کد خبر: ۴۵۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۷
رییس جمهور چین با بوش همراه نمی شود

سرپیچی از فرمان آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : به نظر می رسد قدرت های بزرگ نمی خواهند تحت فشار آمریکا تصمیم گیری کنند. به ویژه روسیه و چین بیش از قدرت های دیگر در مسأله هسته ای ایران در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کرده اند. 

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در دیدار با همتای چینی خود حمایت پکن را از اقدام شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران جلب کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دنیس ویلدر (Dennis Wilder) یک مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا گفته است در دیدار با رئیس جمهور چین، جورج بوش قصد دارد در مورد افزایش نقش چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت صحبت کند.
وی همچنین به نقل از جورج بوش گفته است که ما به موضعی مسئولانه تر از سوی ایران در رابطه با بلندپروازی های هسته ای اش نیاز داریم. 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است احتمال دارد که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در طول گفتگوهای این هفته خود با هوجین تائو، همتای چینی اش خواستار حمایت پکن از اقدامات احتالی علیه برنامه هسته ای تهران شود.
در عین حال کارشناسان پیش بینی کرده اند که گرفتن تأیید چین برای اقدام علیه ایران دشوار خواهد بود. 

جان ولفشتال یک کارشناسی هسته ای در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک معتقد است علت عدم حمایت چین از اقدامات شدید بر علیه ایران پرهیز پکن از ایجاد تنش در خاورمیانه است. به نظر وی پیوندهای حیاتی انرژی چین با ایران به رابطه ای حیاتی برای پکن تبدیل نشده است. در عین حال چینی ها دلایل زیادی برای دوری از تنش و کشمکش در خاورمیانه دارند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت بوش گزارش می دهد، در حالی که بوش قرار است موضوعات جاری (مثل مسأله هسته ای ایران و بازگرداندن کره شمالی به مذاکرات) را با رئیس جمهور چین در میان بگذارد در عین حال انتظار دست یابی به اجماعی با رهبر چین را نیز ندارد.
روسیه نیز که به همراه چین تا کنون از اعمال اقدامات تنبیهی بر علیه ایران مقاومت کرده بار دیگر بر یافتن راه حل دیپلماتیک بر مسأله هسته ای ایران تأکید کرده است. سرگئی کرینکو، رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه به خبرگزاری نووستی گفته است: موضع روسیه در این مسأله تغییر نکرده است. ما معتقدیم که مسأله هسته ای ایران را می توان از طریق دیپلماسی حل کرد. 

وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که کرملین بر راه حل دیپلماتیک برای حل بن بست موجود بیش از اقدامات تنبیهی بر علیه ایران تأکید دارد. در عین حال نماینده روسیه در سازمان ملل با ابراز امیدواری از اینکه ایران قبل از سررسید مهلت 30 روزه شورای امنیت فعالیت های هسته ای اش را متوقف کند، مواضع سرسختانه ایران را به دور از تاکتیک مذاکره توصیف کرده است.
از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا با اشاره به دیدار وزیر خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین گزارش داده است که سرگئی لاوروف و کویی تیانکایی در این دیدار در مورد همکاری در جهت حل مسأله ای هسته ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی به توافق رسیده اند. 

در حالی که خبرگزاری ما از افزایش فشار آمریکا بر قدرت های بزرگ در جهت اتخاذ اقدامات شدید بر علیه ایران در نشست نمایندگان پنج قدرت عضو شورای امنیت و آلمان در مسکو خبر داده اند،‌ سخنگوی کاخ سفید گفته است.
انتظار نداریم در این نشست بتوانیم کشورها را متقاعد کنیم. ظاهرا نشست بعدی شورای امنیت که برای ارائه گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد میزان انجام خواسته های شورای امنیت از سوی ایران برگزار خواهد شد،‌ برای آمریکا جذاب تر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین