کد خبر: ۴۵۲۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹

خارجی‌ها ۶۵ درصد هتل‌های فارس را برای ۶ ماه دوم سال رزرو کرده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : رییس هیات مدیره جامعه هتلداران فارس از شناسایی حدود ۷۵۰ خانه مبله غیرمجاز در این استان که محل پذیرش مسافران شده خبر داد و گفت: تنها ۲۳ واحد از این خانه ها مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته‌اند. رشد قارچ‌گونه خانه مسافرها ضربه مهلکی به گردشگری و صنعت هتلداری وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، حسن سیادتان وضعیت هتل‌های این استان را به لحاظ ظرفیت اشغال و قیمت ارزیابی کرد و افزود: امسال به نسبت سال گذشته ظرفیت هتل‌های این منطقه با ۱۰ درصد رشد در اسکان گردشگران خارجی روبرو بود که مطمئنا اگر تعداد هتل‌ها بیشتر بود، بیشتر هم پذیرش می‌شد، چون درخواست زیاد بود، ولی ظرفیتِ محدود، اجازه پاسخگویی نمی‌داد.

وی ادامه داد: ما از دولت درخواست کردیم زمان همایش‌های بین‌المللی و ملی را که همیشه با فصل ورود گردشگر تداخل داشت، جابجا کند که خوشبختانه امسال این اتفاق رخ داد و بیشتر ظرفیت هتل‌ها در اختیار مسافران و گردشگران قرار گرفت.

خارجی‌ها ۶۵ درصد هتل‌های فارس را برای ۶ ماه دوم سال رزرو کرده‌اند

او در ادامه با اشاره به تکمیل ظرفیت بیشتر هتل‌های شیراز برای ماه‌های مهر تا دی از شش ماه قبل توسط گردشگران خارجی و آژانس‌ها گفت: تقریبا ۶۵ درصد از ظرفیت هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره رزرو شده‌اند که با توجه به این حجم تقاضا، ۷۰ درصد از ظرفیت اقامتی استان برای خارجی‌ها در نظر گرفته شده و ۳۰ درصد دیگر به ایرانی‌ها اختصاص یافته است.

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران فارس درباره اساس این تقسیم‌بندی و این که اختصاص ۳۰ درصد سهم هتل‌ها برای ایرانی‌ها کفایت می‌کند؟ توضیح داد: این تقسیم‌بندی به نسبت تقاضای مسافران ایرانی و خارجی صورت گرفته که روی تجربه، فکر می‌کنیم این ۳۰ درصد برای ایرانی‌ها کفایت کند، چون معمولا مراجعه آن‌ها به هتل ها کمتر است.

مهمانپذیرها هتل می شوند

وی سپس به سریع‌ترین اقدامی که در استان فارس برای رفع مشکل اسکان مسافران صورت گرفته اشاره کرد و افزود: درحال حاضر استان ۷۵ هتل، هتل آپارتمان و مُتل دارد که سعی شده برای جبران کمبود در این بخش، مهمان‌پذیرها را ارتقا داده و به هتل تبدیل کرد. این طرح از اواخر سال گذشته شروع شده و ۳ واحد، پس از ارتقاء کیفیت استانداردها و اجرای ضوابطی در این راستا، به هتل تبدیل شدند. در سال ۹۶ نیز این طرح ادامه خواهد داشت و اگر سایر مهمان پذیرها حاضر باشند بازسازی هایی را انجام دهند، درجه آن ها را نیز به هتل ارتقاء می دهیم.

«سیادتان» همچنین به ساخت و سازهای هتل‌ها در این استان گردشگرپذیر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر نزدیک به ۱۹ هتل در دست ساخت است که با توجه به روند پیش گرفته شده، احتمالا هر سال یکی دو واحد به ظرفیت اقامتی استان اضافه شود.

وی گفت: برای تشویق سرمایه‌گذاران به ساخت هتل لازم است برخی سنگ‌ها از جلوی پا برداشته شوند. هتل‌ها چند سالی است با پدیده خانه‌های استیجاری و خانه‌مسافرها دست به گریبان‌اند و از ناحیه آنها ضربه‌های مهلکی خورده‌اند.

این هتلدار اضافه کرد: خانه‌مسافرها مثل قارچ در حال رشد هستند، بدون آن که کنترلی در کار باشد و درحالیکه ما باید امنیت مسافران را تامین کنیم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پی تشکیل شرکت مادر تخصصی است که این خانه‌ها را موجه جلوه دهد.

او بیان کرد: درست است که هتل کم داریم، اما نمی‌توانیم صورت این مساله را با خانه‌های اجاره‌ای و چادرهای مسافرتی پاک کنیم. باید کاری کرد که سرمایه‌گذار تشویق شود تا کمبودها را سریع‌تر برطرف کند. باید سازمان میراث فرهنگی و سایر وزارتخانه‌های مرتبط کنترل‌های خود را تشدید کنند.

دولت حمایت کند، یک‌چهارم قیمت کنونی خدمات می دهیم

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران فارس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گران هتل‌ها در مقایسه با خانه‌های شخصی باعث نمی‌شود مردم به اقامتگاه‌های غیرمجاز گرایش پیدا کنند و وقت آن نشده که هتل‌ها برای این مساله چاره‌ای بیاندیشند و در نظام مدیریتی خود تغییراتی را اعمال کنند، گفت: این خانه‌ها هیچ‌یک از مالیات‌هایی که هتل‌ها می‌دهند را نمی پردازند، معلوم است که ارزان‌تر می‌شوند. یک زمانی وعده دادند بسته حمایتی را به هتل‌ها اختصاص می‌دهند تا برق، گاز و برخی مالیات‌هایشان ارزان محاسبه شود، این کاری است که تمام کشورهای توریست‌پذیر در حمایت از صنعت هتلداری و گردشگری انجام می‌دهند، اما اینجا هیچ خبری از آن حمایت ها نشده است.

وی ادامه داد: وقتی هتلدار مجبور است به همه مالیات بدهد، از طرفی هم با عوارض های گوناگون شهرداری روبرو است و مالیات بر ارزش افزوده هم که دارد، طبیعتا مجبور است قیمت را طوری تعیین کند که از عهده تامین هزینه‌های جاری خود برآید، در چنین شرایطی این مسافر است که متحمل خسارت می‌شود. دولت آن بسته حمایتی را اجرا کند، ما اصلا ربع قیمت، خدمات می‌دهیم.

سیادتان گفت: دست کم ۴۵ درصد هزینه‌ای که مسافر به هتل پرداخت می‌کند، صرف مالیات و عوارض می‌شود و اصلا به جیب هتلدار نمی‌رود. اگر مردم هم به چادرهای مسافرتی و خانه‌های شخصی گرایش دارند، به خاطر قوانین دست و پاگیر مالیاتی و شرایط حاکم است که مسؤولان نسبت به آن توجهی نشان نمی‌دهند و مدام به هتل‌ها هشدار می دهند که خدمات‌شان گران است، درحالیکه دست حمایت خود را از روی شانه‌های ما برداشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین