کد خبر: ۴۵۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۹

20 سال پس از انفجار چرنوبیل

آفتاب‌‌نیوز : رآکتور شماره 4 نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اولین ساعات روز شروع به کار کرد. هفت ثانیه بعد از اینکه اپراتورها، سیستم خاموش کننده بیست ثانیه ای را فعال کردند یک نوسان برق در رآکتور ایجاد شد و در پی آن انفجار مواد شیمیایی آنقدر قوی بود که پوشش هزار تنی دور رآکتور را در هم کوبید. 

گرافیت سوزان و مواد داغ هسته ای که در اثر انفجار بیرون ریخته بود، باعث ایجاد حدود سی آتش سوزی جدید شد. دو نفر در همان لحظات اولیه انفجار کشته شدند و تعداد زیادی از کارکنان در عرض چند ساعت نشانه های دریافت تشعشع رادیو اکتیو را نشان دادند. تا بعد از ظهر همان روز 132 نفر در بیمارستانها بستری شدند که  56 نفر از آنها در همان روز های اول جان خود را از دست دادند. 

شدت انفجار و آتش سوزی به حدی بود که با وجود تلاشهای بی وقفه سرانجام  10 روز بعد در ششم ماه مه و بعد از آزاد شدن مقدار فراوانی تشعشع رادیو اکتیویته، آتش مهار شد.گفته می شود مقدار تشعشع آزاد شده در انفجار چرنوبیل 400 برابر انفجار بمب اتمی در هیروشیما بوده است.  

دلایل وقوع حادثه 
دلایل قطعی بروز این انفجار هنوز در هاله ای از ابهام است. مشکل اصلی در اثر اختلال در سیستم خنک کننده بود که موجب نوسانات شدید برق شده بود. برخی نیز اشتباهات جدی کاربران نیروگاه را در غیر فعال کردن سیستم ایمنی خنک کننده ها و انجام آزمایشهای غیر مجاز، عامل این حادثه می دانند. 

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند عامل اصلی بروز این فاجعه به اوضاع سیاسی شوروی در آن زمان باز می گردد. طبق سیاستهای آنها تولید انرژی مساوی با قدرت بیشتر بود. نیروگاه چرنوبیل در 31 دسامبر 1983 و کمی زودتر از موعد پیش بینی شده به بهره برداری رسید. کارشناسان اتمی، بسیاری از آزمایش های ایمنی را که قاعدتا باید پیش از راه اندازی رسمی انجام شود درست در خلال کار نیروگاه انجام می دادند. 

جالب است که گروه سازنده این نیروگاه سه ماه پیش از آن فاجعه از سوی دولت شوروی به خاطر رکورد شکنی در راه اندازی نیروگاه مورد تشویق قرار گرفتند.
روزنامه دولتی «ایزوستیا» در آن زمان نوشت: «بار دیگر توانمندی ها و موفقیت های کارشناسان و دانشمندان شوروی بر همگان ثابت شد.» 

اما چرنوبیل از همان آغاز راه اندازی دچار مشکلاتی در طراحی و ساختمان و مشکلات تکنیکی بود. نکته دیگر آنکه کارکنان این نیروگاه از کمترین آگاهی و اطلاعات در مورد حوادث کوچکی که در نیروگاه های مشابه پیش آمده بود، محروم بودند و هیچ بحث آزاد و علنی در مورد اقدامات امنیتی برای نیروگاه وجود نداشت. 

تلفات انسانی فاجعه چرنوبیل 
هیچکس نمی تواند به طور دقیق پیش بینی کند سرانجام شمار دقیق قربانی های انسانی چقدر خواهد بود. سی نفر به سرعت مردند و صدها هزار نفر اکراینی و روس در معرض تشعشعاتی در حوزه سی کیلومتری قرار گرفتند. نزدیک به سه میلیون نفر نیز هنوز در حوزه آلودگی زندگی می کنند و صد هزار نفر در چرنوبیل هنوز به زندگی ادامه می دهند.
بسیاری از افرادی که در معرض تشعشع بودند طی سالهای بعد در اثر بیماریهای مختلف از جمله سرطان تیروئید جان خود را از دست دادند. 

نکته قابل توجه این است که طبق دستور مقامات شوروی، پزشکان حق نداشتند در برگه فوت بیماران عامل مرگ را رادیواکتیو بنویسند، و همین روشن می کند که آمارهای رسمی قربانیان تا چه حد نارسا خواهد بود.
از دیگر موارد بی مبالاتی سیاسی سران شوروی در این حادثه این است که پس از بروز انفجار نزدیک به 50 هزار نفر سکنه شهر «پریپیات» 36 ساعت تمام در معرض تشعشات قرار داشتند. و تازه بعد از آن بود که تخلیه شهر آغاز شد و تا مدتها افرادی که داوطلبانه به پاک سازی منطقه می پرداختند بدون هیچ گونه لباس امنیتی تکه های گرافیت را جا به جا می کردند و اکثر آنها از خطرات تشعشات هسته ای آگاه نبودند. 

تبعات زیست محیطی حادثه چرنوبیل 
تشعشعات ناشی از انفجار چرنوبیل، 18000 کیلومتر مربع از زمینهای اطراف را تحت تاثیر قرار داد. 2640 کیلومتر مربع از این زمینها فاصله چندانی با مرازع کشاورزی ندارند. مخصوصا در اوکراین مناطق جنگلی تحت تاثیر تشعشع بالغ بر 35000 کیلومتر مربع می شود که حدود چهل درصد کل جنگلهای منطقه است. گونه های مخروط داران و پهن برگها رادیو اکتیو را همچون فیلتر به خود جذب کرده اند زیرا ریزش اتمی در این نقاط بسیار متمرکز بوده است. برگهای ریخته شده مقدار زیادی رادیو اکتیو را به خاک انتقال داده اند و در دهه آینده، آلودگی به چوبهای درختان انتقال می یابد.
همچنین میزان بالایی از آلودگی در آب رودخانه های منطقه دیده شده است. 

چرنوبیل هنوز قربانی می گیرد
صلح سبز که یکی از مهمترین گروههای طرفدار حفظ محیط زیست است،در بیستمین سالگرد فاجعه چرنوبیل خبر داده است که بر اساس مطالعات اخیر تعداد کسانی که در ارتباط با این فاجعه جان خود را از دست خواهند داد 25 برابر بیشتر از رقم 4 هزار نفر پیش بینی شده از سوی سازمان ملل متحد است.
این سازمان غیر دولتی می گوید رقم اعلام شده توسط سازمان ملل نوعی ساده کردن مساله بوده است .آنها این آمار را پنهانکاری و توهین به قربانیان این فاجعه دانسته اند.
 بنا بر گزارشی که بیش از 60 دانشمند مستقل در تهیه آن شرکت داشته اند، پیش بینی می شود نزدیک به 100 هزار نفر در اوکراین، روسیه و جمهوری بلاروس در اثر ابتلا به سرطان های مرتبط با انفجار چرنوبیل جان خود را از دست بدهند.
صلح سبز معتقد است پیامد های واقعی این انفجار هنوز کاملا روشن نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
0
0
بسیار درد آور بود...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین