کد خبر: ۴۵۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸

حضور دوباره رهبر حماس در ایران

آفتاب‌‌نیوز : اما یکی دیگر از اهداف سفر اول مشعل به ایران در مقام رهبر حماس درخواست برای افزايش کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به اين گروه بود و از همین رو سفر خالد مشعل به تهران  با حساسيت محافل سیاسی بین المللی روبرو شد.

این در خواست در حالی از سوی حماس صورت گرفته که دولت آمريکا به منظور واداشتن این گروه مبنی بر به رسمیت شناختن اسراییل کمک‌های مالی‌اش را به دولت خودگردان فلسطين قطع کرده و از متحدان اروپايی و عرب خود نيز خواسته است که همين رويه را در پيش بگيرند.


با این حال مقامات ایران در سفر قبلی خالد مشعل به تهران حمایت مالی خود را از حماس اعلام کردند  و همین امر موجب هشدار کاندولیرا رایس وزیر خارجه آمریکا به ا یران شد.هشداری با این مضمون که ایران از ارائه کمک مالی به دولت حماس پرهيز کند و به مشکلات روياروی خود در عرصه بين‌المللی نيفزايد. 


حماس در انتخابات اخير مجلس قانونگذاری فلسطينی، بيشترين آرا را کسب کرده و اکثر کرسيهای اين مجلس را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل ديدار دو روزه قبلی خالد مشعل، رهبر سياسی حماس از ايران ، در چارچوب سفر او به کشورهای منطقه برای جلب حمايت دولتهای عربی و اسلامی صورت گرفته بود .

البته مشعل نیز در سفر پیشین خود به تهران به حمایت متقابل 
از ایران پرداخت و از  موضع مقامات تهران مقابل اسرائيل حمايت کرد . 

حال او یک بار دیگر در ایران به سر می برد و نشست بين المللی حمايت از فلسطينيان که در تهران گشايش يافته , بهانه ای برای این حضور دوباره است.

اين نشست سه روزه  600 ميهمان خارجی از جمله 20 رييس و 11 نايب رييس مجالس از جمله نايب رييس پارلمان فلسطينی، دارد.

علی اکبر محتشمی پور، وزير کشور پيشين جمهوری اسلامی و سفير اسبق اين کشور در سوريه و نماينده مجلس ششم و از پايه گذاران جنبش حزب الله لبنان، دبير اين کنفرانس است.

هدف از برگزاری اين اجلاس حمايت از حقوق مردم فلسطين است و قرار است شرکت کنندگان در این کنفرانس نحوه کمک مالی به تشکيلات خودگردان را بررسی کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین