کد خبر: ۴۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۰

آغاز فشارهای امریکا به اعضای شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : در عین حال روشن است که بازار گرمی امریکا در این میان بیش از دیگران است و مقامات این کشور سعی دارند با تحت فشار قرار دادن سایر اعضا شورای امنیت آنها را به اجماع نظر در مورد ایران (چیزی که هیچ وقت نتوانسته اند به آن دست یابند برسانند.) 

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این راستا جان بولتون نماینده امریکا در سازمان ملل اعلام کرده است که امریکا امیدوار است تمامی پنج عضو دائمی شورای امنیت درباره ایران متحد بمانند.

 وی همچنین تاکید کرده است که روسیه، چین، انگلیس و فرانسه نمی خواهند ایران به سلاح هسته ای دست یابد.
در عین حال چین از اعضا تاثیر گذار شورای امنیت از کشورهایی که قرار است برای بحث در مورد مساله هسته ای ایران در مسکو گرد هم آیند خواسته است در مورد برنامه هسته ای ایران آرامش خود را حفظ کنند. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معاون وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرده است که تمامی طرح‌ها رهیافتی توام با خونسردی در پیش بگیرند. وی همچنین گفته است که قطعا مذاکره بهتر از مواجهه است. از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است که معاون وزیر خارجه این کشور برای بحث در مورد مساله هسته ای ایران به تهران و مسکو سفر می کند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می افزاید در حالی که امریکا و انگلیس اعلام کرده اند اگر ایران در پایان مهلت مقرر یعنی پایان 28 آوریل طبق خواسته شورای امنیت فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند آنها قطعنامه هایی که جنبه اجبار آمیز داشته باشند را تعقیب خواهند کرد، روسیه و چین که روابط اقتصادی قوی با ایران دارند با هر گونه اعمال تحریم های بین المللی بر علیه ایران مخالفت می کنند.
این خبرگزاری به نقل از خبرگزاری ایتارتاس گزارش می دهد که سرگئی میدونوف سخنگوی مجلس عوام پارلمان روسیه هشدار داده است تحریم بر علیه ایران عملی شتاب زده خواهد بود ضمن اینکه نمی تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. 

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه نیز ابراز امیدواری کرده است که به رغم پیشرفت های اخیر ایران در بخش غنی سازی اورانیوم بتوان به راه حلی دیپلماتیک در شکستن بن بست موجود دست یافت. سرگئی کرینکو گفته است که هنوز فرصت برای حل و فصل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران وجود دارد. 

وی همچین با اشاره به طرح پیشنهادی روسیه برای غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه گفت: این طرح تلاشی است برای تضمین این مساله که مواد هسته ای در جهت ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. روسیه گفته است که این طرح موکول به توقف غنی سازی داخلی( در ایران) می باشد.
کرینکو همچنین گفته است که توانایی غنی سازی اورانیوم ایران هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و از غنی سازی در مقیاس بالا فاصله دارد. 

خبرگزاری اینترفاکس نیز به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه گزارش داده است که این تعداد سانتریفوژ( 164)به ایران اجازه می دهد غنی سازی اورانیوم آزمایشگاهی را در سطحی پایین در مقادیر غیر چشمگیر انجام دهد، دستیابی به اورانیوم بسیار غنی شده با استفاده از این روش ناممکن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین