کد خبر: ۴۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱

اهدای خون زنان و باورهای نادرست

زنان همیشه هدیه دادن و هدیه گرفتن را دوست داشته‌اند و در این زمینه گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند، اما گویا در یک مورد خاص یعنی اهدای خون قضیه برعکس و به گونه‌ای دیگر است.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که سهم اهدای خون مردان و زنان در کشورهای اروپایی با یکدیگر تقریبا برابر است، اما برخی باورهای نادرست اجتماعی در کشور ما مانعی شده تا این نسبت در ایران هم برابر باش، در حال حاضر در کشور ما مردان و زنان در اهدای خون به ترتیب 94 درصد و 6 درصد مشارکت دارند.

ما تصور می‌کنیم به دلیل اینکه زنان از نظر فیزیولوژیکی با مردان تفاوت دارند و ماهی یکبار خون از دست می‌دهند، دچار کم خونی هستند و نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند یا اینکه اهدای خون برای آنان کم خونی ایجاد خواهد کرد در حالی که این موضوعات صحت علمی ندارد و به طور مثال در خراسان رضوی زنانی زندگی می‌کنند که بیش از 70 بار اهدای خون داشته‌اند و کارت طلایی اهدای خون را بدست آورده‌اند.

رنگ بندی کارت‌های اهدای خون بر اساس تعداد دفعات اهدای خون است، باتوجه به اینکه مردان چهار نوبت و زنان سه نوبت در سال می توانند اهدای خون داشته باشند تعداد دفعات خون اهدایی آنان در رنگ بندی کارت‌ها متفاوت است.

به مردانی که 3 تا 9 بار اهدای خون داشته‌اند کارت سفید تعلق می گیرد در حالی که زنان با تعداد اهدای خون 3 تا 7 بار کارت سفید دریافت می‌کنند، کارت سبز مردان برای 10 تا 24 بار اهدای خون و کارت سبز زنان برای 8 تا 14 بار اهدای خون است.

مردانی که 25 تا 49 بار و زنانی که 15 تا 39 بار اهدای خون داشته‌اند کارت قرمز دریافت می‌کنند، کارت نقره‌ای در مردان برای 50 تا 99 بار و در زنان برای 40 تا 69 بار اهدای خون است.

به تعداد اهدای خون 100 به بالا در مردان و 70 به بالا در زنان هم کارت طلایی تعلق می‌گیرد.، در سطح استان 6 نفر کارت طلایی دارند که دو نفر آز آنان زن و 4 نفر دیگر مرد هستند همچنین 188 نفر کارت نقره‌ای دریافت کرده‌اند.

نیم لیتر خون 600 میلیون تومانی 

جمیله کیمیایی، 55 ساله است و کارت نقره ای اهدای خون دارد، او اولین بار در جوانی و از روی کنجکاوی اهدای خون انجام می‌دهد، اما پس از انجام این کار و پی بردن به مزایای اهدای خون و کمک به بیماران به طور مرتب این امر را انجام داده است و تجربه 41 بار اهدای خون دارد.

کیمیایی در پاسخ به ایسنا- منطقه خراسان، اظهار می کند: به طور مرتب هر چهار ماه خون اهدا می‌کنم، تنها در دوران بارداری و شیر دهی اهدای خون نداشته‌ام.

این دارنده کارت نقره ای اهدای خون، ادامه می‌دهد: هنگامی که انسان حس می‌کند بدون پرداخت هیچ پولی و تنها با حجم کمی از خون خود می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد، احساس بسیار خوبی پیدا می‌کند، این موضوع بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه پول دیه یک انسان 210 میلیون تومان است، عنوان می‌کند: این یعنی هزینه دیه سه انسان، 630 میلیون می‌شود، حتی اگر فردی چنینی پولی را هم داشته باشد شاید با خود بگوید چرا باید این مبلغ را برای دیگران هزینه کنم، در حالی که با یک اهدای خون جان سه نفر نجات پیدا می‌کند.

وی اهدای خون را معامله با خدا می‌داند و می‌گوید: در زندگی مشکلات بسیار سختی برایم پیش آمده، اما در نهایت حل شده‌اند، احساس می‌کنم این موضوع به دلیل دعای افرادی است که از خون من استفاده کرده‌اند.

این دارنده کارت نقره ای اهدای خون در خصوص باورهای اشتباه جامعه مبنی بر اینکه اهدای خون زنان موجب کم خونی می‌شود، تصریح می‌کند: این موضوع صحت ندارد، پس از اهدای خون به زنان قرص آهن داده می‌شود و اگر زنان آن ها را مصرف و برخی شرایط نظیر چای نخوردن پس از  مصرف قرص آهن را رعایت کنند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

کیمیایی عنوان می‌کند: از بانوان خواهش می‌کنم یاعلی بگویند و در زمینه اهدای خون نشان دهند که می‌توانند پیشتاز باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اوضاع به گونه‌ای است که مردم برای کارهای دلی راغب نیستند، یادآور می‌شود: رسانه ها و سازمان‌های مختلف نباید اطلاع رسانی در زمینه اهدای خون را به برخی مناسبت‌های خاص اختصاص دهند، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در زمینه اهدای خون باید افزایش یابد همچنین مردم هم نباید فقط در مناسبت‌هایی همچون روز عاشورا، شب‌های قدر و ...  اهدای خون انجام دهند.

لزوم افزایش پایگاه‌های انتقال خون فعال در شیفت بعدازظهر

خدیجه باغبانی، 49 ساله و دارنده  کارت طلایی اهدای خون در گفت و گو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در دوران جنگ اعلام می‌شد رزمندگان نیاز به اهدای خون ما دارند اولین بار در دوران جنگ اهدای خون انجام داده‌ام، پس از پایان یافتن جنگ هم با توجه به اینکه همیشه بیمار در بیمارستان‌ها وجود دارد، به اهدای خون ادامه دادم و تا کنون 71 بار اهدای خون داشته‌ام.  

وی با اشاره به اینکه هر 6 ماه چکاب انجام می‌دهم تا خون اهدایی من سالم باشد، تصریح می‌کند: در مدتی که اهدای خون انجام داده‌ام نه تنها دچار کم خونی نشده‌ام بلکه مشکلات خونی همچون دیابت، کلسترول بالا و.. هم پیدا نکرده‌ام در حالی که بسیاری از هم سالان من دچار چنین مشکلاتی هستند.

این دارنده کارت طلایی اهدای خون با بیان اینکه برنامه غذایی من ساده و سالم بوده و در این زمینه برنامه خاصی نداشته‌ام، می‌گوید: برخی تصور می‌کنند زنان نباید اهدای خون داشته باشند زیرا این موضوع موجب کم خونی می‌شود در حالی که این موضوع درست نیست و بدن انسان به گونه‌ای است که بلافاصله خون از دست رفته را جبران می‌کند.

باغبانی با اشاره به اینکه تعداد پایگاه‌های انتقال خون کمی در شیفت بعدازظهر فعال هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه اغلب زنان بین صبح تا ظهر مشغول خانه داری هستند و برخی نیز بعدازظهر کارهای بیرون از منزل را انجام می‌دهند لازم است تعداد پایگاه‌های فعال در شیفت بعدازظهر افزایش یاید.

آمار اهدای خون زنان در خراسان رضوی بسیار پایین است

حمیدرضا اسلامی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان در پاسخ به ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه در سال گذشته 183 هزار و 451 نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کرده‌اند،  اظهار می‌کند: از 137 هزار و 997 نفر خون‌گیری انجام شده است و 45 هزار و 454 نفر را خون‌گیری نکرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: برای اهدای خون مصاحبه، معاینه و حتی برای افراد مشکوک آزمایشاتی در محل انجام می‌شود تا اگر آن ها صلاحیت لازم را داشتند و اهدای خون برای آن  ها ضرری نداشت نسبت به خون‌گیری اقدام کنیم. 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان عنوان می‌کند: این باور اشتباه مبنی بر اینکه اگر زنان خون بدهند دچار مشکل خواهند شد باطل است زیرا پزشکان دوره دیده‌ای در پایگاه‌های انتقال خون حضور دارند که می توانند تشخیص دهند افراد توانایی اهدای خون را دارند یا خیر.

اسلامی اضافه می‌کند: همچنین این باور اشتباه است که به دلیل اینکه زنان ماهی یک بار خون از دست می‌دهند نمی‌توانند اهدا کننده خون باشند، این موضوع از نظر علمی صحت ندارد اگرچه کم خونی در زنان بیشتر از آقایان است، اما این موضوع به اندازه‌ای نیست که زنان نتوانند اهدای خون انجام دهند.

وی تصریح می‌کند: در کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا درصد خون‌دهی زنان و مردان تقریبا برابر است، اما متاسفانه در ایران  به دلیل باورهای اشتباه و اینکه زنان اطلاع ندارند در بدو مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون آزمایش ها، معاینات و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم انجام می‌شود و اگر آن ها کوچکترین مشکلی داشته باشند خون‌گیری صورت نمی‌گیرد، تعداد کمی از زنان اهدای خون انجام می‌دهند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان یادآور می‌شود: در حال حاضر زنانی وجود دارند که حدود 60 الی 70 بار اهدای خون داشته‌اند و از بدنی سالم نیز برخوردار هستند. 

اسلامی اظهار می‌کند: در سال های 94 و 95 درصد اهداکنندگان زن بین 4 تا 6 درصد بوده است که این میزان نسبت پایینی است، زنان باید بیشتر اهدای خون داشته باشند و یکدیگر را به این کار تشویق کنند متاسفانه آمار اهدای خون خانم‌ها در کشور و به خصوص در خراسان رضوی بسیار پایین است.

وی ادامه می‌دهد: از تعداد افرادی که در سال گذشته اهدای خون داشته‌اند 52 درصد اهدا کننده مستمر، 27 درصد اهداکننده باسابقه و 21 درصد اهداکننده بار اولی بوده‌اند، اهدا کننده باسابقه به فردی گفته می شود که در سال‌های گذشته اهدای خون داشته، اما یک سال از زمان اهدای خون او می‌گذرد همچنین اهدا کننده مستمر حداقل دو بار در سال خون اهدا می کند. 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه 58 بیمارستان و مرکز بهداشتی و درمانی را از 6 دانشگاه علوم پزشکی استان پوشش می دهیم، ادامه می‌دهد: تلاش می کنیم که اهداکنندگان بار اولی را به اهداکنندگان مستمر تبدیل کنیم زیرا اهداکنندگان مستمر در دسترس هستند و این موضوع در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله یا مواقعی که همچون ماه رمضان و روزهای سرد سال که ذخایر خونی کاهش پیدا می‌کند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین