کد خبر: ۴۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۹

گاردین: آمریکا پیشنهاد مذاکره مستقیم هسته ای با ایران را نپذیرفت

آفتاب‌‌نیوز : از مدتی پیش پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم آمریکا با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور مطرح شده است. جک استراو و اشتاین مایر، وزرای امور خارجه انگلستان و آلمان از جمله حامیان این پیشنهاد بودند. همچنین اخیرا تعدادی از سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه آمریکا از دولت بوش خواسته بودند که وارد مذاکره مستقیم و همه جانبه با ایران شود. 

اما به نظر می رسد هنوز هیچ یک از دو طرف از این پیشنهاد استقبال نکرده اند. مساله مذاکره ایران و آمریکا در عراق از زمان ایجاد مشکلاتی در تشکیل دولت ملی در عراق و مخالفت کردها و اعراب سنی این کشور با نخست وزیری جعفری که وی را متمایل به ایران به حساب می آوردند، مطرح شد و عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز در نامه ای از مقامات ایرانی خواست تا برای کمک به برقراری آرامش و نظم در عراق به برادران مسلمان خود کمک کرده و در این مورد با آمریکا وارد مذاکره شوند. 

در حال حاضر آغاز این گفتگوها منوط به تشکیل دولت جدید در عراق است و اگر انجام شود، نخستین نشست رسمی بین دو کشور ایران و آمریکا از زمان پیروزی انقلاب خواهد بود.
خلیل زاد در همین زمینه به گاردین گفت: گفتگو با ایران با پشتیبانی رهبران عراقی صورت خواهد گرفت که همچنان بر آمادگی خود برای مذاکره اصرار دارند. ما قصد نداریم به جای عراقی ها در مذاکره شرکت کنیم و این گفتگوها پس از تشکیل دولت جدید عراق انجام خواهد شد. زیرا مردم در این بخش از جهان درگیر تئوری توطئه هستند و ما نمی خواهیم مردم عراق تصور کنند که ایرانی ها و آمریکایی ها می خواهند در مورد دولت عراق تصمیم بگیرند. 

خلیل زاد همچنین گفت: در رسانه های ایرانی تصویری اغراق شده از مشکلات عراق ترسیم می شود و مردم را بر ضد نیروهای آزاد کننده عراق تحریک می کنند. آمریکا مدعی است که ایران از شورشیان عراقی حمایت می کند و جنگجویان القاعده و تسلیحات قاچاق را از مرزهایش وارد عراق می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین