کد خبر: ۴۵۲۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

عبور از ترور/در اولين جلسه مجلس پس از حملات تروريستی تهران چه گذشت؟

ساعت ٩ تا ١١ جلسه غيرعلني و ساعت ١١ تا ١٣ جلسه علني؛ برنامه کاري روز يکشنبه نمايندگان يعني اولين روز کاري نمايندگان مجلس پس از حملات تروريستي چهارشنبه بود. فضاي مجلس و بيرون آن همچنان متأثر از حمله تروريستي چهارشنبه بود. بيرون از مجلس پرچم‌هاي سياه‌رنگی به نشانه عزاداري نصب شده بود. نيروهاي انتظامي حضورشان نسبت به قبل از حمله چهارشنبه، چشمگير و پررنگ بود.
آفتاب‌‌نیوز :
ميدان بهارستان، نزديکي ورودي مدرسه شهيد مطهري، بنرهايي از شهداي چهارشنبه نصب شده بود و مدرسه مطهري براي مجلس ترحيم شهدا آماده‌سازي مي‌شد. کنار ورودي مراجعه‌کنندگان يعني همان دري که تروريست‌ها از آن حمله کردند، آن طرف‌تر از حضور نيروهاي انتظامي، حجله عزا بر پا کرده‌اند؛ به ياد شهداي حملات چهارشنبه. خود مجلس هم حال‌و‌هواي خوشي ندارد؛ در لابي مجلس صداي قرآن پخش مي‌شود، تصاوير شهداي مجلس را روي ميزي قرار داده‌اند و چند شمع مشکي، جلوي عکس‌ها و يک دفتر يادبود منقش به تصاوير شهداي مجلس روي ميز است. يک ميز هم با همين تصاوير و شمع‌ها در جايگاه خبرنگاران است.

 به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از شرق، در راهروي پشت صحن مجلس هم چنين ميزي قرار گرفته بود؛ عکس شهداي مجلس به همراه دفتر يادبودي براي آنها. طبق روال ماه رمضان، ساعت کار مجلس از ٩ صبح شروع شد.. اما اين‌بار پشت درهاي بسته؛ چرا که بنا بود جلسه غيرعلني باشد تا «عبدالرضا رحماني‌فضلي»، «سيدمحمود علوي»، وزراي کشور و اطلاعات و همچنين سردار «حسين سلامي»، جانشين فرمانده کل سپاه، پشت تريبون مجلس بروند و براي نمايندگان ابعاد و اقدامات صورت‌گرفته درباره حملات تروريستي چهارشنبه تهران را بيان کنند. حدود ١١:١٥ بود که جايگاه خبرنگاران براي ورود به محل استقرارشان در صحن، باز شد. ميهمانان جلسه غيرعلني مجلس مشغول خداحافظي با نمايندگان بودند.

لاريجاني: نواقص بايد مرتفع شود

پس از خروج ميهمانان جلسه غيرعلني از مجلس، لاريجاني چنددقيقه‌اي درباره جلسه غيرعلني مجلس توضيحاتي ارائه کرد: «حساسيت اين موضوع در مجلس، دولت و نيروهاي مسلح جدي است. ما از ٩ صبح جلسه‌ای غيرعلني با حضور وزراي اطلاعات و کشور و سردار سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه، درباره موضوعات کشور و واقعه‌اي که در مجلس رخ داد، داشتيم. توضيحاتي را ارائه کردند که نشان مي‌دهد تلاش‌هايي در گذشته صورت گرفته؛ اما تمهيداتي براي جلوگيري از اين وقايع انديشيده‌اند. نمايندگان مجلس نيز اظهارنظر کردند و اين مسئله نشان مي‌دهد حساسيت اين موضوع در مجلس، دولت و نيروهاي مسلح جدي است. برخي نواقص وجود دارد که ان‌شاءالله بايد مرتفع شود تا اين‌گونه موارد را شاهد نباشيم. البته کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز اين موضوع را پيگيري خواهد کرد».

نطق پيش از دستور

همچنين با آغاز جلسه علني، نوبت نطق پيش از دستور لاريجاني بود. او وحدت و هم‌گرايي ايجادشده بين مسئولان و ملت را بعد از حادثه تروريستي، گوهري دانست که نبايد با هيچ اقدامي مخدوش شود و در‌عين‌حال به مصوبه سنا در راستاي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اشاره و گفت: «مجلس پاسخ روشني به اقدامات سنا خواهد داد». به گزارش «ايسنا» او تأکيد کرد: «آمريکا بايد متوجه شود مجلس شوراي اسلامي در راه مبارزه با تروريست‌ها اراده‌ای قوي دارد و از سپاه پاسداران و نيروي قدس و بنيه دفاعي با همه توان حمايت خواهد کرد». رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين درباره حملات تروريستي چهارشنبه به تهران، گفت: نيروهاي مسلح پاسخ تروريست‌ها را با قاطعيت خواهند داد.

او افزود: «چهارشنبه گذشته تروريست‌هاي جنايت‌کار عملياتي در مرقد مطهر حضرت امام‌(ره) و مجلس شوراي اسلامي داشتند که در زمان وقوع اين عمليات، ما نمايندگان شاهد دو صحنه مقاومت متفاوت بوديم. از يک سو جنايت‌کاران تروريست وارد ساختمان ارتباطات مردمي نمايندگان شدند و مراجعان و کارکنان محترم مجلس را مورد هدف قرار دادند». او گفت: «تروريست‌ها ناجوانمردانه تعدادي از مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رساندند و چندين نفر را هم مجروح کردند. در بين اينها افرادي بودند که تنها براي رفع نيازهاي اوليه خودشان به مجلس آمده بودند؛ مانند خانمي که در امور نهضت سوادآموزي کار مي‌کرد. يا کارگر فضاي سبز را به شهادت رساندند. اين صحنه بسيار غم‌انگيز و دردآور بود». رئيس قوه مقننه با تأکيد بر اينکه تروريست‌ها نتوانستند به هدف خود يعني دسترسي به پارلمان، برسند گفت: «علي‌رغم اين اتفاق، شهادت عزيزان همه ما را داغدار کرد که به ارواح مطهر شهداي چهارشنبه درود مي‌فرستيم».

لاريجاني روي ديگر اين حادثه را روحيه بالاي نمايندگان و آمادگي آنان برای مجاهدت در مبارزه با تروريست‌ها دانست و افزود: «اين صحنه‌ بسيار غرورآفرين را در تاريخ پارلمان ايران به نمايش گذاشت. در آن روز نمايندگان بارها به من براي برداشتن سلاح و مبارزه با تروريست‌هاي جاني مراجعه مي‌کردند. همچنين اصرار داشتند پارلمان حتي يک لحظه هم تعطيل نشود. اين صحنه شورانگيزي از مجاهدت را ترسيم کرد که از همه همکاران تشکر مي‌کنم».

نوبت به آخوندي نرسيد

بعد از پايان نطق لاريجاني، مجلس وارد دستور کار خود شد. چند دقيقه بعد از آن لاريجاني براي بازديد راهي ساختمان اداري مجلس يعني محل درگيري تروريست‌ها شد و «مسعود پزشکيان» رياست جلسه را برعهده گرفت. صحن مجلس همهمه بود؛ پنج نماينده مجلس به نوبت براي نطق ميان‌دستور پشت تريبون قرار گرفتند. در همين حين بود که «عباس آخوندي» وزير راه براي يکي از دستور کارهاي مجلس يعني پاسخ به سؤال کريمي‌قدوسي وارد مجلس شد. برخي نمايندگان به استقبال او رفتند. ديروز حدود ساعت ١٢:٣٠ بود که نطق نمايندگان تمام شد و تازه نوبت به رأي‌‌گيري درباره دوفوريت لايحه «اصلاح بخشي از ساختار دولت درخصوص تفکيک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و راه،‌ مسکن و شهرسازي» رسيد. اما حدودا نيم‌ساعت پيش از پايان جلسه علني، وقتي معلوم شد زماني براي سؤال کريمي‌قدوسي از وزير راه وجود ندارد، آخوندي مجلس را ترک کرد. نهايتا ساعت ١٣ ديروز اولين جلسه علني مجلس پس از حملات تروريستي چهارشنبه به پايان رسيد، ولي همه در مجلس و حتي بيرون از مجلس هنوز از چهارشنبه مي‌گويند؛ چهارشنبه غم‌انگيز. 

روزنامه شهروند نیز در همین‌باره نوشته است: چهار روز بعد از حمله تروریستی به مجلس و پس از آن‌که نمایندگان با آغاز به کار مجدد مجلس در هفته جاری، بار دیگر برای تشکیل جلسه به پارلمان بازگشتند، وزرای اطلاعات و کشور و همچنین جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز برای ارایه گزارش میهمان مجلس بودند. البته این جلسه برخلاف عموم جلسات مذاکرات نمایندگان علنی نبود و پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. جلسه‌ای که حدود ٢ساعت‌ونیم به طول انجامید و درنهایت خبر خاصی از آن بیرون نیامد.

علی لاریجانی با این حال پس از اتمام جلسه غیرعلنی و در آغاز نشست علنی روز گذشته مجلس ابتدا نکاتی در رابطه با گزارش‌های ارایه‌شده مطرح کرد و پس از آن نیز در نطق پیش از دستور خود به ابعاد مختلف حادثه تروریستی چهارشنبه پرداخت. رئیس مجلس در سخنان کوتاه ابتدایی‌اش گفت: این مسأله نشان می‌دهد که حساسیت این موضوع در مجلس و دولت و نیروهای مسلح جدی است. برخی نواقص وجود دارد که ان‌شاءالله باید مرتفع شود که این‌گونه موارد را شاهد نباشیم. البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد. او همچنین در نطق پیش از دستورش اعلام کرد: نیروهای مسلح پاسخ تروریست‌ها را با قاطعیت خواهند داد. لاریجانی که در لابه‌لای سخنانش از شهادت هجدهمین نفر در این حادثه تروریستی خبر داد، به تفاوت دو رویکرد تروریست‌ها که مردم بی‌گناه را هدف قرار دادند و در مقابل نمایندگان که با آرامش به کارشان در راستای پیگیری مطالبات مردم ادامه دادند، اشاره کرد و گفت: در آن روز نمایندگان مکررا به من برای برداشتن سلاح و مبارزه با تروریست‌های جانی مراجعه می‌کردند. همچنین اصرار داشتند که پارلمان حتی یک لحظه تعطیل نشود. این صحنه شورانگیزی از مجاهدت را ترسیم کرد.

بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز دقایقی پس از آن با حضور درجمع خبرنگاران به توضیحاتی درباره گزارش وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده سپاه اشاره کرد و گفت: در حادثه تروریستی مجلس نقاط ضعفی در مجلس وجود داشته که قابل کتمان نیست و آقای لاریجانی هم مواردی را در این زمینه مطرح کرد. مسئولان امنیتی هم به دنبال حل این موضوع هستند و ان‌شاءالله تا دوشنبه طرح شفافی را برای ایمن‌سازی مجلس ازنظر حفاظتی و امنیتی ارایه می‌کنند که هیأت‌رئیسه مجلس درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. او خاطرنشان کرد: بنابر گزارش‌های ارایه‌شده تیم‌های مختلفی از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند و مقرر شد برای این‌که این مشکلات به جاهای دیگر نکشد، تیم‌های بررسی موضوعات امنیتی طرح‌هایی را در این زمینه جمع‌بندی کنند. اکبر رنجبرزاده دیگر عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز از ادامه پیگیری این مسأله ازسوی دستگاه‌های امنیتی خبر داد و یادآور شد: وزیر اطلاعات در این جلسه تصریح کرد که عوامل پشت صحنه این عملیات تحت تعقیب قرار گرفتند، به‌طوری که ممکن بوده به‌جای دیگری گریخته باشند که در آن‌جا نیز مورد ضربه قرار گرفتند و به سزای اعمال‌شان رسیدند. این عملیات آن‌ها ابتر مانده و با اطمینان خاطر می‌گوییم که تیم‌شان منهدم شده و بقایای این تیم تروریستی در کشور باقی نمانده است.

 همزمان با اتمام جلسه علنی و خروج نمایندگان از صحن نیز برخی از نمایندگان به بیان جزییاتی از جلسه غیرعلنی روز گذشته پرداختند. با این حال، آنچه نمایندگان از این جلسه مطرح کردند، در قیاس با آنچه معمولا از جلسات غیرعلنی نقل می‌شود، قابل مقایسه نبود و تقریبا هیچ اطلاعات دقیقی از آنچه در صحن مطرح شده بود، عنوان نشد. قاسم میرزایی‌نیکو یکی از این نمایندگانی بود که صرفا به بیان کلیاتی از جلسه غیرعلنی به «شهروند» بسنده کرد. نماینده دماوند با اشاره به اسامی ٥ نماینده‌ای که در این جلسه اظهارنظر کردند، به بخشی از سخنان محمدقسیم عثمانی نماینده اهل سنت مردم بوکان در مجلس پرداخت و گفت: آقای عثمانی بر لزوم اتحاد و همدلی بیشتر میان اقوام و مذاهب مختلف تأکید کرد. میرزایی‌نیکو از قول نماینده بوکان گفت: تروریسم مقوله‌ای نیست که بتوان با نگاه قومیتی به آن پرداخت و برای داعش تفاوتی میان یک ایرانی کرد و لر یا شیعه و سنی وجود ندارد و آنها به هرکسی که جلویشان باشد، تیراندازی کرده‌اند و تنها راه مقابله با بحران تروریسم نیز ارتقای سطح اتحاد و همدلی در جامعه و اقصی‌نقاط کشور است.

محمدقسیم عثمانی نیز توضیحاتی درباره این جلسه غیرعلنی مطرح کرد. این عضو فراکسیون اهل سنت مجلس که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد، با انتقاد از سیستم امنیتی و حفاظتی مجلس گفت: با وجود تمامی اقدامات مثبت سیستم امنیتی و انتظامی و نظامی کشورمان در مرزها و حتی خارج از مرزهای کشور، آنچه مسلم است، این چند تروریست یک گونی اسلحه وارد مجلس کرده‌اند. حتی همین که این مقدار اسلحه را تا محل ورود به مجلس و گیت ورودی رسانده‌اند نیز، قابل‌قبول نیست؛ باید پیش از آن‌که به این مرحله برسیم، باید با آنها برخورد می‌شد. او به بخشی از ابهامات این پرونده نیز اشاره کرد و گفت: تروریست‌ها در طبقات دفتر مراجعات مردمی اقدام به فیلمبرداری و انتشار ویدیو کرده‌اند که در این هنگام، دست یک زن وارد کادر می‌شود ولی هنوز هویت این فرد مشخص نشده است.

احمد مازنی دیگر نماینده مجلس نیز به این مسأله اشاره کرد و به ایلنا گفت: آقای لاریجانی به این مسأله اشاره کردند و خواستار ارایه توضیح شدند که مسئولان امنیتی یا به دلیل عدم دسترسی به سرنخ‌ها یا به دلیل ملاحظات امنیتی فعلا اظهارنظری نکردند. این نماینده اصلاح‌طلب همچنین به بیان توضیحاتی درباره نحوه ورود مهاجمان به ساختمان مجلس پرداخت و گفت: آنها ۲ مسیر را پیش‌رو داشتند که یکی مسیر ورود مستقیم به پارلمان بود که ناکام ماندند و مسیر دوم رساندن خودشان از طریق راه پله به طبقه چهارم ساختمان دفاتر نمایندگان که سعی می‌کنند با تخریب دیوار وارد صحن شوند اما اولا خداوند مانع این کار شد و در ثانی به دلیل مقاومت محافظان از دستیابی به هدف اصلی ناموفق می‌مانند.

این درحالی بود که بعدازظهر روزگذشته نیز مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی به مجلس و حرم امام(ره) در مدرسه عالی مطهری برگزار شد و حسین امیرعبدالهیان معاونت امور خاورمیانه و کشورهای عربی سابق وزیر امورخارجه و دستیار ویژه فعلی رئیس مجلس در امور بین‌الملل در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره نقش احتمالی دولت عربستان‌سعودی در حملات تروریستی تهران اظهارنظر کرد. این مقام مسئول البته پاسخگویی درباره این مسأله را نیازمند تحقیقات بیشتر دانست و گفت که نظر قطعی دستگاه‌های امنیتی درباره احتمال دخالت عربستان در حمله تروریستی تهران در آینده اعلام می‌شود. امیرعبدالهیان درعین‌ حال تصریح کرد: همچنان منتظر بررسی‌های امنیتی خودمان هستیم، اما وزیرخارجه عربستان و ولیعهد این کشور درباره تهدیدی که کردند و گفتند، جنگ و ناامنی را به داخل ایران می‌کشانند، باید پاسخگو باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین