کد خبر: ۴۵۲۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۰

تاکتیک جدید آمریکا در پرونده ایران

آفتاب‌‌نیوز : در این راستا آمریکا خواستار اتخاذ اقداماتی هدفمند از سوی شورای امنیت برای رفع تهدید مسأله هسته ای ایران شده است. به گزارش خبرگزاری شینهوا اسکات مک کالین سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است: الان زمان اقدام شورای امنیت است و این شورا باید گام های بیشتری در جبهه دیپلماتیک بردارد. 

وی افزود: ما این مسأله را روشن کرده ایم که نیاز به گام های هدفمند و معنادار از سوی شورای امنیت برای حل مسأله هسته ای ایران وجود دارد. بنا به گفته وی نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در نشست مسکو نیز به دنبال متقاعد کردن سایر شرکت کنندگان به حمایت از اهداف مورد نظر آمریکا بود. 

از سوی دیگر روسیه با تکرار مواضع خود اعلام کرده است که تحریم و استفاده از نیروی نظامی راه حل مسأله هسته ای ایران نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با ابراز نگرانی از بن بست ایجاد شده در مسأله هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است طرف های درگیر با حفظ خویشتن داری به تلاش برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل مسأله ادامه دهند.
وی همچنین با اشاره به سفر معاون وزیر خارجه این کشور به ایران گفت: کوی تیان کای در دیدار با چند مقام ایران ابراز امیدواری کرده است که تمام طرف های درگیر (در مسأله هسته ای ایران) در تلاش برای حل مسأله انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به اینکه دستیابی ایران به سلاح هسته ای – که البته ایران هرگز دنبال آن نیست – مورد پذیرش جامعه بین الملل نیست، ‌گفته است هنوز درها برای از سرگیری مذاکره با ایران باز است. 
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر بر «وجود اختلافات آمریکا، چین و روسیه» تأکید کرد و آورد:‌آمریکا خواستار اعمال تحریم و تنگناهای اقتصادی است اما روسیه و چین مخالف اقدامات تنبیهی بر علیه ایران هستند. 

در عین حال مقامات ایرانی اعلام کرده اند نتیجه نشست مسکو هر چه باشد ایران به فعالیت های هسته ای خود ادامه خواهد داد. مک کورمک سخنگوی دولت آمریکا هدف از نشست مسکو را آماده سازی جهت تصمیم گیری توسط پایتخت های کشورهای شرکت کننده اعلام کرده و گفته است: قرار نیست در این نشست در مورد اقدام خاصی تصمیم گیری شود.
خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد، ‌سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار تعلیق تحقیقات ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم شده است. 

ایران با رد تعلیق فعالیت های هسته ای و حق خود در غنی سازی اورانیوم برای استفاده صلح آمیز، بر همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای تأکید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین