کد خبر: ۴۵۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱

با یکی از عجایب پیرگوشی آشنا شوید

آیا فکر کرده اید سیستم دهلیزی گوش یعنی دستگاه تعادل بدن که در گوش داخلی قرار دارد مانند شنوایی در اثر پیری ضعیف شود؟
آفتاب‌‌نیوز :
 بر طبق یک مطالعه که اخیرا انجام شده است ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی، یکی از تظاهرات پیری است.به این بهانه با دکتر عبدالحمید حسین نیا ـ جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در اینباره به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا گفت: سیستم دهلیزی نیز مانند سیستم حلزونی در سالخوردگان دستخوش تغییر می‌شود به طوری که افراد پیر به درجاتی از سرگیجه شکایت دارند که به آن «پیردهلیزی» می‌گویند.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه بیان کرد : اینکه تغییراتی را در سالخوردگان دقیقاً منتسب به بالا رفتن سن نمود، دشوار است زیرا سایر عوامل از جمله تروماتیک (آسیب‌ها‌ی کوچک و جزئی صوتی طی سالیان عمر یک سالخورده کلانشهر نشین)و تغییرات سوخت و ساز نیزدر سنین بالا تظاهر می‌کند که در سیستم شنوایی یا دهلیزی تاثیر گذار می‌باشند به همین دلیل به عنوان عوامل حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شوند نه عوامل سنی.

دکترحسین نیا خاطرنشان کرد: در بررسی میکروسکوپ الکترونی سیستم دهلیزی مشاهده شده است که سنگ‌ها‌ی دهلیزی (otoconia) میله‌ها‌ی استوانه‌ای از جنس کلسیم می‌باشند با یک یا سه شیار در انتهای هر قطب که با اندازه‌ها‌ی متفاوت بر روی ماکولا قرار می‌گیرند و در افراد جوان روی محور طولی میله‌ها‌ شیارهای سطحی وجود دارد اما در دهه ششم زندگی این شیارها در سطح اتوکونیا عمیق شده و گاهی به صورت حفره در می‌آیند و حفره‌ها‌ نیزبه هم ملحق می‌شوند.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال که آیا رژیم غذایی در پیر گوشی تاثیر گذار است، بیان کرد : در مطالعه فرضیه غشایی که به نام فرضیه ساعت میتوکندری خوانده می‌شود و مبنای پیرگوشی را تشکیل می‌دهد پیشنهاد شده که درمان با آنتی‌اکسیدان‌ها‌ همراه با محدودیت رژیمی قادر است کم شنوایی را تقلیل بخشد. 

وی عنوان کرد : بسیاری از مطالعات نشان داده است که کاهش جریان خون در بافت‌ها‌ی اختصاصی از جمله حلزون وجود دارد. کاهش تراوش مایع به تشکیل رادیکال‌ها‌ی اکسیژن آزاد می‌انجامد، این اکسیژن‌ها‌ی آزاد شدیداً سمی بوده و بر بافت‌ها‌ از جمله ساختمان گوش داخلی تاثیر نامطلوب بر جا گذارد و علاوه بر آن می‌تواند DNA میتوکندری (miDNA) را صدمه بزند که نتیجه آن حذف DNA میتوکندری اختصاصی برای انسان می‌باشد.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه " اطلاعات پیشین نشان داده است که حذف DNA میتوکندری شماره 4834 نه تنها با سالخوردگی بلکه با پیرگوشی نیز مرتبط است" ادامه داد : مطالعات جدید حکایت از این دارد که درمان با ترکیباتی که متابولیت‌ها‌ی آزاد اکسیژن را می‌زدایند، کم شنوایی وابسته به سن را تقلیل می‌دهند.

وی در پایان عنوان کرد: در یک مطالعه، یک صدوسی موش که به طور تصادفی در یکی از شش گروه با شاهد مناسب قرار گرفتند گروه یک محدودیت از راه‌ها‌ی کالری 30 درصد، گروه دو رژیم اضافی ویتامین E، گروه سوم رژیم اضافی ویتامین C، گروه چهار درمان ملاتونین، گروه پنج درمان شبه دارویی (Lazaroid) گروه شش درمان با دارونما یا پلاسبو وتمام موشها تحت آزمون‌ها‌ی دقیق هر سه ماه قرار گرفتند که این آزمون‌ها‌ شامل تعیین حساسیت شنوایی با کاربرد پاسخ فراخوانده مغز (ABR) و نیز آنالیز حذف DNA میتوکندری با به کار بردن روش‌ها‌ی بیولوژیک بودو نتایج نشان داد که در گروه محدودیت غذاهای پرکالری30 درصد حداکثر حساسیت نیز شنوایی باقی مانده و حداقل حذف DNA میتوکندری و کمترین میزان از دست رفتن سلول‌ها‌ی مویی خارجی وجود داشت. در گروه رژیم آنتی اکسیدان حساسیت شنوایی بهبود یافته و حذف DNA میتوکندری در مقایسه با گروه دارونما وشبه دارویی کمتر بود. این مطالعه نشان می‌دهد که DNA میتوکندری شماره 4834 با مشخص ترین حالات کم شنوایی همراه بوده است و محدود کردنمواد غذایی که ریشه‌ها‌ی آزاد اکسیژن به وجود می‌آورند موجب کاهش میزان کم شنوایی به موازات افزایش سن می‌گردد.

منبع:‌  آفتاب یزد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین