کد خبر: ۴۵۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
یک نویسنده تاکید کرد

ادبیات کودک و نوجوان نیازمند توجه جدی‌تر است

یک نویسنده گفت: ارگان‌های مربوطه باید خیلی جدی‌تر به ادبیات کودک و نوجوان توجه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مریم بیات‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به این‌که سرانه مطالعه کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است به نظر می‌رسد باید در جهت افزایش این مهم اقدام کرد که این کار تنها با بنیادی کردن فرهنگ مطالعه در بین کودکان محقق می‌شود. از همین منظر است که باید مسئولان امر به این مهم توجه داشته باشند.

او در ادامه گفت: در زمینه نهادینه کردن مطالعه باید از کودکان شروع کنیم؛ چرا که کودکان با یادگیری مطالعه می‌توانند این سرمایه را در سال‌های آتی زندگی خود به همراه داشته باشند و از این منظر سرانه مطالعه کشور را بالا ببرند و به دنبال آن از دانش عمومی خوبی برخوردار شوند.

این نویسنده با اشاره به این‌که کار کودک نیازمند توجه مسئولان است، گفت: کلاس‌های مخصوص نوشتن کار کودک یکی از نیازهایی است که در این زمینه دیده می‌شود و باید اذعان داشت که این کلاس‌ها در سطح شهرستان‌ها به مراتب کمتر از سطح تهران است و از همین منظر است که کار کودک در شهرستان‌ها کمرنگ‌تر دیده می‌شود؛ چراکه زمانی که نویسنده ما با ملاک‌ها و روش‌های فکری کار کودک اشنا نشود نمی‌تواند در زمینه کار کودک خوب عمل کند.

او با اشاره به این‌که تصویرگری در کار کودک از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: به لحاظ این‌که کودک در ابتدا با تصویر کتاب‌ها ارتباط برقرار می‌کند به نظر می‌رسد باید در زمینه کار کودک از تصویرگری‌های قوی‌تر و رنگ و لعاب بیشتری استفاده شود تا کودک در ابتدا به سبب رنگ و لعاب درگیر کتاب و در مرحله بعد با داستان درگیر شود.

بیات‌تبار با اشاره به این‌که هر کتاب راهی را به مخاطب خود نشان می‌دهد، افزود: در کتاب کودک نباید تنها به دنبال پیام اخلاقی باشیم؛ چرا که کودک به واسطه هیجان و تعلیقی که در داستان وجود دارد درگیر داستان خواهد شد و آن‌چه را باید از کتاب دریافت کند، دریافت می‌کند.

او افزود: کتاب کودک باید داستان کوتاه و توانمندی داشته باشد و در ایجاد خلاقیت و آموزش فکری کودک نقش داشته باشد.

نویسنده کتاب کودک «صدای پای پاییز» خاطرنشان کرد: «صدای پای پاییز» کتابی است که با همکاری شهرداری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است و به مسئله شروع جنگ با داستانی نمادین و کودکانه می‌پردازد. این کتاب مختص گروه سنی «ب» و «ج» است.

او افزود: این کتاب در ۵۰۰ نسخه به چاپ رسید و در سطح استان توزیع شد که به نظر می‌رسید اگر به صورت عمومی برای همه نقاط کشور ارسال می‌شد بیشتر می‌توانست به چشم بیاید و صرفا یک کار استانی محسوب نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین