کد خبر: ۴۵۱۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶

هزینه هوشمندسازی کنتورهای گاز از مردم اخذ می‌شود؟

یکی از ماموریت‌هایی که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای شرکت ملی گاز ایران تعیین کرده، کاهش نیم واحد درصد هدررفت گاز طبیعی از گاز فرآورش شده است که هوشمندسازی کنتورهای گاز نخستین گام شرکت ملی گاز برای انجام وظیفه مذکور است.
آفتاب‌‌نیوز :
در این راستا، سعید مومنی - مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران برای جلوگیری از هدررفت گاز اقدام به نصب کنتورهای هوشمند و کنتورهای ارتقا یافته کرده است، توضیح داد: کنتورهای ارتقا یافته همان کنتورهای فعلی هستند که کیفیت آن‌ها از نظر فنی و اندازه گیری ارتقا یافته است. کنتور هوشمند نیز مزایای خاص خود را دارد. ارتباط این کنتورها مبتنی بر بستر LPWA بوده و تکنولوژی آن‌ها تکنولوژی اینترنت اشیا است.

وی با اشاره به انتشار الزامات مورد نیاز برای هوشمند سازی کنتورهای گازی در سال 1395 اظهار کرد: بعد از انتشار چارچوب‌ها و الزامات مورد نیاز  از شرکت هایی که در این زمینه توانمند هستند دعوت شد تا اعلام آمادگی کنند و هرکدام از آن‌ها باید به صورت پایلوت حداقل 5 هزار کنتور هوشمند نصب کنند. تاکنون 11 شرکت  با شرکت ملی گاز تفاهم‌نامه امضا کرده و  آماده اجرای این طرح پایلوت در سطح شهر تهران و دو استان دیگر هستند. اجرای طرح پایلوت از یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: البته باید بررسی شود که از 11 شرکتی که تفاهم‌نامه امضا کردند صلاحیت فنی چند شرکت تایید می‌شود و هر شرکتی که صلاحیت فنی‌اش مورد تایید قرار گرفت موظف می‌شود 5 هزار کنتور نصب کند. برای نصب این کنتورها فعلا از مردم هزینه‌ای اخذ نمی‌شود اما این موضوع بستگی به سیاست های آتی دارد.

مومنی در مورد قیمت کنتورهای ارتقا یافته تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کنتورهای ارتقا یافته  بین 90 تا 110 هزار تومان متغیر است. کنتورهای معمولی برای افزایش دقت اندازه گیری ارتقا داده می شوند. تاکنون بیش از 200 هزار کنتور نصب شده در سطح کشور ارتقا یافته اند که در نتیجه ارتقا این کنتورها خطای اندازه گیری کاهش پیدا کرده است. البته دیگر از کنتورهای معمولی استفاده نمیشود و هر کنتوری که از ابتدای امسال نصب شده ارتقا یافته هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین