص تعرض به ایران را نادرست خوانده بود و به استفاده از دیپلماسی تاکید کرده بود. با این حال اگر او نتواند چین و روسیه را در شورای امنیت برای اعمال تحریم های اقتصادی با خود همراه سازد او گزینه های محدودی در اختیار خواهد داشت.
با وجود تمام گمانه زنی هایی که در ماه های اخیر در خصوص سرانجام پرونده هسته ای ایران انجام گرفته آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده نشان می دهد که مقامات عالی رتبه و سیاستمداران ایرانی توانسته اند با برنامه ریزی هوشمندانه ای کنترل پرونده هسته ای ایران از دست غرب خارج کرده و با انجام اقدامات به موقع ایران را در موقعیت برتر قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین